Annons

LR - Metadata?

Produkter
(logga in för att koppla)

sundlo

Medlem
Hej!

Sitter här och gnuggar mig i skallen över LR som inte vill som jag vill.
Flyttade precis mina bilder ifrån en bärbar till en ny större, har hänvisat rätt och allt är frid och fröjd förutom EN sak.
Metadatan ville inte hänga med! Vad har jag gjort nu för att lyckas med detta?
Dvs jag kan inte söka på ISO, vilket objektiv osv. jag använt.
Dessutom så är så står det att foldrarna "2008" samt "2009", där i sin tur mina bilder ligger i mappar med datumnamn inte innehåller några bilder, det gjorde dem förut.

Någon som tror sig veta hur mina tjocka fingrar lyckats med detta?
 
Metadatan skrivs till särskilda filer,sidecarfiler, som har filändelsen XMP. Ifall du går till inställningar kan du bestämma hur dessa filer ska sparas. När du flyttar dina bilder så måste även XMP-filerna flyttas med för att du ska kunna se metadatan.
Jag själv konverterar alla mina raw-filer till DNG och då slipper jag problemet med XMP-filerna eftersom metadatan bäddas in i DNG-filen.
XMP-filerna sparas på samma ställe som bildfilen ifall du inte bestämt något annat.
 
Du kanske inte ens har några xmp filer. XMP filer skapas enbart om du manuellt valt att skriva metadatat till bilderna och då enbart till råfiler. Eller om du satt LR att göra det som standard. Men som sagt så gör inte LR det utan att du aktivt valt att LR skall bete sig på det sättet.

LR sparar all metadata som standard i en intern databas. Flyttar du runt bilderna så måste/bör du göra det inifrån LR.Då följer allt med per automatik oavsett om du valt att skriva metadatan till bilderna eller inte. Om du gjort det via utforskaren så måste du på nytt uppdatera LR om var bilderna ligger.

Men det är nog en hund begraven ändå i ditt fall. Även om du använder xmp-filer och du missat att ta med dem så skall LR kunna läsa iso etc ur filerna. XMP innehåller bara sådan information som LR skapat. Inget som kameran skapar och kameran skapar taggarna som innehåller använt objektiv, iso etc... LR skapar xmp filerna först när du aktivt talat om för LR att skapa dem och då för att tala om vilka förändringar som är gjorda i originalfilerna och enbart för råfiler. XMP är alltså enbart instruktioner om förändringar och ditlagd data såsom keywords etc.... Inget om iso etc...
 
Metadatan skrivs till särskilda filer,sidecarfiler, som har filändelsen XMP. Ifall du går till inställningar kan du bestämma hur dessa filer ska sparas. När du flyttar dina bilder så måste även XMP-filerna flyttas med för att du ska kunna se metadatan.
Jag själv konverterar alla mina raw-filer till DNG och då slipper jag problemet med XMP-filerna eftersom metadatan bäddas in i DNG-filen.

Aha! Ok!
Ja, det är samma här. Själva Exif-informationen ligger inlagd för varje bild men är inte sökbar!
Det är de som jag tycker är lurigt!
Och visst är det så att moderkatalogen brukar visa hur många foton som ligger inbäddad i den? Eller är det jag som är ute och cyklar?
 
Du har inte ett litet frågetecken i ett av hörnen på tumnaglarna?

Nej, de är sammanlänkade.
Och efter en omstart av dator, hårddisk samt en relaunch & optimize av LR så är datan nu sökbar igen!
Mycket mystiskt!
Men jag tackar och bockar för den snabba hjälpen av er båda.
"Problemet" med att inte Folders visar som jag vill kvarstår men det är å andra sidan ett mindre problem.

Ska tillägga att Relaunch & Optimize var första åtgärden innan foruminlägg, då utan resultat...
 
Det finns två vägar att flytta filer från en dator till en annan. Den första som är den som beskrivs av Adobe är att göra en export catalogue på den första datorn och sedan import catalogue på den andra. Detta tar lång tid om man har många bilder och skapar en gigantisk fil.
DEn andra snabbare vägen är att markera alla sina bilder och välja höger mus och spara metadata. Då skrivs alla den senaste metadatan till XMP filerna eller sidecars. Varje bild får alltså en sidecar fil, normalt i samma mapp som filen ligger.
Om man nu importerar dessa filer och ber LR att lägga filerna lokalt så får man med sig all metadata och justeringar.
 
Vad jag förstår så är metoderna att flytta bilder som Flash Gordon beskrev likvärdiga när det gller information om varje bild.

När det gäller virtuella kopior och Collections så lagras den informationen endast i katalogfilen och det tappar man om man inte går via export/import. Har inte testat detta själv, så finns det någon som gjort det så verifiera gärna.

När jag flyttade över bilder från en disk till en annan (pga av den ständiga platsbristen) så flyttade jag en hel mappstruktur utanför LR. Eftersom LR kände till sökvägen till mapparna innan så räckte det med ett klick på toppmappen för att peka ut den nya sökvägen till mapparna.

Ett tips när man skall pröva detta är att göra en minitest på några mappar och en LR-katalog som man helt kan slänga bort sen. Onödigt att testa på sina skarpa data.

mvh Lotta
 
När det gäller virtuella kopior och Collections så lagras den informationen endast i katalogfilen och det tappar man om man inte går via export/import. Har inte testat detta själv, så finns det någon som gjort det så verifiera gärna.mvh Lotta


Stämmer. Jag gillar funktionen "collections" mycket så jag har skapat egna i "keywords". "Smart collections" är en annan favorit men den sköter sig själv och går att återskapa automatiskt.

Jag är ytterst nogrann med att all info om mina bilder skrivs ner till respektive bild. Så i värsta fall är det bara att importera allt på nytt och alla taggar kommer tillbaks automatiskt.

Orsaken? Hade en krasch för något år sedan med stora besvär att få tillbaka allt. Jodå, allt var uppbackat men det program jag använde då gillade inte att jag bytte konfiguration av datorn, Dvs bytte lagringsplats för datat mellan två fysiska diskar i datorn. Jättebekymmer som först efter mycket arbete löste sig. Sedan dess är jag angelägen om att all info och data skall finnas i helt öppna strukturer och format som vilket program som helst skall kunna läsa. Inga fler interna databaser eller backupprogram som använder eget filformat....
 
Stämmer. Jag gillar funktionen "collections" mycket så jag har skapat egna i "keywords". "Smart collections" är en annan favorit men den sköter sig själv och går att återskapa automatiskt.

Jag är ytterst nogrann med att all info om mina bilder skrivs ner till respektive bild. Så i värsta fall är det bara att importera allt på nytt och alla taggar kommer tillbaks automatiskt.

Orsaken? Hade en krasch för något år sedan med stora besvär att få tillbaka allt. Jodå, allt var uppbackat men det program jag använde då gillade inte att jag bytte konfiguration av datorn, Dvs bytte lagringsplats för datat mellan två fysiska diskar i datorn. Jättebekymmer som först efter mycket arbete löste sig. Sedan dess är jag angelägen om att all info och data skall finnas i helt öppna strukturer och format som vilket program som helst skall kunna läsa. Inga fler interna databaser eller backupprogram som använder eget filformat....

Öppna den ursprungliga LR katalogen och exportera ut hela arkivet som en katalog på den nya hårddisken, du kommer då att behålla inte bara metadata utan också dina collections och keywords mm

Mvh
Nikolaj
 
Öppna den ursprungliga LR katalogen och exportera ut hela arkivet som en katalog på den nya hårddisken, du kommer då att behålla inte bara metadata utan också dina collections och keywords mm

Mvh
Nikolaj


Jovisst går det men vad händer om min HD kraschar innan jag hinner exportera? Det var just det som hände mig!

Jag backar givetvis även upp LR's databasfil men säg att jag får en krasch och jag i samband med bytet av disk bestämmer mig för att byta program?

Eller att LR faktiskt har blivit ersatt med ett annat program? Detta var den andra orsaken till att jag bytte. Tänk när vi sitter där med Microsoft Hastalavista 25,0 och skall försöka installera LR2,2 :)

Den fjärde orsaken var att LR lanserats och jag redan testat det och var mer än nöjd men jag körde vidare med mitt gamla program för att den trots allt fungerade och jag insåg vidden av allt arbete för att byta...

Nejdu! Vad du än säger eller gör så kan du inte måla in mig i ett hörn igen :) Aldrig att jag skapar ett system där jag är beroende av en tillverkare eller intern databas igen...
 
Jovisst går det men vad händer om min HD kraschar innan jag hinner exportera? Det var just det som hände mig!

Jag backar givetvis även upp LR's databasfil men säg att jag får en krasch och jag i samband med bytet av disk bestämmer mig för att byta program?

Eller att LR faktiskt har blivit ersatt med ett annat program? Detta var den andra orsaken till att jag bytte. Tänk när vi sitter där med Microsoft Hastalavista 25,0 och skall försöka installera LR2,2 :)

Den fjärde orsaken var att LR lanserats och jag redan testat det och var mer än nöjd men jag körde vidare med mitt gamla program för att den trots allt fungerade och jag insåg vidden av allt arbete för att byta...

Nejdu! Vad du än säger eller gör så kan du inte måla in mig i ett hörn igen :) Aldrig att jag skapar ett system där jag är beroende av en tillverkare eller intern databas igen...

Det enda som ligger i databasen och inte finns i xmp-filen är dina collections, resten liger fysiskt likadant på dina diskar som det ser ut i LR så jag håller inte riktigt med om hörnmålandet :) en annan aspekt är att Adobe faktiskt är en av de stora mjukvarutillverkarna på bildsidan och jag har lite svårt att se att dom skulle försvinna före någon annan.
Sedan är det ju så, ialla fall för mig, att jag behöver ha ett program för att ha överblick på mina bilder i arkiver (fn ca 120 000 st aktiva och ca 200 000 arkiverade) tror att det skulle vara lite svårt att göra det med bara en mappstruktur.

Mvh

Nikolaj
 
Det enda som ligger i databasen och inte finns i xmp-filen är dina collections, resten liger fysiskt likadant på dina diskar som det ser ut i LR så jag håller inte riktigt med om hörnmålandet :) en annan aspekt är att Adobe faktiskt är en av de stora mjukvarutillverkarna på bildsidan och jag har lite svårt att se att dom skulle försvinna före någon annan.
Sedan är det ju så, ialla fall för mig, att jag behöver ha ett program för att ha överblick på mina bilder i arkiver (fn ca 120 000 st aktiva och ca 200 000 arkiverade) tror att det skulle vara lite svårt att göra det med bara en mappstruktur.

Mvh

Nikolaj

Skulle man vilja byta program så är det bara att importera in bilderna i det nya programmet. Tar en stund förvisso. Att man skulle få en hd krasch under tiden, ja det kan hända fast jag har aldrig på 9 år haft någon och sedan tre år kör jag ALLA mina lagringsdiskar speglade.

Nikolaj
 
Vi pratar om varandra nu. Jag har absolut inget emot LR utan är nöjd med vad det uträttar och sättet det gör det på. (Efter mina egna val med att skriva datan till bilderna). Förutom collections då men som jag löst genom att använda ett eget system av collections under keywords.

Jag skrev inte att jag fått någon krasch under export eller import. Jag skrev att jag fick en krasch och i samband med reparationen av datorn så passade jag på att byta programvara för mina bilder och dessutom ändra konfigurationen. Ingen stor sak: Jag bytte fysisk disk för att lagra bilderna på och det hade mitt gamla program problem med i samband med återställningen.

Och nej! Det gick inte att importera bilderna från det gamla programmet till LR eller ens att exportera dem till annan disk som en batch tillsammans med alla taggar trots att jag kunde ominstallera det gamla progarammet. Och det var ett program från Adobe jag hade! Orsaken är en skitsak: I mitt gamla program så låg alla originalbilder på DVDer. Alla taggar och de små cashade tumnaglarna i jpg fanns i en intern databas som inte var av någon sorts industristandard.

Programmet hanterade visserligen allt detta på ett brilliant sätt tills det var dags att importera/exportera allt till LR. Av någon idiotisk anledning krävde programmet då men inte annars att alla bilder låg online vid import/export till LR. Hur i hela friden får jag 130 DVD online samtidigt? Inte har jag 130 DVD läsare i min dator...

Jag har arbetat lite för länge inom IT industrin för att jag skall lita på allt som sägs om kompabilitet eller hur enkelt allt är att återställa. Tyvärr!

Och precis som du skriver ligger alla mina data (förutom collections) på mina diskar men det beror på att jag aktivt valt att göra så. Som standard gör inte LR det utan lagrar allt i en intern databas. Den är visserligen en standarddatabas denna gång men ändå i en egen struktur som inte är lika enkel att använda som att lagra infon tillsammans med bilderna. Det som är så bra med LR är att det går att skriva datat till bilderna. Tack för det Adobe.

Problemet med collections är att de inte följer någon standard. IPTC är en industristandard som jag följer men där finns inget om collections. När jag valde LR så utvärderade jag även Fotostation och Media Expression från Microsoft. Kom från ett annat företag då och jag minns inte namnet, Hur som helst så var det ett ytterst välrenomenerat program men med en för mig enorm brist: Keyword gick inte att lägga i hirarkisk ordning vid den tiden, numera går det. Fotostation var för dyrt för mina behov så det fick bli LR och jag är ytterst nöjd med vad det uträttar för att hantera mina bilder. Inte alltid lika nöjd med bildeditorn dock :)

Adobe helt säker för framtiden? Kanske men jag litar inte på någon när det gäller min framtid och speciellt när det är så pass enkelt att framtidssäkra mina samligar. Vem kunde tro att Minolta skulle försvinna (finns visserligen kvar som Sony men hade lika gärna kunnat förvinna helt) eller att GM kanske är borta om någon månad.....
 
Senast ändrad:
Skulle man vilja byta program så är det bara att importera in bilderna i det nya programmet. Tar en stund förvisso. Att man skulle få en hd krasch under tiden, ja det kan hända fast jag har aldrig på 9 år haft någon och sedan tre år kör jag ALLA mina lagringsdiskar speglade.

Nikolaj

Just därför har jag valt att ha allt lagrat tillsammans med bilderna
 
Jag tycker Magnus har givet en korrekt och utförlig beskrivning om hur det fungerar.

För egen del har jag dock gjort en annan bedömning av eventuella risker. Jag skriver inte metadata till XMP-filer eller till DNG. Jag förlitar mig på Lightrooms databas. Jag kör backup av databasfilen varje dag till en nätverksdisk.

Den dagen jag vill sluta använda Lightroom, ja då kan jag ju låta LR tugga igenom alla mina bilder och skriva ut till XMP-fil. Jag ser ingen större vits med att göra det kontinuerligt. Å andra sidan kanske det inte är någon större nackdel (har läst att prestanda kan bli lite lidande men har aldrig testat själv).

Det viktiga tycker jag är att man förstår hur programmet är uppbyggt och är medveten om var information lagras, vilken information som lagras och har backup rutiner för all information.
 
Den dagen jag vill sluta använda Lightroom, ja då kan jag ju låta LR tugga igenom alla mina bilder och skriva ut till XMP-fil. Jag ser ingen större vits med att göra det kontinuerligt. Å andra sidan kanske det inte är någon större nackdel (har läst att prestanda kan bli lite lidande men har aldrig testat själv).

Har du bara koll och alltid dina bilder på hårddisk online så är det inga problem.

Jag har mina primärt på en HD i datorn, Den backar jag upp mot en extern disk. När jag samlat på mig bilder för att fylla en DVD så bränner jag två sådana. En lagrar jag hemma och den andra hos några goda vänner. Det är är orsaken till att jag skriver ner datat till bilderna. Jag vill att bilderna på DVD:erna skall vara i det närmaste identiska med de hårddisklagrade bilderna. Att det blir en och annan bild som är förändrad kan jag leva med men de är i huvudsak intakta.

Överdriven säkerhetsmani? Kanske! men för mig så fungerar det och jag har faktiskt haft nytta av det. I samband med min HD krasch så var faktiskt några bilder korrupta när jag backade tillbaka allt från den externa disken. Räddningen blev att plocka in bilderna från DVDerna istället...

Så då till nästa fråga: Hur kunde några bilder bli korrupta? Inte vet jag men det är inte första gången jag råkat ut för konstigheter inom IT industrin. Allt är uppbackat enligt konstens alla regler. Filerna verifieras alltid i samband med att de backas upp. Trots det så händer det alltså då och då.
 
Min fråga är en variant till denna diskussion;

Jag vill byta huvuddator (som jag kör LR1.4 på) från en jobbdator (som svämmar över) till en egen dator ( med ny stor HD)

Jag hade tänkte mig installera LR1.4 på den ny datorn, och sedan bara flytta alla bilder + LR-mappen med databasen till samma ställe på den nya datorn.

Borde inte det funka?


På min jobbdator vill jag i fortsättningen strippa de gamla bilderna, hur gör jag det bäst? Ska jag bara börja om på en ny databas?

Idealet vore om jag kunde importera då och då till jobbdatorn, editera lite, och flytta över och slå ihop resultatet med min privata dator. (XMP eller slå ihop databaserna)

Verkar det rimligt och hur gör man då bäst?

/O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.