Annons

LR cache

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Kan någon förklara hur och när Lightroom använder cache-mappen. Behöver man någonsin rensa den eller byts gamla filer automatiskt ut mot nya?

Jag upptäckte just att jag har många stora filer i min mapp som är över ett år gamla, de flesta är dessutom exakt lika stora. Kan jag tolka det som att cachemappen är onödigt stor? Den är begränsad till 20GB men den innehåller ca 16GB, har aldrig rensat den.
Jag har relativt lite (4) RAM så det känns som att cachen borde behöva användas en hel del. Å andra sidan ser det sällan ut som att ramminnet används fullt ut heller.

Lightroom använder cachen kontinuerligt när man jobbar i develop modulen. Jag har 16 GB RAM men ändå skapas filer hela tiden i cache mappen.

Du skall inte behöva göra något speciellt men att du har gamla filer där låter lite märkligt.

Du kan rensa cachen innifrån LR - det finns en knapp "Purge cache" någonstans (minns inte exakt var).

Håller med Janne om att 4GB RAM är i minsta laget för LR - det är ett "hungrigt" program.

Tack för era kommentarer. Ska testa rensa mappen och samtidigt minska storleken. Uppenbarligen behövs inte ens 16GB. Utrymmet på disken tryter och jag vill inte att cachen ska ta upp onödiga gigabyte.

Lite mer minne står på önskelistan men har inte blivit prioriterat hittills. Men det blir bara totalt 8, mer ryms inte. Utifrån era kommentarer låter det som att mer minne kommer att göra verklig skillnad, hoppas ni har rätt ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto