ANNONS
Annons

Lr arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hallå där.
RAW- import Lr-framkalla. Men sen? Måste jag exportera ut från Lr och sedan importera igen för att fixa med JPG-bilden, skärpa tex. Så gör jag i dagsläget. Borde finnas ett enklare sätt.
n´Erik

Nu vet jag inte hur bevandrad du är i LR (själv är jag mer amatör) men det är två funktioner som nybörjare missar (baserat på mina möten med människor som precis börjat använda LR):

"Maskning" i Detaljfliken. Dra den åt höger så minskar risken att du skärper allt och det blir brusigt. Håller du ner Alt-tangenten samtidigt så ser du var skärpan kommer att appliceras.

I exportinställningarna i "Utdataskärpa", kryssar du i vilka skärpeinställningar du vill ska användas när bilden "framkallas".

Dessa båda brukar räcka.

Ja, precis som du redan misstänker så gör du gör helt bakvänt.
I lr gör du det du vill göra. Behöver du sedan fixa mer så högerklickar du o väljer edit in.
Stänger ps eller vad du nu använder o resultatet dyker upp i lr.
Nu är bilden klar.
Vill du sedan skriva ut så skall det finnas en utskriftsmodul i lr(jag äger ingen skrivare).
Vill du exportera ut i annat format tex jpg så väljer du exportmodulen.
Till sistbfinns det även en publiseringsmodul för internet.
OM jag har förstått rätt så har var o en av dessa en slutskärpning inbyggd.

Ja, precis som du redan misstänker så gör du gör helt bakvänt.
I lr gör du det du vill göra. Behöver du sedan fixa mer så högerklickar du o väljer edit in.
Stänger ps eller vad du nu använder o resultatet dyker upp i lr.
Nu är bilden klar.
Vill du sedan skriva ut så skall det finnas en utskriftsmodul i lr(jag äger ingen skrivare).
Vill du exportera ut i annat format tex jpg så väljer du exportmodulen.
Till sistbfinns det även en publiseringsmodul för internet.
OM jag har förstått rätt så har var o en av dessa en slutskärpning inbyggd.
Tackar för det.
Har nu hittat i exportmodulen de olika inställningar som där finns. Testat mig fram till att hög glättat papper verkar funka bra för de RAW-filer jag får ut från Fujifilm X-E1 + att jag ökar "klarhet" och "lyster" 5 enheter.
Dessa inställningar kanske inte funkar på alla objekt, men tillsvidare får det duga. Om jag skall skicka till utskrift får jag väl ta itu med varje bild för sig.

Flöde lightroom

Jag gör alltid bilden färdig i Lightroom ( ev en sväng till Photoshop med sedan tillbaka till Lightroom igen) sedan gör jag olika beroende på vad jag skall använda bilden till. Tex direkt jpeg export eller som i de flesta fall skapar jag ett web gallery med flera bilder. När man genererar web galleriet kommer bilden att skärpas automatiskt med sätt styrka anpassat efter bildens slutstorlek.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto