Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR "Läser in...."

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
När man är i biblioteks -eller framkallningsläge i LR och bläddrar mellan bilderna så tar det 3,5 sekunder för bilden att laddas klart, under tiden står det "Läser in...."

Jag sitter ofta med ett stort antal bilder och då är 3,5 sekunder ganska lång tid att vänta.
Är detta en seghet som finns i LR eller kan man komma runt den med en mer kraftfull maskin?

Kör idag på en

MacBook Pro (Retina, 13 tum, mitten 2014)
Processor 3 GHz Intel Core i7
Minne 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel Iris 1536 MB
Minne 1 TB Flash

Om du är i library-modul bör du bara få "loading" första gången du tittar på bilden. Bläddrar du sedan fram och tillbakar bör det gå direkt. Du kan också tvinga fram skapandets av preview via menyn eller vid importtillfället.

I develop-läget så tror jag att man alltid får "loading" oavsett om man tittat på bilden tidigare eller ej.

Min erfarenhet är att detta laddande kan vara mycket irriterande om man jobbar på en långsam dator men om man sitter vid en rejäl stationär dator så är det inget större problem.

Jag kan inget om Mac men det låter ju som du har en rejäl spec som inte borde ha några prestanda problem.

En sak du kan kolla är under Edit-Preferences-File Handling. Där har du en inställnig för Camera Raw Cache Setting. Den brukar vara rätt lågt ställd, jag har satt den på 20GB och på en SSD-disk. Tycker det blev lite raskare då.

Jag upplevde samma sak när jag redigerade bilder som låg på en extern hårddisk. Nu speglar jag en lokal SSD-disk och problemet är borta. Var ligger bilderna som du bläddra mellan?

Det där är inte normalt... hur stora bilder rör det sig om förresten?
Prova att radera förhandsvisningar, samt radera förhandsvisningsfilen "namnblabla Previews.lrdata"

Om du är i library-modul bör du bara få "loading" första gången du tittar på bilden. Bläddrar du sedan fram och tillbakar bör det gå direkt.
OLA: Nej men det går snabbare 2:a o 3:e gången jag tittar på en bild jämfört med 1:a gången

Du kan också tvinga fram skapandets av preview via menyn eller vid importtillfället.
OLA: Det här har jag inte koll på

I develop-läget så tror jag att man alltid får "loading" oavsett om man tittat på bilden tidigare eller ej.
OLA: Det får jag både i biblioteks och framkallningsläget

Min erfarenhet är att detta laddande kan vara mycket irriterande om man jobbar på en långsam dator men om man sitter vid en rejäl stationär dator så är det inget större problem.
OLA: OK bra!

Jag kan inget om Mac men det låter ju som du har en rejäl spec som inte borde ha några prestanda problem.
OLA: När jag köpte den för nåt år sen var det maxad spec på 13´ MacBook Pro

En sak du kan kolla är under Edit-Preferences-File Handling. Där har du en inställnig för Camera Raw Cache Setting. Den brukar vara rätt lågt ställd, jag har satt den på 20GB och på en SSD-disk. Tycker det blev lite raskare då.
OLA: Jepp detta stämmer, default var 10 MB jag ändrade till 50 MB, förkortade ned "Loading....." från 3,5 sek/bild till 1,5 sek/bild, STOR skillnad. Tack! :) Tömde även cache minne, vet inte om det var bra eller dåligt!? ;-)

Jag upplevde samma sak när jag redigerade bilder som låg på en extern hårddisk. Nu speglar jag en lokal SSD-disk och problemet är borta. Var ligger bilderna som du bläddra mellan?
OLA: På en intern flashhårddisk på 1 TB

Det där är inte normalt... hur stora bilder rör det sig om förresten?
OLA: Runt 25 MB

Prova att radera förhandsvisningar, samt radera förhandsvisningsfilen "namnblabla Previews.lrdata"
OLA: Detta har jag inte koll på.

Har du skapat förhandsvisningar? Antingen vid importen eller senare via Inställningar?
OLA: detta har jag inte koll på men det är den 3:e kommentaren som rör förhandsvisning så jag får gräva djupare i detta.

Tack för alla svar så här långt!
Säger det igen, detta forum är en enorm guldgruva av erfarenhet och kompetens! :)

Processorn är snabb nog, extern disk kan ta lite tid.
När det gäller chache så menar du nog Gb inte Mb? Mb är lite för lite...
Börja med att rendera previews i 1:1.
Kanske kan du tjäna på att generera Smart Previews. De innebär att du kan redigera bilder utan att din externa HD med bilder är inkopplad. För att sedan göra en export så måste du koppla in den externa disken med originalfilen.

Processorn är snabb nog, extern disk kan ta lite tid.
När det gäller chache så menar du nog Gb inte Mb? Mb är lite för lite...
Börja med att rendera previews i 1:1.
Kanske kan du tjäna på att generera Smart Previews. De innebär att du kan redigera bilder utan att din externa HD med bilder är inkopplad. För att sedan göra en export så måste du koppla in den externa disken med originalfilen.

TS har ju sagt att han har bilderna på intern disk.

Ja, nog är det gigabyte som inställningen gäller, det går ju inte välja megabyte.

Har du provat själv om smart previews hjälper? Något man skall vara medveten om är att smart previews tar väldigt stor plats - och eftersom TS har bilderna på en intern hårddisk finns det inget att vinna så vitt jag kan se, eller?

TS har ju sagt att han har bilderna på intern disk.

Ja, nog är det gigabyte som inställningen gäller, det går ju inte välja megabyte.

Har du provat själv om smart previews hjälper? Något man skall vara medveten om är att smart previews tar väldigt stor plats - och eftersom TS har bilderna på en intern hårddisk finns det inget att vinna så vitt jag kan se, eller?

jag hittar inte några inställningar för previews/förhandsvisning någonetanns, är det bara vid själva importen man kan välja det?

nu har jag stått ett par timmar och bläddrar igenom massa, massa bilder och datorn får verkligen jobba hårt, då har jag inte redigerat dem ännu utan bara tittat igenom för att betygsätta,
fläkten går på högsta hastighet och datorn känns ansträngd, kanske att maskinen är för klen uppgiften trots relativt bra spec. från början?

vid redigering finns det också en tröghet i att se de förändringar man gör när man drar i reglagen, man drar och så kommer effekten med viss fördröjning, är det kanske typiskt LR eller kan man förvänta sig att att man skall se förändringen i exakt samma ögonblick man drar i reglagen?

jag skulle önska att programmet var mer responsivt på det jag gör.

Markera vilka bilder du vill skapa förhandsvisningar för. I LR menyrad välj Bibliotek-Förhandsvisningar. Välj sedan om du vill ha Standard ( det väljer jag normalt då jag importerar bilder) och/eller om du vill skapa Smarta förhandsvisningar (vilket jag också gör vid import).

Det finns flera inställningar som påverkar previews.

1) Gå till Edit-Catalog Settings - File Handling. Där kan du ställa hur stor din standard preview skall vara och vilken kvalité den skall ha. Jag kan inte exakt säga hur dessa olika inställningar påverkar prestanda men om man t ex har en skärm som är 1600 pixlar stor kanske man skall sätta preview till 1440. Då har man ju en preview som är "tillräckligt" stor vid vanlig bläddring. Har man mindre skärm kan man gå lägre, större så bör man gå större. Gissar jag. Själv har jag en skärm som är 2560 pixlar bred och har satt standard preview till 2048. Kvalitet medium och jag har inställt att de skall sparas evigt.

2) Vid import har du uppe till höger "File Handling". Där kan man bestämma vilken typ av preview som skall byggas vid import. Jag kör nu med standard.

3) Om du befinner dig i Library och markerar en mapp i trädet till vänster så kan du välja i meny Library-Previews och där välja vilken typ av previews du vill bygga. Om du t ex markerar din topp-mapp, och väljer att skapa standard previews, då kan du gå och ta en fika och när du är tillbaka så borde det finnas previews för alla dina bilder och bläddringen bör då gå fort.

Allt ovan avser arbete och visning i library-modulen.

När det gäller Develop så har jag fattat det som så att denna INTE använder sig av Previews utan renderar bilderna "on the fly". Jag kan mycket väl ha fel här - det är en gissning.

Om du jobbar väldigt länge med Lightroom och gör många ändringar så har programmet en tendens - åtminstone på Windows - att "käka minne". Det ser man i Windows aktivitetshanterare. Jag brukar därför alltid avsluta LR när jag är klar med det jag skall göra och kör sällan mer än ett par timmar i sträck.

Det är också uppenbart att vissa operationer i LR är väldigt processorkrävande. Det gäller speciellt penselverktyget.

När det gäller vanliga justeringar så som exponering, vitbalans osv, då upplever jag att programmet svarar direkt.

Lightroom har aldrig varit någon raket. Det har alltid varit lite "småsegt" tycker jag. Med bra hårdvara har det dock varit OK.

Personligen skulle jag aldrig stå ut med att jobba med Lightroom på en bärbar dator. Jag kör LR på en laptop när jag är på resande fot men inte annars. Jag vill ha en rejäl skärm, rejält tangentbord och vanligt mus. Kalla mig gammalmodig men för mig är det som funkar bäst. Det finns dock massor med proffs användare som tycks trivas utmärkt med LR på sin laptops, inte minst Mac så det borde ju kunna funka även för dig.

Det finns flera inställningar som påverkar previews.

1) Gå till Edit-Catalog Settings - File Handling. Där kan du ställa hur stor din standard preview skall vara och vilken kvalité den skall ha. Jag kan inte exakt säga hur dessa olika inställningar påverkar prestanda men om man t ex har en skärm som är 1600 pixlar stor kanske man skall sätta preview till 1440. Då har man ju en preview som är "tillräckligt" stor vid vanlig bläddring. Har man mindre skärm kan man gå lägre, större så bör man gå större. Gissar jag. Själv har jag en skärm som är 2560 pixlar bred och har satt standard preview till 2048. Kvalitet medium och jag har inställt att de skall sparas evigt.

2) Vid import har du uppe till höger "File Handling". Där kan man bestämma vilken typ av preview som skall byggas vid import. Jag kör nu med standard.

3) Om du befinner dig i Library och markerar en mapp i trädet till vänster så kan du välja i meny Library-Previews och där välja vilken typ av previews du vill bygga. Om du t ex markerar din topp-mapp, och väljer att skapa standard previews, då kan du gå och ta en fika och när du är tillbaka så borde det finnas previews för alla dina bilder och bläddringen bör då gå fort.

Allt ovan avser arbete och i library-modulen.

När det gäller Develop så har jag fattat det som så att denna INTE använder sig av Previews utan renderar bilderna "on the fly". Jag kan mycket väl ha fel här - det är en gissning.

Om du jobbar väldigt länge med Lightroom och gör många ändringar så har programmet en tendens - åtminstone på Windows - att "käka minne". Det ser man i Windows aktivitetshanterare. Jag brukar därför alltid avsluta LR när jag är klar med det jag skall göra och kör sällan mer än ett par timmar i sträck.

Det är också uppenbart att vissa operationer i LR är väldigt processorkrävande. Det gäller speciellt penselverktyget.

När det gäller vanliga justeringar så som exponering, vitbalans osv, då upplever jag att programmet svarar direkt.

Lightroom har aldrig varit någon raket. Det har alltid varit lite "småsegt" tycker jag. Med bra hårdvara har det dock varit OK.

Personligen skulle jag aldrig stå ut med att jobba med Lightroom på en bärbar dator. Jag kör LR på en laptop när jag är på resande fot men inte annars. Jag vill ha en rejäl skärm, rejält tangentbord och vanligt mus. Kalla mig gammalmodig men för mig är det som funkar bäst. Det finns dock massor med proffs användare som tycks trivas utmärkt med LR på sin laptops, inte minst Mac så det borde ju kunna funka även för dig.

Tack för alla tips, skall testa detta.
Är i det läget nu att jag funderar på att skaffa en stor skärm och ansluta till bärbara datorn eller att skaffa en stationär dator med stor skärm. Jag måste kunna ta med datorn och ta hand om bilderna direkt i datorn på vissa uppdrag men det betyder ju inte att jag behöver göra ALL bildhantering på en bärbar dator. Man får ju mycket prestanda för pengarna när man köper stationärt jmf med bärbart.

Jag kör LR på en MacBook Pro, sent 2011. Med uppdaterat minne (16GB) och en vanlig HDD på 1 TB. Fungerar helt perfekt. Även när jag drar igång Photoshop för utökad redigering.

....Allt ovan avser arbete och visning i library-modulen.

Smart previews tillåter en att jobba utan att bilderna är inkopplade från nätverk/diskar.
Då borde de kunna användas av Developmodulen men om det görs kan jag inte uttala mig om.
Men det är väldigt enkelt att testa.
Rendera 20 st och hoppa över till develop o se om hastigheten har ändrat sig.

Smart previews tillåter en att jobba utan att bilderna är inkopplade från nätverk/diskar.
Då borde de kunna användas av Developmodulen men om det görs kan jag inte uttala mig om.
Men det är väldigt enkelt att testa.
Rendera 20 st och hoppa över till develop o se om hastigheten har ändrat sig.

Jag vet vad smart previews är. Jag bara vänder mig mot att du ger ett råd som du själv aldrig provat.

Jag har testat nu och det går inte fortare i framkallningsmodulen med att rendera smart previews.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto