Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 4 Mappsystem till LR 5 på ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Hej.

Då jag nu blivigt med dator efter en mindre systemcrash på min gamla så undrar jag om det går att flytta alla bilder / mappstrukturen och redigeringen ifrån LR 4 på min gamla dator (som fungerar lite nær den kænner før det) till LR 5 min nya dator.

Krashen hænde mitt uppe i efterarbetet av en fotografering så tænkte kanske jag slipper redigera om alla bilder i LR 5 på nya datorn.

Tack på førhand

Det finns väl två sätt:

1) Installera LR 4 på den nya datorn. Flytta över alla filer från gamla datorn till den nya med hjälp av USB-disk eller nätverk. Det som skall flyttas är lrcat-filen samt alla bilder. Lägg dem på samma plats på den nya datorn som på den gamla.

Dubbelklicka lrcat-filen och hoppas att den inte är skadad.

2) Installera LR 5 på den nya datorn. Gör sedan samma som ovan. Om jag minns rätt bör du få en fråga om du vill konvertera katalag-filen från version 4 till 5. Detta är normalt inget problem men om det är så att katalogen är skadad så vet man ju aldrig vad som händer...

Vilken metod som är bäst vet jag inte - men jag hade nog valt den första - att få igång allt som det var förut och först därefter uppgradera till version 5.

Förutom lrcat-filen och original bildfiler finns det också en del andra filer som kan vara bra att föra över. Detta behövs dock bara om du har egna presets, utskriftsmalla och liknande. Jag har inte exakt i huvudet var dessa ligger. Återkom om du har sådana.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto