Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lowepro Street & Field system

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hallå,

Jag känner att det är dags att utöka mitt väskförråd här hemma. Men jag är lite osäker på vad jag bör skaffa.

Jag har idag en Lowepro Street & Field Reporter 200 AW. Jag är nöjd med denna men känner att den i vissa lägen är lite väl stor och otymplig.

Jag funderar på att skaffa mig ett Lowepro S&F Deluxe waist belt och en mindre topload väska för att sen kunna komplettera med flera separata objektivväskor beroende på hur mycket jag vill bära med mig. Men jag är lite osäker på vilken topload-väska som är bäst. En 65 AW verkar bra tycker jag, men får jag verkligen plats med en Canon 10D med batteripack och ett 28-70/2.8 (Sigma) i den?
Om jag tittar vidare så hittar jag 70 AW eller en Zoom AW. Dessa verkar ganska lika tycker jag, men funkar den klart billigare Zoom AW ihop med bältet?

Jag är klart förvirrad över vad jag vill ha. Finns det några affärer i GBG som tros kunna ha dessa väskor hemma så att man kan gå dit och klämma och testa?

Finns det någon på fotosidan som använder sig av S&F systemet med bälte? Fungerar det bra?
Jag jobbar en del som pressfotograf och jag tycker att det verkar oerhört smidigt i lägen med trängsel och mycket folk där man gärna inte vill ha en stor väska med sig, och som man inte kan ställa ifrån sig på något bra ställe.
Så lite råd och erfarenheter av systemet skulle vara oerhört skönt att få!

Mvh,
Ola Eriksson.
 
Jag har personligen ingen erfarenhet av systemet men vet en kille som använder sig av ett liknande Tamrac,system. Han är nöjd men menar att det fungerar bäst där folk redan förväntar sig fotografer,,,,

En stor nackdel Är att det ser lite väl, vad skall man kalla det,,, typ "amerikanskt" ut.
Jag reagerar inte när jag ser en axelväska på en fotograf men reagerar faktiskt lite negativt när jag ser en fotograf med bälte och sele. Lite för combat för att smälta in,

"Less is more", gäller här också enligt mig;)

Mvh Niclas, som diggar ryggsäck för låånga turer, 100% civil midjeväska/axelväska på stan.
 
Jag använder Lowes S&F delux waistbelt och är supernöjd!

Min standardkonfiguration är:

Utility Case till vänster, rymmer alla småsaker som man måste ha med sig (film/minneskort, hårddisk, extra batterier, anteckningsbok, plånbok, gråkort etc.). Den rymmer dessutom ett objektiv upp till 17-40L.

Till höger har jag ett eller två (beroende på behov) Lens Case med extra objektiv, jag har ett Lens Case 2 som rymmer mitt 70-200/4L med monterat TC 1.4, och ett Lens Case 1W som fungerar för alla mina andra objektiv (upp till 28-135 IS).

Baktill brukar jag sätta ett Lens Case 1 (från min Off Trail 1:a) med en vattenflaska.

Kameran (10D) med ett objektiv har jag alltid i en rem runt halsen.

Med denna utrustning kan jag variera konfigurationen efter behov, det enda som inte får plats på något bra sätt är blixten. Sedan skulle jag också vilja kunna knöla ned en jacka eller tröja, varför jag funderar på att skaffa mig ytterligare en väska till bältet.

I garderoben ligger även en Toploader 70 AW och samlar damm, den får nästan aldrig följa med ut (finns i Stockholm om någon skulle vara intresserad av ett köp).

/Daniel
 
Jag har en 65AW som jag är ruskigt nöjd med. Tar en Eos 33 med batterigrepp och ett 28-135 utan några som helst problem. Enda gångerna jag använt selen jag köpte till är vid mountainbiking och skidåkning, funkar ok, men blir aningen frammåttipp på hela balansen.

Dock finns det en äldre version av 65AW som borde vara utfasad, den tar inte batteripacket.
 
Jag använder Street& Field systemet och är nöjd, jag slipper belasta axlar o nacke med väskor och kan fördela tyngden över höftpartiet.

Om jag sticker ut...Jaa men så gör väl människor med piercade läppar näsor etc... who cares, bättre spara på axlar o nacke än bekymra sej över mode.

vill jag vara diskret så blir det jeansjacka o Konica Hexar

/Göran
 
Kolla med ScandinavianPhoto i Mölndal (fd Voxon).

Jag skaffade S&F med bälte+sele och lite väskor för ca 1 år sedan och tycker att det är väldigt bekvämt att bära. Selen köpte jag mest för att få plats med alla tillbehörsväskor när allt ska med, men har ännu inte använt den. För mig räcker det gott med bara bältet.

Mitt skäl till att skaffa bältet var att min Reporter 300AW blev för liten och jag ville inte konka på en större axelväska. Ryggsäck var inget alternativ eftersom jag ville kunna komma åt grejorna snabbt.

Edit: Man känner sig väldigt bred och stor innan man vant sig vid bältet. I alla fall gjorde jag det.
 
Senast ändrad:
Det låter som om det verkar vara ett bra system.

Jag är inte speciellt orolig för att "synas". Bälte och en massa väskor är inget jag tänkt ha med mig för söndagspromenader på stan. Det är mer tänkt som redskap för diverse press/reportagejobb. Som ensam liten frilansare som inte alltid har allt för konkreta uppdragsgivare är det bara bra att se ut som så mycket fotograf som möjligt i dessa lägen=)

Jag får ta mig till Mölndal och SP och ta mig en liten titt tror jag minsann.
Tack för alla givande svar!

(Daniel: Vad ska du ha för din Toploader 70 AW?)

Mvh,
Ola Eriksson.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.