Annons

LR Mappar/samlingar

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Jag fick lära mig i skolan att det finns inga dumma frågor. Därför kommer jag med en fråga som kan tyckas dum.

I LR kan man ordna bilderna med flera hjälpmedel. Jag tänker på Mappar, samlingar och nyckelord.

Om jag försöker se katalogiseringen rationellt har jag svårt att se finessen med samlingar, om jag lagt upp mapparna på ett vettigt sätt. Uppdelningen på mer detaljerad katalogisering kan jag därefter göra med hjälp av nyckelord. Jag är också medveten om att jag kan använda stjärnor färger m.m.

Hoppas om att någon vän av ordning kommer med synpunkter.

Samlingar kan vara statiska eller dynamiska (smarta).

Till statiska (dumma/vanliga) samlingar kan du dra valfria bilder som du på något sätt vill hålla ihop, oavsett om de ligger i olika mappar, har olika keywords o.s.v.

Smarta samlingar bygger på "formler", villkor som du sätter upp, t.ex. alla bilder med 4 eller fler stjärnor, tagna i år och där faster Agda finns med bland keywords.

Scott Kelby förordar i sina böcker att man skall använda collections (samlingar). Ja han går så långt att han lägger _alla_ sina bilder i collections. Jag håller inte riktigt med, jag tycker det är ett extra steg som inte behövs.

Jag är inne på Lennarts linje, har man bilderna i god ordning i en mappstruktur så behövs inte samlingar för att hålla ordning på bilderna.

Jag använder collections ganska sparsamt men jag har skapat några, t ex

"Fotoböcker" där, har jag en under-collection för varje bok. Detta är behändigt eftersom samlingarna innehåller bilder från en mängd olika tillfällen och de inte har några gemensamma keywords.

"Resor", samma sak där, under-collections för respektive resa. Även här är det ju så att det inte är säkert att bilderna har några gemensamma och distinkta keywords och resorna kan ha ägt rum under många olika år så det kan vara knepigt att få en överblick på dem genom att gå i katalogträdet.

En sak som talar för att använda collection lite mer är att i Lightroom 3 så är ju dessa tillgängliga direkt i develop modulen (enligt uppgift just efter "krav" från Kelby & Co). Det gör att man inte behöver hoppa mellan modulerna när man vill navigera. Det är därför lite lockande att lägga alla bilder i collections men jag avstår och hoppas att man i kommande versioner av LR gör även mappstrukturen tillgänglig direkt i develop.

mappar/samlingar LR3

Tack för tipsen dock känner jag mig fortfarande splittrad. Men kom på ett problem för några minuter sedan.

avsåg byta namn på några mappar, fick då beskedet "mappen kan inte flyttas eller byta namn" Vad gör jag?

En bild kan bara ligga i en enda folder (mapp), men den kan finnas i många olika samlingar.

Själv lagrar jag mina bilder i mappar enligt ÅÅÅÅ/MM/DD eftersom det är det enda som jag tycker är konsekvent. En bild kan bara vara tagen en viss dag.

Andra lagrar i mappar baserat på händele, eller motiv, eller nåt annat. men hur gör man då när en bild passar i flera mappar egentligen? En naturbild tagen på semstern, ska dem lagras i naturmappen eller semestermappen?

Jag lagrar den i den datummapp då den togs, och sen använder jag keywords för att fylla i all annan information, t.ex. natur, semester, var den togs, vem som är med på bilden o.s.v. Det gör det enkelt att sen automatiskt få med bilderna i smarta samlingar för t.ex. alla semesterbilder, eller alla årets semesterbilder, eller alla naturbilder tagna utomlands, eller... eller... eller...

Tänk långsiktigt, flexibelt, organiserat, sökbart, strukturerat...

Tack för tipsen dock känner jag mig fortfarande splittrad. Men kom på ett problem för några minuter sedan.

avsåg byta namn på några mappar, fick då beskedet "mappen kan inte flyttas eller byta namn" Vad gör jag?

Varför splittrad? Om jag förstår rätt så har du i grunden en sund mappstruktur. Du _behöver_ inte använda samlingar. Använd dem bara om det är så att du känner att de tillför något, dvs om du vill organisera bilderna på ett ytterligare vis än vad mappstrukturen ger.

Får du felmeddelandet på en viss mapp eller på alla? Kan det vara så att du har mappen öppen i utforskaren eller någon bild öppen utanför LR? Innehåller mappen "konstiga" tecken? Har du provat att starta om datorn?

Jag fick lära mig i skolan att det finns inga dumma frågor. Därför kommer jag med en fråga som kan tyckas dum.

I LR kan man ordna bilderna med flera hjälpmedel. Jag tänker på Mappar, samlingar och nyckelord.

Om jag försöker se katalogiseringen rationellt har jag svårt att se finessen med samlingar, om jag lagt upp mapparna på ett vettigt sätt. Uppdelningen på mer detaljerad katalogisering kan jag därefter göra med hjälp av nyckelord. Jag är också medveten om att jag kan använda stjärnor färger m.m.

Hoppas om att någon vän av ordning kommer med synpunkter.

För mig är det svårt att använda något annat än collections därför att jag i princip aldrig har exakt samma typ av bilder i en och samma mapp. När jag importerar mina bilder så görs det enligt konventionen YYYY-MM-DD. Sedan lägger jag bilderna i olika collections. Det blir varken merarbete eller opraktiskt. Framför allt blir det enkelt.

Det är möjligt att man kan lägga upp en mappstruktur direkt på hårddisken men jag har svårt att se hur det ska kunna gå att göra lika smidigt som med collections i Lightroom.

En stor fördel med collections är dessutom att en bild kan finnas med i flera collections. Gör man samma sak direkt i mappstrukturen krävs flera exemplar av en fil vilket inte är något bra utnyttjande av lagringsutrymme.

Jag har en smart collection som innehåller alla bilder med 4 stjärnor eller fler. Den kallar jag visningsbilder. Mycket smidigt att dra igång en slideshow, välja min collection "visningsbilder" med de (för tillfället) bästa. Jag behöver aldrig dra några bilder, bara sätta en 4:a på den. Nollar jag den så försvinner den.

För mig är det svårt att använda något annat än collections därför att jag i princip aldrig har exakt samma typ av bilder i en och samma mapp. När jag importerar mina bilder så görs det enligt konventionen YYYY-MM-DD. Sedan lägger jag bilderna i olika collections. Det blir varken merarbete eller opraktiskt. Framför allt blir det enkelt.

Det är möjligt att man kan lägga upp en mappstruktur direkt på hårddisken men jag har svårt att se hur det ska kunna gå att göra lika smidigt som med collections i Lightroom.

En stor fördel med collections är dessutom att en bild kan finnas med i flera collections. Gör man samma sak direkt i mappstrukturen krävs flera exemplar av en fil vilket inte är något bra utnyttjande av lagringsutrymme.

Jag tycker du missförstår.

Vad trådskaparen skriver - och jag håller med om - är att om man har keywords och ordning på mappstrukturen, t ex med en datumbaserad struktur, så är inte collections en nödvändighet. TS använder sig ju av keywords vilket kan vara tillräckligt för att lätt hitta sina bilder. Det är nog ingen som säger att man inte skall använda collections, det jag säger är att man inte behöver använda collections - man kan ha ordning ändå.

Självklart är det så att om man har behovet av collections så skall man inte skapa dem genom att kopiera själva filerna i mappstrukturen - då är förstås collections rätt väg att gå.

Om jag skulle ge mig på att rangordna det hela i prioritetsordning så skulle det bli:

1) En logisk mappstruktur på hårddsiken. Som många redan skrivt, det enklaste är en datumbaserad struktur. Då slipper man fundera på var man skall lägga bilderna.

2) Ratings. Lätt att sätta och gör det enkelt att hitta de bra och bästa bilderna. Kelby förordar att man skall sätta 5 på alla bilder man gillar. Det tycker jag är helknäppt. Självklart skall man använda sig av hela stegen från 1 till 5. Själv har jag gjort lite stödord i stil med 1 = mediokra bilder som jag behållit men kanske borde ha kastat. 2 = bilder som jag tycker det var värt att redigera. 3 = bra bilder som jag gillar. 4 = bilder som är så bra att de även kan vara bra för en utomstående betraktare. 5 = toppenbra bilder som är något extra.

3) Keywords. Genom att sätta åtminstone något keyword på varje bild ökar man chansen enormt för att kunna hitta specifika bilder. Det är lite bökigt men ger mycket igen. Jag brukar ta någon timme då och då och gå igenom gamla bilder och sätta lite keywords.

4) Smart Collections. Genom att basera dem på ratings och keywords så går det lätt att konstruera smarta samlingar typ "Bästa familjebilderna" "Mina favoriter" osv. Fördelen är att de underhåller sig själva helt automatiskt.

5) Collections, när man vill samla bilder som inte hänger ihop på något naturligt vis. Dvs bilder från olika mappar och med olika keywords.

Vad vill jag ha sagt med detta? Tja, att var och en måste hitta det som känns rätt och man behöver inte använda alla funktioner i programmet.

Jag tycker du missförstår.

Vad trådskaparen skriver - och jag håller med om - är att om man har keywords och ordning på mappstrukturen, t ex med en datumbaserad struktur, så är inte collections en nödvändighet. TS använder sig ju av keywords vilket kan vara tillräckligt för att lätt hitta sina bilder. Det är nog ingen som säger att man inte skall använda collections, det jag säger är att man inte behöver använda collections - man kan ha ordning ändå.

Självklart är det så att om man har behovet av collections så skall man inte skapa dem genom att kopiera själva filerna i mappstrukturen - då är förstås collections rätt väg att gå.

Om jag skulle ge mig på att rangordna det hela i prioritetsordning så skulle det bli:

1) En logisk mappstruktur på hårddsiken. Som många redan skrivt, det enklaste är en datumbaserad struktur. Då slipper man fundera på var man skall lägga bilderna.

2) Ratings. Lätt att sätta och gör det enkelt att hitta de bra och bästa bilderna. Kelby förordar att man skall sätta 5 på alla bilder man gillar. Det tycker jag är helknäppt. Självklart skall man använda sig av hela stegen från 1 till 5. Själv har jag gjort lite stödord i stil med 1 = mediokra bilder som jag behållit men kanske borde ha kastat. 2 = bilder som jag tycker det var värt att redigera. 3 = bra bilder som jag gillar. 4 = bilder som är så bra att de även kan vara bra för en utomstående betraktare. 5 = toppenbra bilder som är något extra.

3) Keywords. Genom att sätta åtminstone något keyword på varje bild ökar man chansen enormt för att kunna hitta specifika bilder. Det är lite bökigt men ger mycket igen. Jag brukar ta någon timme då och då och gå igenom gamla bilder och sätta lite keywords.

4) Smart Collections. Genom att basera dem på ratings och keywords så går det lätt att konstruera smarta samlingar typ "Bästa familjebilderna" "Mina favoriter" osv. Fördelen är att de underhåller sig själva helt automatiskt.

5) Collections, när man vill samla bilder som inte hänger ihop på något naturligt vis. Dvs bilder från olika mappar och med olika keywords.

Vad vill jag ha sagt med detta? Tja, att var och en måste hitta det som känns rätt och man behöver inte använda alla funktioner i programmet.

Eftersom trådskaparen ställde frågan gav jag mitt svar. Jag tror inte att jag missförstod något. :)

Jag har en helt annan syn än du på i vilken ordning man ska sätta de olika alternativen. Givetvis finns inget rätt och fel, men när jag ser din rangordning har den stora likheter med i vilken ordning de olika alternativen kommit i historien. Du sätter smart collections före collections, vilket är det enda avsteget.

Vi är överens om punkt 1. Bilderna måste läggas fysiskt på hårddisken och vill man göra det med "ett knapptryck" så är datumvarianten enklast. Men när bilderna väl ligger på hårddisken så tycker jag att den stora styrkan i Lightroom är collections. Utan att flytta en bild fysiskt kan den läggas i en eller flera mappar som getts beskrivande namn. Redan här tycker jag därför att man kan släppa det där med fysiska mappar (bilderna ligger där, men mer än så behöver man inte veta) och lägga bilderna där man vill ha dem.

Jag har använt alla de funktioner för bildmärkning som finns i Lightroom. Keywords nyttjar jag i huvudsak för personer och platser. Ratings använder jag däremot inte längre. Jag märkte nämligen att min syn på bilder ändras så radikalt genom åren att en bild jag gett en tvåa 2006 fyra år senare kan vara en fyra. För mig har därför färgkodningen funkat bättre för mitt arbetsflöde. Detta är givetvis en smaksak.

Min slutsats blir dock att de virtuella funktionerna för att strukturera bilderna är mycket bättre än de gamla, mer statiska. Collections och smart collections, tillsammans med keywords, snabbar upp mitt arbete enormt.

Min slutsats blir dock att de virtuella funktionerna för att strukturera bilderna är mycket bättre än de gamla, mer statiska. Collections och smart collections, tillsammans med keywords, snabbar upp mitt arbete enormt.

Därvidlag är jag helt överens.

Om resten är vi inte överens. :)

Jag vill absolut inte käbbla men jag tycker om att diskutera Lightroom - alltid lär man sig något på hur andra tänker. Därför går jag vidare i mina argument! :)

Jag tycker att keywords är viktiga. Säg att du minns att du har en bild på gädda som du fångat en härlig sommarkväll och du vill nu plocka fram den. Om du då har en collection som heter "Sommarbilder" som kanske har underkataloger för respektive år och innehåller 1000-tals bilder så har du ingen större nytta av det. Det blir ändå ett fasligt letande efter just gäddbilden. Har du däremot lagt in keyword "gädda" så hittar du den på någon sekund.

Jag kan inte se att collections kan ersätta keywords.

Sedan är det väl så att om man exporterar bilden och t ex skickar den till någon utomstående så hänger keywords med i exporten, däremot inte collection informationen (för den är ju unik för din databas). Åtminstone tror jag att det funkar så, men jag kanske har fel. Alltså är keywords mycket viktiga för den som delar med sig av sina bilder.

Nackdelen med keywords som jag ser det är att det är lite pilligt att sätta dem.

Vad gäller ratings så skulle jag inte klara mig utan dem (nåja) men som sagt - vi är alla olika!

Ha det gott!

Anders

Där håller jag i alla fall med, fast jag förstår inte riktigt motsättningen. Det beror antagligen på sättet jag använder LR - jag utnyttjar keywords för att bygga "smart collections" hela tiden. Bilderna på disk ligger i en årtal/datum/kamera-struktur, vilket är lätt att importera till och ta backup på men värdelöst att söka i.

Mao - utan keywords hade jag inte haft collections, men (smart) collections är sättet jag oftast letar fram bilderna jag vill ha tag på.

Mappstruktur
------------------
Lättöverskådliga bilder om jag vill snabbt leta fram ett evenmang ett viss datum.
Ex när jag fyllde 30 år. Keywords i all ära, men jag taggar inte "30-år", "29-år" odyl

Statisk samling
----------------------
Bilder på ett viss tema.
Ex de porträttbilder som jag avser att ha i min portfolio.
När jag vill uppdera portfolion på hemsidan så drar jag en ny bild till det statiska samlingen och trycker på WEB och sen UPLOAD. Enkelt o bra

Dynamisk samling
---------------------------
Bilder på på teman som jag vill ha uppdaterat kontinuerligt.
Ex. Alla bilder på min son
bilder på min son och hustru tillsammans
Bilder På Landskap taget i Åhus mellan Januari och Mars i alla år jag fotograferat som bildbehandlats extra noga med som har 5 stjärnor.

Den sistnämna är en sakt jag absolut inte vill hålla på o trycka mig fram ocg dessutom är det imöjligt att få fram utan att använda denna typ av sortering eftersom den innehåller på mycket att sortera efter.

/Stefan

Vill förmedla hur jag tänker och använder LR.

A och O är en bra mappstruktur på hårrddisken. Själv har jag tagningsdatum, en mapp per fotograferingstillfälle.

Keywords är viktigt. Har inte taggat alla snart 100.000 bilder, så det går inte att hitta alla intressanta bilder på det sättet.

En sak att tänka på är att collections och virtuella kopior finns bara i LR. Keywords, ratings och labels kan sparas med filen och användas av andra program. Jag gillar verkligen LR men samtidigt vill jag inte bygga mig fast vid ett speciellt program, därför sparar jag så mycket metadata som möjligt till varje bild.

Collections använder jag bara då bilderna finns i olika kataloger. Ligger bilderna i samma katalog så filtrerar jag fram intressanta bilder.

Sammanfattningsvis, bra mappstruktur, lägg till keywords och var konsekevent och använd ett arbetssätt som fungerar bra för dig!

Mvh Lotta

A och O är en bra mappstruktur på hårrddisken. Själv har jag tagningsdatum, en mapp per fotograferingstillfälle.

Sammanfattningsvis, bra mappstruktur, lägg till keywords och var konsekevent och använd ett arbetssätt som fungerar bra för dig!

Du, och några andra, nämner detta med bra mappstruktur. Jag håller med om att man bör se till att ha alla bilder fysiskt i samma struktur. För mig är det bra mappstruktur. Vad mapparna heter däremot, det spelar mindre roll. Dock har jag svårt att se ett snabbare sätt än år-månad-dag-upplägget.

