Annons

DIY fotoväst

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Mitt bak - Butt Pack. Den sitter ganska ostadigt nu och behöver definitivt bältet som bärare, men tanken har ju hela tiden varit att bältet ska bära den största vikten.
Kommer man åt innehållet i Butt Packen utan att ta av sig västen?

Illustrativa bilder! Tack.
 
Inte med nuvarande låsning - plastsnäppen har en tendens att kräva två händer. Alla snäppen ska ersättas med det betydligt mer low tech "resårlåset" från Stridsbälte 90. Sitter stadigt om det dubbleras, går lösa ut med en hand - o´ch sätta tillbaka med en hand.

Butt Pack har ett "snölås" ( expansion ) som jag inte är riktigt på det klara med hur jag ska hantera. Jag har inte hittat någon enhandlösning på den dragsko med snörlåsning som sitter i överkanten på den.
 
Mycket intressant projekt, Lennart!

Även om det för min del ännu inte har gått så långt att jag har börjat få rejält ont, så söker jag också en lösning på detta problem.

Erfarenhet 1) När jag slänger min Minolta Dynax 7D över axeln med 28-105 mm-zoomen, vilken inte är lika plastig som kit-objektivet (och därmed också väger nästan tre gånger mer än detta), så närmar sig totalvikten 1,4 kg. Inte jättemycket i och för sig, men jag känner av det efter en stund.

Du kommer säkert ihåg att jag, i likhet med poeten i Nils Ferlins dikt också kan säga, att "... jag är ganska mager om bena, tillika om armar och hals ...". Detta gör att även en i och för sig ganska ringa vikt känns tydligt i min magra lekamen, särskilt vid ensidig belastning naturligtvis (för mig är det därför klart av betydelse att Sony A700, trots metallhölje, är lite lättare än D7D).

Erfarenhet 2) *** Måhända Off Topic när det gäller fotovästar, men definitivt On Topic när det gäller problemet med att släpa på kamerautrustningar, anser jag. ***
Nyligen köpte jag en begagnad Minolta A200 på Blocket. Självfallet är den inte i nivå med en DSLR, men det var ändå en väldigt trevlig upplevelse. När jag första gången slängde den över axeln, så fick jag nästan en liten chock. Den var så mycket lättare (vikt ungefär 0,6 kg med väska), att det faktiskt kändes som att axeln lyftes uppåt! Förmodligen beroende på att sagda axel förväntade sig att bli neddragen med ca 1,4 kg, och därför efter hand har tillskansat sig en "automatisk muskelmotorisk mot- och lyftkraft" i denna situation. Men en väldigt värdefull egenskap är att A200:an belastningsmässigt tycks hamna under något slags "kraftknä", eftersom jag INTE ALLS känner av att jag överhuvudtaget bär på något. Därmed har A200:an naturligtvis mycket lättare att komma med när man går ut, även om man inte har några direkta fotoplaner. Sensorn är visserligen mindre än en APS-C sensor, men dess area är ändå flera gånger större än kompaktkamerornas. I kombination med dess 28-200/2,8-3,5 APO-objektiv, som också har en förhållandevis bra makrofunktion, så täcker den de flesta situationer och ger samtidigt en bildkvalitet som enligt min mening räcker alldeles utmärkt till för mycket av vardagsfotograferingen. Bildkvalitet och mångsidighet ligger rejält högt över min Canon Digital IXUS kompaktkamera, och i det perspektivet inte så väldigt långt under en DSLR-kamera (den mest märkbara skillnaden är väl den långsammare autofokuseringen). Dessutom har den ju funktioner som DSLR-kamerna i varje fall ännu inte ståtar med, som utfäll- och vinklingsbar Liev-View sökare.

Erfarenhet 3) Jag har också vad jag skulle vilja kalla en dagpacksfotoväska, en LowePro Orion Trekker. Den fungerar utomordentligt bra när det gäller att bära. Den väger bara 0,8 kg och är mycket bekväm. Kamera plus tre objektiv och diverse tillbehör känns VÄSENTLIGT bättre att bära än enbart kamera plus normal-zoom i en rem över axeln. Att belastningen är dubbelsidig och att man fördelar den på rätt sätt är helt uppenbart synnerligen viktigt. Nackdelen är förstås att det tar längre tid att få fram kameran, och här bör ju en fotoväst kunna vara lite bättre.

Därför läser jag din beskrivning med mycket stort intresse. Ifall jag med ditt projekt som mall skulle ge mig på något sådant här, så kommer min väst förmodligen att få lite färre fickor och pouches - dvs bli designad för lite lägre vikt än din.
 
Senast ändrad:
Man ser ganska tydligt att ryggstycket glider upp därför att det inte finns något bälte som håller emot. Framstycket väger mer och tynger ner.

Jag har pratat med Alex Eggstein och han kan ta fram svarta västar, i mitten av november - lite mindre hobby-Rambo kanske, även om det inte stör mig. Det finns inte särskilt månmga i min bekantskapskrets som skulle komma på idén att tänka högt i de banorna, men det lär finnas andra bekantskapskretsar, med en annan inställning till livets viktiga frågor, har jag förstått - ;-).
 
Modellen måste ha varit ful om kameran gjorde ansiktet vitt.
 
Senast ändrad:
Jag köpte ett trädgårdsbälte å en järnaffär det passar perfekt för ett objektiv och en blixt. 50 spänn.
 
... Alla snäppen ska ersättas med det betydligt mer low tech "resårlåset" från Stridsbälte 90. Sitter stadigt om det dubbleras, går lösa ut med en hand - o´ch sätta tillbaka med en hand.

Vad är resårlåset för något?
Har du någon bild som visar hur det ser ut?


PS. Jag har inte gjort lumpen och attiraljer från den branchen är för mig helt okända. DS.
 
Tre Ess skrev:
Vad är resårlåset för något?
Har du någon bild som visar hur det ser ut?
Inte lätt tillgänglig, men Du har sett det. I sybehörsaffärerna kallas det för knapphålsresår. Den "gröna" varianten är 50 mm bred och - ja, grön. Man fäster den inte med en knapp, utan genom att tvinga "ögat" över en liten knopp på ett skaft.

Jag ska leta rätt på en bild - återkommer.
 
Ingen bra bild, men allt jag kan åstadkomma i hast. Knapphålsresåret sitter i nederkant på locket och den blanka knoppen tvingas in genom dess hål. Vill man ha hårdare "grepp", viker man bandet dubbet och vinner dessutom att änden kommer uppåt-utåt = lättare att greppa med handskar / kalla fingrar.
 

Bilagor

  • resårlås.jpg
    resårlås.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,525
Aah, du kommer alltså sätta en sådan resårbit på locket och en knopp på väskan (el tvärtom) som lås.
Det var fiffigt.

Men håller det verkligen? Ett objektiv kan ju väga lite, menar jag.

Tänk om man får syn på en älg av den sällsynta afrikanska sorten och måste till att småspringa för att komma till, då blir det lite mer påfrestningar. :)
 
När jag låg på I 17 i Uddevalla 1968 så så hade jag en stridspackning som liknar det du förespråkar.

Det kanske finns på överskottsbolaget för en spottstyver.
Förlåt, men jag styrde inte fingrarna själv...
/Thomas..
 
Tre Ess skrev:
Aah, du kommer alltså sätta en sådan resårbit på locket och en knopp på väskan (el tvärtom) som lås.
Det var fiffigt.

Men håller det verkligen? Ett objektiv kan ju väga lite, menar jag.

Tänk om man får syn på en älg av den sällsynta afrikanska sorten och måste till att småspringa för att komma till, då blir det lite mer påfrestningar. :)
Den lösningen har jag fullt förtroende för. Jag har jobbat 33 år åt försvaret och under de år jag sysslat med grundutbildning av soldater, har jag aldrig varit med om att en väska gått upp när den varit korrekt stängd. Low Tech, men fungerar betydligt bättre än snäppen, knäppen, kardborrar eller remmar.
 
ThomK skrev:
När jag låg på I 17 i Uddevalla 1968 så så hade jag en stridspackning som liknar det du förespråkar.

Det kanske finns på överskottsbolaget för en spottstyver.
Förlåt, men jag styrde inte fingrarna själv...
/Thomas..
Nja - påminner och liknar. Föregångaren till M.O.L.L.E. - A.L.I.C.E. - fanns visser- ligen redan 1968, men Sverige ville inte kopiera NATO ( läs: USA ), utan tog fram en egen "stridssele", m/59. Bland det sämsta sk-t försvaret någonsin hängt på sina soldater, egentligen endast utklassad av Ryggsäck m/39-58 - "päronet", som bara passade på små kutryggiga skogstokar långt under medellängd.
 
Senast ändrad:
Måste allt med??

Jag är inte heller så överförtjust i att bära - så jag brukar sällan eller aldrig ha mer än en kamera + objektiv med mig. Storlekarna på kameror varierar mellan de som ses på bilden. Det finns en ytterligare mindre digitalkompakt också. I övrigt ligger mellan de båda på bilden mellanformatskameror och nästan lika stora 135/digitalsystemkameror.
De små kamerorona bärs i fickan på brallorna eller i en jackficka. De större i en plastkasse som är billigt enkelt och väderskyddande.
Var alldeles nyss en vecka i Barcelona och då gällde digitalkompakt i byxfickan. Hade tänkt ta lilla kameran på bilden med men kom på för sent att jag hade otillräckligt med film hemma.....
Us
 

Bilagor

  • kameror-s.jpg
    kameror-s.jpg
    16.3 KB · Visningar: 511
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.