Annons

Lowepro Slingshot undersökning

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att skaffa mig en Lowepro Slingshot. Som många andra tvekar jag om ballansen mellan den snabba åtkomsten till utrustningen och ergonomin är rätt.

Har läst recensionerna och de flesta tycker om väskan (vore konstigt annars om man ändå köper en). Det finns dock några som avskyr den. Men åsikten kan ju skilja beroende på utrustningsmängden samt på hur långa turer tas med väskan.

Därför ville jag göra en liten undersökning innan jag slår till själv. Ni som har väskan, kan ni vänligen svara på följande frågor:

1. Tycker ni att säcken är bekväm att bära?
2. Hur mycket utrustning (helst i kilo men en beskrivning duger) har ni i den?
3. Hur långa turer tar ni med den så att ni tycker att väskan fortfarande är bekväm/redan obekväm?

Själv tänkte jag ha ca 3 kilo grejer i den och ha den på ibland riktigt långa promenader under hela dagen.

Jo, en fråga till: kan man byta axelremmen så att men kan bära väskan även på vänstra axeln?
 
1) Ja. Men det är en vanesak också. Det händer att jag går omkring i timtal med fullpackad väska (=åtskilliga kilon), och det funkar bra. Men, såklart känner man av vikten efter en stund, men det gör man ju med alla ryggsäckar/väskor.

2) Canon system, åtskilliga objektiv, blixt, + andra grejer.

3) se ovan

4) Nej man kan inte switcha bärremmen. Bra idé annars.

Jag har en 200 W, som jag dessutom skall sälja eftersom den inte rymmer mitt 70-200 på ett bra sätt. Men för övrigt är jag alltså mkt nöjd med väskan, tycker den är riktigt smart o väldisponerad.
 
1. Jag tycker den är ok, speciellt om man spänner fast "tvärslån" så det nästan är som två remmar.

2. 4-5 kg men oftast har jag ju en kamera + objektiv turistiskt beredd på magen. Väskan blir ju mest ett skydd vid ev regn, transport på cykeln etc.

3. Inte så långt men det beror på tidsbrist. Och går man i fjällen etc har man ju andra ryggsäckar.

Det jag kan sakna är en plats för dryck; facken ovanför grejerna känns farligt ifall den börjar läcka. Ett annat jag saknar är att få plats med en bok/A4-pärm etc så man kan ha den på väg till/från jobbet.

lycka till, mvh/kalle
 
1, ja, om den inte är för tung.

2, runt 3-4kg, maxvikt för mig är nog 5kg, sedan är den direkt obekvämt tycker jag och väljer då hellre en axelremsväska så att jag kan byta axel.

3, Går inte på tur med den. Då använder jag en minitrekker som är mycket mer anpassad för syftet. Jag använder den ibland när jag gör reportage och inte behöver bära med mig för mycket.

Smart lösning med bra detaljer, men jag tro de skulle lagt lite mer krut på bärremmen så hade det nog funkat att bära tyngre i den oxå.

Mvh
Maverick
 
timofej skrev:

1. Tycker ni att säcken är bekväm att bära
?

Mycket bekväm. Jag har provat både 200 och 300 och de sitter bägge som en smäck!

2. Hur mycket utrustning (helst i kilo men en beskrivning duger) har ni i den?

Här är problemet. Jag köpte först 300.an för att kånka runt min D2X, 10,5mm, 12-24, 17-55, 70-200, blixt och annat småt o gott men det blev helt enkelt för tungt för längre turer. Observera att väskan inte var full. Sålde 300:an och köpte 200:an istället. Denna använder jag som komplement till mina ryggsäckar när jag har mindre utrustning. En D2X, 12-24, 18-200 och blixt är inga som helst problem.

3. Hur långa turer tar ni med den så att ni tycker att väskan fortfarande är bekväm/redan obekväm?


Släpade runt på min stora utrustning i 300:an under en helg i Rom och trots att den modellen har ett midjebälte så blev det för tungt för att bekvämt ha den på ena axeln.

Väskan går att bära på olika sätt, Den går att hänga på den andra axeln men då som en vanlig axelväska (inte på rygen således)
 
Tack för era svar allihop! Särskilt tack för extrakommentarerna och era funderingar kring väskan.

Som jag fått uppfattning kan 3-4 kilon bäras utan större problem. Att bära väskan på vänster axel som en vanlig axelväska är också en bra tips.

Bara för att klargöra detta tänkte jag inte fjällvandra med väskan. Tanken var att använda den mest för dagsutflykter och för resor (för att separera fotoutrustningen från resten av bagaget).

Jag tror att jag ger väskan en chans. 700 spänn är inte hela världen i fall den inte funkar.

Jag tänkte inte köpa den imorgon så att om någon läser tråden och vill fortfarande dela sina erfarenheter uppskattas det.
 
Jag har en Slingshot 200 och jag tycker inte att den är särskilt bekväm att bära. Det kanske beror på mer på mig än på väskan men den sitter inte särskilt bra på ryggen och efter en dag ute i naturen känns det som om kroppen blivit ojämnt belastad.

Det som är den stora fördelen med väskan är att man kan snurra fram den på magen när man vill komma åt kameran eller byta objektiv. Det är väldigt skönt att slippa lägga ner väskan på marken när man klättrar på stenar och klippor längs stranden eller om det är väldigt blött och skitigt på marken.

Jag ser väskan som en kompromiss mellan en vanlig axelväska och en ryggsäck. Den har både för- och nackdelar.

Mitt tips är att du provar att lägga i lite vikt i väskan när du provar den i affären innan du köper den så att du kan känna efter.
 
mattias__o skrev:
Jag har en Slingshot 200 och jag tycker inte att den är särskilt bekväm att bära. Det kanske beror på mer på mig än på väskan men den sitter inte särskilt bra på ryggen och efter en dag ute i naturen känns det som om kroppen blivit ojämnt belastad.
Hur mycket hade du i väskan?

mattias__o skrev:
Mitt tips är att du provar att lägga i lite vikt i väskan när du provar den i affären innan du köper den så att du kan känna efter.
Tack för tipset! Det är faktiskt lätt glömt att belasta ryggsäcken medan man provar. Tomma ryggsäckar sitter nog bra allihopa. :)
 
I min väska har jag

EOS 400D
Canon 17-55
Tamron 28-70
Canon 70-200 4l

Brukar även stoppa ner en 0,5l vattenflaska, en banan och regnbyxor.

Det är inte så mycket grejer men det räcker för att jag ska känna av det.

Det är ju naturligtvis olika för olika personer hur mycket man klarar av att bära utan att det känns påfrestande. Du får helt enkelt prova hur det känns, den kanske sitter jättebra på din rygg.
 
Åkte runt i nästan fem veckor som backpacker på New Zealand med min 200. Vikten låg i den övre gränsen för vad som är skönt att bära. Fyra objektiv och stort kamerahus inkl batterigrepp. Plus massor av små prylar likt filter/stativ/extrabatterier/laddare mm mm.

Väskan fungerade även som mitt handbagage på flyget och till det fungerade den ypperligt. Du fick självklart packa med milimeter passning. Men väskan sväljer bra mycket mer än man tror. Lämnade min feta 70-200/2.8 hemma ändå för släpa på den guld klimpen som backpacker nej tack. Visst ibland saknade jag den men reser du lätt och som backpacker får du prioritera vikt.

Ibland bar jag väskan som redan sagts tidigare i tråden bara över ena exeln och inte som en "sling". Men på det stora hela få väskor har jag varit så oerhört nöjd med som just Slingshot 200 väskan.

Själv ser jag väskan som marknadens bästa fotoväska för resor. Kanske inte toppen om du vill släpa HELA kamerabutiken med dig. Men söker du en väska som kan hänga med i ur och skur leta inte längre. Allt handlar om en kompromiss och denna kompromissen passar mig ypperligt. Förhållandevis liten och lättburen. Förmågan att snabbt och enkelt snurra väskan runt axeln och smidigt ta ut sin kamera är guld värt. Hur många gånger jag gjorde det downunder vågar jag inte tänka på.

Efter fem veckors äventyr med oändligt antal timmar på ryggen ser väskan så gott som ny ut. Så kvaliten är verkligen ypperlig. Men å andra sidan det är alla LowePro prudukter...

Vikten är till sist avgörande släpa för mycket prylar fungerar nog inte. För du blir öm i axeln och den är inte på långa vägar lika bekväm som en riktigt ryggsäck. Men gör du avkall på mängden prylar och ser väskan just som en väska för fotoresor (längre eller kortare) tja då kommer du bli väldigt nöjd.
 
Falcon skrev:
Men söker du en väska som kan hänga med i ur och skur leta inte längre.
Det är precis vad jag behöver väskan till: ett kamerahus + 2-3 mindre gluggar, blixt, vattenflaska och en Lonely Planet bok. :)

tack för den utförliga redovisningen. Du låter övertygande. Jag köper den kanske trots allt imorgon. ;-)

Det är inte mycket grejer du Mattias har heller. Men du känner att det blir tungt i det långa loppet. Visst är vi alla olika. Brukar själv vara lite känslig i ryggen. Ska prova den först.
 
Jag tycker att den är obekväm. Har runt 2 kilo i den och tycker den känns obekväm redan efter ett par hundra meter. Så jag ska skaffa någon annan väska...
 
felldin skrev:
Jag tycker att den är obekväm. Har runt 2 kilo i den och tycker den känns obekväm redan efter ett par hundra meter. Så jag ska skaffa någon annan väska...
Det är nog ett bevis på att det säkraste sättet att avgöra är att prova själv. Ditt svar gör nog min lilla "undersökning" meningslös. :) Vi är för olika helt enkelt.

Njaa... en liten slutsats kan man nog dra i alla fall. Majoriteten tycker väl ändå att för mindre vikter är väskan helt användbar.
 
Nu har jag provat Slingshot 200 AW. Jag insåg nästan direkt att den inte kändes bekvämt på min rygg. Fick spänningar i axlarna direkt. Det fick mig prova en Slingshot 300 AW istället som har ett midjebälte. All vikt bars på höfterna istället.

Efter resan till Spanien skrev en liten recension på om någon är intresserad: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13898

Tack allihopa för hjälpen med valet!
 
Jag vill bara skriva ett tillägg. Det går att bära väskan på vänster axel i nödfall. Häng den där och sätt fast den lilla remmen så sitter väskan på plats.

Skönt att kunna byta axel ibland.

Mvh
Maverick
 
ANNONS