Det jag funderar kring är definitionen av "bra mappstruktur". Jag uppfattar dig och andra som att ni pratar om den fysiska mappstrukturen. För mig är dock den praktiska struktureringen viktigare, det vill säga hur jag lägger upp bilderna så jag hittar dem. Keywords är väldigt bra där, men collections och smart collections gör det möjligt att namge mappar på ett helt annat sätt än fysiskt på hårddisken. Fotar jag exempelvis två bröllop samma dag kan jag lägga över alla bilderna på hårddisken enligt år-månad-dag och sedan dela upp dem med hjälp av keywords och smart collections. I min värld ger det ett oerhört slimmat arbetsflöde, och en "bra mappstruktur".

Att namnge mappar fysiskt direkt på hårddisken (ex. Bröllop - Mikael och Anna) var ett alternativ innan Lightroom kom. När man nu kan skapa virtuella mappar inne i Lightroom ser jag ingen anledning att lägga energi på att låta den fysiska mappens innehåll styra vad mappen har för namn - jag hanterar helt enkelt det i Lightroom.

Jag tycker att keywords är viktiga. Säg att du minns att du har en bild på gädda som du fångat en härlig sommarkväll och du vill nu plocka fram den. Om du då har en collection som heter "Sommarbilder" som kanske har underkataloger för respektive år och innehåller 1000-tals bilder så har du ingen större nytta av det. Det blir ändå ett fasligt letande efter just gäddbilden. Har du däremot lagt in keyword "gädda" så hittar du den på någon sekund.

Jag skulle aldrig bygga en struktur i collections enligt det exempel du ger, så för mig är det inget argument vare sig för eller emot collections. :)

Jag är däremot helt överens med dig om att keywords och collections inte kan ersätta varandra. Just dessa två verktyg kompletterar varandra väldigt bra - framför allt kombinationen keywords/smart collections.

Att namnge mappar fysiskt direkt på hårddisken (ex. Bröllop - Mikael och Anna) var ett alternativ innan Lightroom kom. När man nu kan skapa virtuella mappar inne i Lightroom ser jag ingen anledning att lägga energi på att låta den fysiska mappens innehåll styra vad mappen har för namn - jag hanterar helt enkelt det i Lightroom.

Håller med! Gör dock det fortfarande av gammal vana. Kanske får ta o slå mig en ner dag och sortera om alla mina hundratals mappar och göra om dom till statiska collections och flytta över alla bilder till en gemensam filmapp. Men sånt tar tid och bara tanken får mig att ta mig en öl o softa istället ;)

Jag skulle aldrig bygga en struktur i collections enligt det exempel du ger, så för mig är det inget argument vare sig för eller emot collections. :)

Jag är däremot helt överens med dig om att keywords och collections inte kan ersätta varandra. Just dessa två verktyg kompletterar varandra väldigt bra - framför allt kombinationen keywords/smart collections.

Collections och Sökning är två olika saker enligt mig.
ska jag leta efter en Gädda och sommarbild gör jag det genom en utsökning.
Collections är ett annat tänk på mappstruktur och Dynamisk mapp är en avancerad sådan.

/Stefan

Mappar och samlingar har lite olika användningsområden för mig; jag sparar bilder från t.ex. en tävling i mappar per sport och datum. Därifrån skapar jag småbilderna som visas på webben genom att markera med stjärnor. Om det sedan blir en försäljning så kan bilderna behöva en annan bildbehandling och ett annat format. Då lägger jag upp en samling (collection) för den beställningen, med virtuella kopior av bilderna, så kan jag mecka med dom utan att påverka originalen eller webbilderna, och så har jag en dokumentation av vilka bilder som såldes och hur dom såg ut, bra t.ex. vid en efterbeställning av fler kopior.

Håller med! Gör dock det fortfarande av gammal vana. Kanske får ta o slå mig en ner dag och sortera om alla mina hundratals mappar och göra om dom till statiska collections och flytta över alla bilder till en gemensam filmapp. Men sånt tar tid och bara tanken får mig att ta mig en öl o softa istället ;)

Collections och Sökning är två olika saker enligt mig.
ska jag leta efter en Gädda och sommarbild gör jag det genom en utsökning.
Collections är ett annat tänk på mappstruktur och Dynamisk mapp är en avancerad sådan.

/Stefan

Absolut, ska man söka en enskild bild utan att veta om att den finns - eller var den finns - är det keywords som gäller. Att bygga collections med hjälp av keywords och smart collections är dock väldigt praktiskt.

Jag tror faktiskt vi är ganska överens, kanske ibland att vi använder lite olika terminologi men i grunden tror jag vi jobbar ganska lika.

Kul med lite diskussion!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto