Om du är i library-modul bör du bara få "loading" första gången du tittar på bilden. Bläddrar du sedan fram och tillbakar bör det gå direkt.
OLA: Nej men det går snabbare 2:a o 3:e gången jag tittar på en bild jämfört med 1:a gången
Du kan också tvinga fram skapandets av preview via menyn eller vid importtillfället.
OLA: Det här har jag inte koll på
I develop-läget så tror jag att man alltid får "loading" oavsett om man tittat på bilden tidigare eller ej.
OLA: Det får jag både i biblioteks och framkallningsläget
Min erfarenhet är att detta laddande kan vara mycket irriterande om man jobbar på en långsam dator men om man sitter vid en rejäl stationär dator så är det inget större problem.
OLA: OK bra!
Jag kan inget om Mac men det låter ju som du har en rejäl spec som inte borde ha några prestanda problem.
OLA: När jag köpte den för nåt år sen var det maxad spec på 13´ MacBook Pro
En sak du kan kolla är under Edit-Preferences-File Handling. Där har du en inställnig för Camera Raw Cache Setting. Den brukar vara rätt lågt ställd, jag har satt den på 20GB och på en SSD-disk. Tycker det blev lite raskare då.
OLA: Jepp detta stämmer, default var 10 MB jag ändrade till 50 MB, förkortade ned "Loading....." från 3,5 sek/bild till 1,5 sek/bild, STOR skillnad. Tack!
Tömde även cache minne, vet inte om det var bra eller dåligt!? ;-)
Jag upplevde samma sak när jag redigerade bilder som låg på en extern hårddisk. Nu speglar jag en lokal SSD-disk och problemet är borta. Var ligger bilderna som du bläddra mellan?
OLA: På en intern flashhårddisk på 1 TB
Det där är inte normalt... hur stora bilder rör det sig om förresten?
OLA: Runt 25 MB
Prova att radera förhandsvisningar, samt radera förhandsvisningsfilen "namnblabla Previews.lrdata"
OLA: Detta har jag inte koll på.
Har du skapat förhandsvisningar? Antingen vid importen eller senare via Inställningar?
OLA: detta har jag inte koll på men det är den 3:e kommentaren som rör förhandsvisning så jag får gräva djupare i detta.
Tack för alla svar så här långt!
Säger det igen, detta forum är en enorm guldgruva av erfarenhet och kompetens!