ANNONS
Annons

LR 3 uppgradera eller full licens?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Har idag LR 1.4 och gillar programmet. Misstänker dock att det är lite förlegat. Jag såg att Adobe rear ut fullversionen av LR3 för halva priset nu (ca 1400 kr). Min fundering är därför om det är dumt att köra uppgradering för 925 kr när jag kan få en fullversion för inte så mycket mer?

Kommer jag att kunna uppgradera vidare från 3:an om jag köper en uppgradering nu eller går det bara att uppgradera från en fullversion av LR 3? Hur långt kommer man med en LR 1 licens i botten?

Jag tror inte det kommer att skilja något vid uppgradering till 4 om du har en uppgradering till 3 eller en full 3.

Jag köpte LR version 1 och har sedan dess uppgraderat hela tiden utan problem eller merkostnader.

Det du måste ta ställning till är väl om det är värt att uppgradera till version 3 nu eller om du istället skall vänta några månader till version 4 släpps. Det finns ju en liten risk att uppgraderingspriserna kommer att vara olika om man går från 1 till 4 jämfört med 3 till 4. Det har väl inte varit så tidigare, men Adobe är lite på "hugget" just nu så säker kan man inte vara.

Det förefaller orimligt att anta att du skulle få annat än en fullvärdig LR3 för 'uppgraderingspriset'.

OK, det låter ju bra!

Frågan är då hur mycket som skiljer från 3 till 4? Känns som att redan 3 vore ett stort steg framåt för mig och 925 kr är ett bra pris. Är inte sugen på att lägga så mycket mer på programvaror just nu, har bland annat köpt Windows 7. Kommer 4:an att revolutionera mänskligheten? :)

Hårdvara ?

OK, det låter ju bra!

Frågan är då hur mycket som skiljer från 3 till 4? Känns som att redan 3 vore ett stort steg framåt för mig och 925 kr är ett bra pris. Är inte sugen på att lägga så mycket mer på programvaror just nu, har bland annat köpt Windows 7. Kommer 4:an att revolutionera mänskligheten? :)

Mitt tips är att verkligen kolla hårdvaran annars kommer du att upp leva en hastighetsförsämring. Många klagar över 3áns slöhet om du inte har minst 8 Gb RAM å snabba hårddiskar, med 4án så ökar kraven.
Har du inte nya, fräscha, snabba grejer idag så ta med de också i beräkningarna.

ThomasR

Har en dator som visserligen är 2,5 år gammal men har 8 Gb RAM och en 9550 Quad-core processor (2.83 GHz). Hårddiskarna är ett par Samsung ATA-diskar på 320 och 750 Gb. Minns inte så mycket mer om dem.

Med Windows Experience Index (om det går att använda till nåt) så hamnar primär hårddisk på 5,9, processor och RAM får 7,3 vardera.

Ett datorbyte är inte aktuellt så vore det i så fall bättre att köra vidare med LR 1.4? Funkar ju visserligen bra idag...

Har en dator som visserligen är 2,5 år gammal men har 8 Gb RAM och en 9550 Quad-core processor (2.83 GHz). Hårddiskarna är ett par Samsung ATA-diskar på 320 och 750 Gb. Minns inte så mycket mer om dem.

Med Windows Experience Index (om det går att använda till nåt) så hamnar primär hårddisk på 5,9, processor och RAM får 7,3 vardera.

Ett datorbyte är inte aktuellt så vore det i så fall bättre att köra vidare med LR 1.4? Funkar ju visserligen bra idag...

Jag kör LR3 på likvärdig dator, fungerar bra.

Skillnaden mellan 1 och 3 är nog större än mellan 3 och 4 så om budgeten är tight så skulle jag föreslå att du uppgraderar nu till 3:an. Med den hårdvaran bör det inte vara några problem.

Om du fotar i RAW så kommer enbart den förbättrade brusreducering i 3:an vara värd hela uppgraderingspriset. Sedan är det ju massor av andra små och stora förbättringar.

OK, det låter ju bra!

Det skiljer mycket mellan LR3 och LR4! Du kan läsa mer här: http://www.lightroomqueen.com/2012/01/09/whats-new-in-lightroom-4-0-beta/

På sajen finns också en länk så att du kan ladda hem betaversionen av LR4 om du vill prova.

Men kör du Windows XP så kan du glömma LR4.
Särskilt intressant tycker jag är förändringarna i Bevelopmodulen i LR4.

Jag kör LR4 beta på en i3 med 4Gb minne och 500Gb HD, Windows 7. Inga problem alls. Kan köra parallellt med DxO 7.2 utan att det går märkbart långsammare. I går hade jag dessutom Corel AfterShot uppe samtidigt för att jämföra de tre och det gick det med. Så din dator lär räcka mer än väl. Men LR4 går inte att köra på XP, minst Vista krävs, helst Windows 7.

LR4 är jättebra och har nästan allt man kan önska sig. Jag kommer att uppgradera från 3.5 när den skarpa versionen kommer. DxO Pro 7.2 har jag just skaffat (uppgradering från 6.5 för 49 euro fram till 31/1) därför att den har mer avancerade geometriska verktyg än LR4 och en del andra finesser, bl a smarta presets, som LR4 inte har, men LR4 har å andra sidan mycket mer annat godis som gör den till de totalt sett bästa valet. Båda är mycket bra råkonverterare, marknadens bästa. Corel AfterShot är bra den med, men inte lika bra som de andra, så den kommer jag inte att skaffa när provtiden på en månad strax går ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar