Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR:flytta filer, få LR att förstå ny plats

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Har börjat lida av allvarlig brist på hårddiskutrymme, så ska därför köpa mig en extern hårddisk idag.

Jag har sorterat alla mina bilder i Lightroom och när jag flyttade en del bildfiler så förstod inte lightroom vart dom tagit vägen (dom fanns på datorn, men i en annan partition


Hur kan jag få lightroom att förstå att bilderna bara är flyttade till en annan mapp/hårddisk?

Går det att behålla tumbnails/taggar på bilder som kommer ligga i den externa hårddisken även när den inte är ansluten

När jag kopplar i min externa hårddisk med bilderna, kan jag få lightroom att förså att "aha, nu är bilderna här" på något automatiskt sätt?"



Jättetack för svar på förkant!

MVH

Carl-Henrik Trapp
 
Jag har varit i liknande situation. Tyvärr minns jag inte exakt hur det löstes i Lightroom, så jag kan inte ge en steg-för-steg-beskrivning, bara berätta ungefär vad som hände.

När jag hade haft Lightroom ett kort tag bytte jag namn på ett par mappar. Sorteraren i Elements 5 fick spader, det gick inte att bara "visa" de omnamnade mapparna utan det blev dubblering i databasen.

Lightroom däremot visade röd text och skickade upp en fråga om vart bilderna tagit vägen. Jag pekade på den omnamnade mappen, det rasslade en stund och sedan var allt frid och fröjd.

Det borde kunna fungera på liknande sätt för dig tycker jag. Får du inte en fråga från LR om de saknade bilderna? Håller en tumme att det löser sig!
 
ok, ja det verkar funka, nackdelen är att jag måste göra det mapp för mapp (ett par 100 mappar) så det tar en otrolig tid, känns som det måste finnas en bättre lösning.

Adobe måste väl tänkt på att fotografer flyttar runt filerna i datorn / på flera hårddiskar!?!


jaja, tack för hjälpen, den ger mig lite extra utrymme så jag får plats med dom nya bilderna.


Saken är att jag vill arkivera hela 2007 i min externa disk så jag slipper slita med platsen i min dator med bilder jag sällan använder för stunden (men som kan komma till användning senare, därför så bra om dom ligger kvar i databasen)
 
Alla de här mapparna du har, ligger de under en "huvudmapp" eller har du dem spridda? Om du anger "huvudmappen" när du "visar" LR var bilderna finns, borde det funka tycker jag. Kanske till och med om de ligger i roten, om du anger disken. Bara funderingar, men kan ju vara värt att prova.
 
vill inte riktigt funka,

har lagt över alla 2007 bilder till den externa disken nu, men måste leta upp varje enskild mapp för att hitta rätt...


vilket jag (till en början) kommer vägra att göra, det måste finnas ett alternativ för att få lightroom att leta efter saknade filer i datorn
 
Senast ändrad:
En fråga för säkerhets skull, jag har själv missat liknande emellanåt:
Har du i Lightrooms Library-avdelning markerat "All photographs" allra överst till vänster när du pekar ut mapparna?
 
hmm...

hur menar du?

jepp, all photographs är markerad!

alla bilder som ska flyttas ligger i en mapp som heter 2007 och sedan ligger det enskilda mappar för fotodatum i den där alla bilderna ligger.
 
henrikgbg skrev:

alla bilder som ska flyttas ligger i en mapp som heter 2007 och sedan ligger det enskilda mappar för fotodatum i den där alla bilderna ligger.

Då borde det fungera om du flyttar hela mappen 2007 till ny disk, och sedan pekar på den när LR undrar vart bilderna tagit vägen.

Åtminstone vad jag begriper just nu, men kreativiteten är inte på högvarv..
 
tappat suget helt på det problemet nu, löste sig inte nu heller.

Tar bort allt från Lightroom, lägger in filerna dit jag vill ha och startar importera, tagga osv osv igen


är det någon som har en lösning på ett sånt här problem så kom gärna med förslag på lösning iaf, kommer säkert flytta filer igen, och måste jag göra något liknande igen så avlider jag långsamt och smärtsamt...
 
Jag hade gjort så här:

Skapat en ny mapp där jag vill att filerna ska ligga.

Lagt typ ett foto där.

Importerat nya mappen i lightroom.

Nya mappen hade nu dykt upp i lightroom.

Flyttat alla fotografier inne i lightroom till nya mappen.
 
Det är ett vanligt problem, jag har gjort precis samma flytt.

Du behöver bara ange sökvägen till en av mapp om du organieserat dina mappar smart! Det låter som du har en "trädstruktur" med 2007 som s.k. rotmapp, dvs 2007 innehåller alla undermappar du vill ha med.

Förutsatt att LR hade rätt sökväg till 2007 innan du flyttade filerna så är det bara att högerklicka på 2007 under Folderfliken, välja "Locate Missing Folder" och leta upp den nya sökvägen till 2007, och vips så vet LR var alla mappar för 2007 ligger.

Alexanders sätt fungerar också.
 

Bilagor

  • lr_move_folder.jpg
    lr_move_folder.jpg
    58.4 KB · Visningar: 276
Vill bara lägga in en varning för att flytta filerna mha LR. När jag körde demon så klarade inte den alltid av att flytta filerna eller att exportera ut jpg:s från PSD-filer.

Det riktigt allvarliga i kråksången är att filerna inte kom fram dit dom skulle och orginalen försvann. Har mailat adobe om detta, eftersom jag inte vill köpa en programvara med ett så allvarligt fel, men inte fått nått svar ännu.

Till saken hör att filerna flyttades från en bärbar mac till en stationär PC så det är fullt möjligt att det bara drabbar just denna kombination.

Mvh
Maverick
 
Alexander och Lotta beskriver det bra.

När mappen 2007 kopierats till nya disken, ta då INTE bort den från gamla platsen, utan döp om den till ex. 2007_old. Då hittar inte LR bilderna, och du kan peka ut det nya stället. När du sedan VET att det funkar tar du bort gammelmappen. Om det inte skulle funka har du möjliget att återställa genom att ändra tillbaka mappnamnet.
 
Jag börjar komma till insikt om logiken i lightroom när det kommer till sådant här!

ska ta en printscreen under dagen o posta här, nyfiken på om jag förstått rätt! :D
 
Så nu när det ena problemet är löst är jag nyfiken inför nästa scenario jag vet jag kommer stå för om ca en månad!

ska ut på en långresa snart o datorn ska med!

men det känns onödigt att ha med mina gamla bilder och vill ha lightroom helt tomt på filer!

går det att lägga alla justeringar som jag gör på bilder i lightroom (databasen alltså) i min externa disk tillsammans med alla bilder, låta den ligga lagrad

och under resan lagra in nya bilder i lightroom, göra justeringar (ny databas)

kan jag få den gamla databasen och den nya att sammarbeta när jag kommer hem från resan?

Så att alla bilder (nya och gamla) ligger i lightroom samtidigt?
 
Angående din nästa fråga om olika databaser.

Du är inne på hekt rätt spår. Har bara en stationär dator och har inte prövat. Du borde kunna ha "hemmadatabasen" och bilder på en hårddisk som stannar hemma. Skapa en ny databas på din bärbara och arbete med denna under resan. När du kommer hem kan du slå ihop databaserna, genom File/Import from Catalog...

I ditt ställe skulle jag prova tekniken innan. Jag skulle göra några mappar och bilder som jag sedan kan slänga bort efter testet. Skapa en ny hemmadatabas, göra lite redigeringar. Simulera din resa genom att skapa en liten resedatabas med nya bilder. Slå ihop databaserna. Då slipper du vara orolig för din "skarpa" databas. Släng testdatabaser och testbilder när du sett att det funkar.
Jag har använt den tekniken när jag velat se hur LR fungerar i vissa lägen, tex då jag skulle flytta över ett årtal till en annan hårddisk.

Lotta
 
Hej Lise-Lott!

Om jag förstår rätt så har du provat att göra så tidigare?

du har förstått scenariot helt rätt om hur situationen är!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.