Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 5.5 64-bitars vägrar starta plötsligt

Produkter
(logga in för att koppla)

bsod

Aktiv medlem
Precis hemkommen från resa, med MASSOR av bilder. Importerade till hårddiskar med hjälp av Bridge - men nu när jag vill starta LR så går det inte.
Inte i startmenyn, inte direkt i utförskaren, inte efter omstart, inte efter ominstallation, och ja, har testat med admin-behörighet.
Det händer absolut ingenting...
Win 7 64-bit, all hårdvara ok, allt annat verkar funka inkl senaste PS och Bridge.

Vad gör jag nu då?
 
Precis hemkommen från resa, med MASSOR av bilder. Importerade till hårddiskar med hjälp av Bridge - men nu när jag vill starta LR så går det inte.
Inte i startmenyn, inte direkt i utförskaren, inte efter omstart, inte efter ominstallation, och ja, har testat med admin-behörighet.
Det händer absolut ingenting...
Win 7 64-bit, all hårdvara ok, allt annat verkar funka inkl senaste PS och Bridge.

Vad gör jag nu då?
,,,
Titta om du har en fil som heter lrcat.lock på hårddisken. Har du det så radera den och sen borde det funka.!
 
Nej, någon sådan fil finns inte...

Synd - det hade varit den enkla lösningen. I och för sig är hela namnet på filen "katalognamn".lrcat.lock. Normalt finns filen i samma bibliotek som katalogfilen.

Men vad händer om du försöker starta med Ctrl-tangenten nedtryckt. Då borde du få en dialogruta där du kan välja katalog (om du har flera) eller skapa ny katalog om allt är ok. Får du upp den dialogrutan kan din katalogfil (*.lrcat) vara korrupt. Har du backup i så fall?
 
Har flyttat hela LR-katalogen till en annan backup-disk.
Testat att avinstallera nya PS och Bridge. Och sedan, ännu en gång avinstallera LR 5.5. Sedan ominstallation utan att gamla Lightroomkatalogen ligger på min c: disk (där jag lagt alla fotorelaterade program).
Men precis samma sak händer - nämligen: ingenting! Att ctrl-klicka hjälper inte - ingen reaktion alls. Antivirus tillfälligt deaktiverat. Nej fortfarande dött.
I övrigt ser jag inget som verkar konstigt, allt verkar vara som vanligt, precis som för ett par veckor sedan. Med den irriterande skillnaden att LR inte vill längre...
 
Har flyttat hela LR-katalogen till en annan backup-disk.
Testat att avinstallera nya PS och Bridge. Och sedan, ännu en gång avinstallera LR 5.5. Sedan ominstallation utan att gamla Lightroomkatalogen ligger på min c: disk (där jag lagt alla fotorelaterade program).
Men precis samma sak händer - nämligen: ingenting! Att ctrl-klicka hjälper inte - ingen reaktion alls. Antivirus tillfälligt deaktiverat. Nej fortfarande dött.
I övrigt ser jag inget som verkar konstigt, allt verkar vara som vanligt, precis som för ett par veckor sedan. Med den irriterande skillnaden att LR inte vill längre...

Då vågar inte jag bistå med fler tips, men hittade den här länken till ett forum som behandlar samma problem. Hoppas det kan vara till hjälp.
Länk
Anders W
PS Återkoppla gärna om det var till nån nytta.
 
Löst!
Tack för hjälpen - länken jag fick visade sig vara lösningen. Att uppdatera med CC strulade till det rejält.
Tog istället hem senaste LR direkt från Adobes nedladdningssida och installerade som vanligt (istället för den alltför automatiska CC funktionen)
Pust!
Här ska sorteras och justeras. Äntligen!

/Hans
 
Löst!
Tack för hjälpen - länken jag fick visade sig vara lösningen. Att uppdatera med CC strulade till det rejält.
Tog istället hem senaste LR direkt från Adobes nedladdningssida och installerade som vanligt (istället för den alltför automatiska CC funktionen)
Pust!
Här ska sorteras och justeras. Äntligen!

/Hans
Va bra. Jag skulle ha blivit vansinnig om jag råkat ut för samma sak:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.