Annons

LR: Finns det någon gratis nyckelordslista ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lista

Jag har faktiskt letat efter en med. Vi kanske ska skapa en svensk version tillsammans?

//jens

Listor måste nog göras väldigt specifika inom ett område, annars får man en jättelista som ska täcka in allt och den blir helt oöverskådlig.

Gillar man fåglar kan man integrera en fågellista i sin egen. Gillar man bilar kan man ha en billista. Och så vidare...

Passar på att skjuta in en fråga här.
Jag känner mig sugen på att skapa listor och om det lyckas så tänkte jag skapa ett bibliotek för nerladdning.
Några tekniska frågor dock....

Jag ser att det är txt-filer som används, men är det bara tabb-separering man använder?
Jag har provat en kortare fil, men jag verkar inte få den att uppenbara sig efter att jag importerat den.

Ja, tab. Enklast är att arbeta med excel liknande verktyg och sedan exportera till txt fil.

Om översta (första raden) är en typ av versionsnummer kommer du att kunna importera nya keywords utan att skriva över andra (skriva över=tappa koppling). Kommer inte helt ihåg varför och vad som hände om man inte gjorde så exakt, men har man versionsnummer kommer det att funka (funkar för mig iaf)

Ett verktyg för att enkelt kunna komplettera och redigera keyword-listan har sedan version 1 varit på många användares önskelista. Det kommenterades t.o.m av Adobe själva när de slåppte vercion 3 att man inte hade det med denna gång.
Så förhoppningsvis jobbar man på det.
Lösningen som finns nu fungerar men inte mer. Vi får hoppas att version fyra har en mer användarvänlig lösning.

Ett verktyg för att enkelt kunna komplettera och redigera keyword-listan har sedan version 1 varit på många användares önskelista. Det kommenterades t.o.m av Adobe själva när de slåppte vercion 3 att man inte hade det med denna gång.
Så förhoppningsvis jobbar man på det.
Lösningen som finns nu fungerar men inte mer. Vi får hoppas att version fyra har en mer användarvänlig lösning.

Håller på att organisera upp mina nyckelord, men det känns mycket klumpigt. Har flera nyckelord som skall in i en underkatergori,. Det enda sättet jag känner till är att dra och släppa, men det blir svårt med en lång keywordlista. Jag scrollar lätt förbi.

När det gäller ett gäng helt nya nyckelord brukar jag skriva dom i en textfil och importera.

Alla tips om hur man flyttar om nyckelorden i hierarkier tas tacksamt emot!

Du kan ju markera flera nyckelord samtidigt (Ctrl eller Shift-klicka) och sedan dra alla på en gång till rätt ställe.

LR: Nyckelordslista för nedladdning

Hej på eder,

Skrämmer liv i denna tråd igen.

Mitt försök till nyckelordslista dog nästan innan den föddes.
Hur har det gått för dig ?
Har du någon nyckelordslista som du vill dela med dig och/eller önskar påfyllning.

Denna gång skall jag ta tag i det men behöver lite hjälp.

En tanke kan vara
Årstider
VInter
Vår
Sommar
Höst
Personer
En
Flera
osv osv

Drömmen vore en lista som är halv generell, dvs att den inte är alltför specifik,
typ
Fåglar => Med vingar => Små => Sällsynta => Gråmesen
;-)

Tips ?!

Problemet är väl att alla listor blir väldigt personliga. Jag har hierarkiska listor för personer, platser och händelser, men det fungerar ju bara för mig. Du känner inte samma personer som jag, är inte m med om samma händelser som jag o.s.v.

Sant ....

Problemet är väl att alla listor blir väldigt personliga. Jag har hierarkiska listor för personer, platser och händelser, men det fungerar ju bara för mig. Du känner inte samma personer som jag, är inte m med om samma händelser som jag o.s.v.

Medhåller föregående talare.
Det var bla därför jag hade funderingar kring en mer generell lista. Dvs egentligen en lista som skulle kunna passa de flesta.
Med innehåll typ:
Årstider
osv osv
dvs inte så specifikt men ändå lite innehåll.

Listan skulle därefter kunna förändras och/eller byggas på just för att få den mer personlig.

Mvh
Anders

Att få ett verktyg som gör det lättare att skapa och redigera key words skulle vara mycket bättre.
Problemet med LR idag är att man snabbt får en växande lista. Efter ett tag kommer man på att flera av dem inte ligger i en hierarki och det vill man åtgärda.
Eller att vissa ord är och namn är felstavade. Eller man börjar med en hierarki och upptäcker att man vill göra den djupare.
Då finns det idag inget bra sätt att städa upp i röran.
Visst kan man använda excel men inte är det så mycket bättre. Det är fortfarande tidsödande.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto