Annons

LR Mappar/samlingar

Produkter
(logga in för att koppla)
samlingar i Lightroom

Jag tror faktiskt vi är ganska överens, kanske ibland att vi använder lite olika terminologi men i grunden tror jag vi jobbar ganska lika.

Kul med lite diskussion!

Oj vilken diskussion jag startade, många bra råd, så många varianter att jag får beslutsånger.
Någon skriver om statiska och dynamiska mappar, är det fuktioner som är tillgängliga, eller är det egen "tillverkning"?

Oj vilken diskussion jag startade, många bra råd, så många varianter att jag får beslutsånger.
Någon skriver om statiska och dynamiska mappar, är det fuktioner som är tillgängliga, eller är det egen "tillverkning"?

Båda dessa funktioner finns tillgängliga direkt i Lightroom.

En "vanlig" Collection är statisk. Du måste själv explicit lägga in vilka bilder som skall ingå i samlingen. Säg att du skall göra en fotobok, då skapar du en collection "Min Fotobok" och drar in de bilder som du vill skall vara med i boken.

En "Smart Collection" är dynamisk. Egentligen är en smart collection en sparad databasfråga. Du definierar den själv. Säg att du vill göra en samling av dina bästa kattbilder. Då skapara du en smart collection "Mina Bästa Kattbilder" och sedan anger du vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att en bild skall ingå i samlingen. Det kan då vara att Ratingen skall vara 5 stjärnor och att bilden skall ha nyckelordet "Katt". En sådan collection kommer automatiskt att uppdateras varje gång du ratar en kattbild med en 5 stjärnor.

De två typerna av collections kan man alltså använda till lite olika situationer.

Jag hoppar in!

Lägger ni in alla bilder i en och samma katalog?

Jag själv började fota förra året (juli 2009). Fram tills September 2010 har jag lagt in varenda bild i en och samma katalog. Men när jag i September började jobba som fotograf på min fars webbyrå förstod jag att jag inte kunde fortsätta på samma sätt.

Därför började jag istället göra en katalog för varje uppdrag. Mina privata bilder har jag nu börjat sortera med varsin katalog per månad.

Min mappstruktur ser ut som såhär:

Hårddisk/Raw_pictures
här hamnar alla raw-filer, sorterade efter ÅÅ-MM-DD.

Hårddisk/Lightroom_catalogs
här hamnar alla lightroom kataloger, sorterade efter kund och datum.

Hårddisk/Jobb/Kund/ÅÅÅÅ-MM-DD_specifikt för jobbet
färdigt material sorterar jag som såhär.

När jag har importerat bilder från en specifik fotosession till dess rätta katalog sorterar jag därefter bilderna. Jag väljer ut vilka jag ska använda, och ger dessa en "femma" (stjärna). Därefter sätter jag på filtret (poängsatt), och sedan kan jag börja jobba med bilderna. Vanligtvis spenderar jag inte mycket tid med detta utan använder mig utav de få Presets (förinställningar) jag har. Är något helt fel går jag in i Photoshop och löser det (tex. något som LR inte kan klona).

Och eftersom det är min andra månad som fotograf till yrket har jag nu använt mig av Flickr för att lägga upp och visa mina kunder deras bilder. De får ett så kallat Guest Pass som de kan använda för att komma till deras bilder. Några "smart collections" eller något har jag inte gett mig in på, ej heller taggar.

Jag organiserar oftast filerna i mappar per ämne och datum, t.ex
"Foto\Sport\Basket\<datum> <hemmalagets namn> - <bortalagets namn>"

Sedan kan jag använda Collections för att t.ex. samla ihop bilder från olika mappar till en viss beställning. Då får samlingen heta något med datum, fakturanummer och kundnamn

Senast redigerad av en moderator:
För mig är det svårt att använda något annat än collections därför att jag i princip aldrig har exakt samma typ av bilder i en och samma mapp. När jag importerar mina bilder så görs det enligt konventionen YYYY-MM-DD. Sedan lägger jag bilderna i olika collections. Det blir varken merarbete eller opraktiskt. Framför allt blir det enkelt.

Det är möjligt att man kan lägga upp en mappstruktur direkt på hårddisken men jag har svårt att se hur det ska kunna gå att göra lika smidigt som med collections i Lightroom.

En stor fördel med collections är dessutom att en bild kan finnas med i flera collections. Gör man samma sak direkt i mappstrukturen krävs flera exemplar av en fil vilket inte är något bra utnyttjande av lagringsutrymme.
En fråga här Magnus, döper du mappen efter det datum du importerar bilderna eller är det fotodatumet? För jag har ofta bilder som sträcker sig över flera dagar, kanske veckor och vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Tycker annars ditt upplägg verkar vettigt.

Jag har gjort enligt följande 2010 / Tillfälle / YYMM_Tillfälle_001, sen har jag olika collections för tex mina stockbilder, lite olika samlingar för människor, natur, sport & äventyr osv

Men jag följer det inte konsekvent och det är här jag skulle vilja få någon slags ordning. Tex min dotter som jag tar bilder på hela tiden blir det ohållbart att döpa efter händelse, så där har jag en mapp där jag lägger alla bilder på henne. Men tex när jag fotade Skotercross-sm här i Umeå så fick det en egen mapp, eller när jag har varit iväg på någon resa. Men man kanske ska börja döpa mapparna efter det datum man importerar in bilderna för att sedan flytta dom till olika collections.

En fråga här Magnus, döper du mappen efter det datum du importerar bilderna eller är det fotodatumet? För jag har ofta bilder som sträcker sig över flera dagar, kanske veckor och vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Tycker annars ditt upplägg verkar vettigt.

Jag har gjort enligt följande 2010 / Tillfälle / YYMM_Tillfälle_001, sen har jag olika collections för tex mina stockbilder, lite olika samlingar för människor, natur, sport & äventyr osv

Men jag följer det inte konsekvent och det är här jag skulle vilja få någon slags ordning. Tex min dotter som jag tar bilder på hela tiden blir det ohållbart att döpa efter händelse, så där har jag en mapp där jag lägger alla bilder på henne. Men tex när jag fotade Skotercross-sm här i Umeå så fick det en egen mapp, eller när jag har varit iväg på någon resa. Men man kanske ska börja döpa mapparna efter det datum man importerar in bilderna för att sedan flytta dom till olika collections.

Mina bilder hamnar i datummappar utifrån fotodatum. Det sköter EOS Utility (Canons medföljande programvara) om när jag importerar. Sedan går jag in i Lightroom och importerar de nya mappar som skapats.

Det här sättet är inte det snabbaste sättet att importera på (man kan ju göra importen från kamera/minneskort direkt inifrån Lightroom) men jag arbetar så av gammal vana.

När själva grundimporten är gjord kan jag sedan strukturera ytterligare med keywords och collections/smart collections.

Tex min dotter som jag tar bilder på hela tiden blir det ohållbart att döpa efter händelse, så där har jag en mapp där jag lägger alla bilder på henne. Men tex när jag fotade Skotercross-sm här i Umeå så fick det en egen mapp, eller när jag har varit iväg på någon resa.

Det är väl i dessa sammanhang som keywords (heter säkert något annat i en svensk upplaga av programmet) kommer till bäst nytta. Om man är någorlunda pysslig när man gör importen och direkt går igenom bilderna (eller så kanske man kan lägga på nästan alla keywords redan vid import om man har hållit sig till ett tema per kort eller fototillfälle), så kan man låta Lightroom göra en av de saker det är bäst på, nämligen leta upp bilder i sin databas (eller "katalog").

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto