Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lowepro Pro trekker 600AW .vs. Fstop Satori EXP

Produkter
(logga in för att koppla)

mkarlsson

Aktiv medlem
Är på jakt efter en bra rygga för längre turer ute, där jag kan få med mig både min utr och kläder m.m.

det optimala hade varit att få med sig kamera, makrobj, teleobj, vidvinkelobj & fast 35mm och lite kring utr.
lite "mat&dryck" ombyten, tält, sovsäck & stormkök då klarar man sig ute iaf 3 dagar.

så har spanat på dessa 2 ryggar men har bara sett Pro trekker IRL

nån här som skulle kunna hjälpa mig påvägen åt rätt val?

mvh, MichA
 
Det är i mina ögon två ganska olika ryggsäckar du jämför. Satorin är en ryggsäck med kamerainsats i olika storlekar, Lowepron är en kameraväska med bärsystem. Utan att ha sett Lowepron i verkligheten, bara på bilder, så förstår jag inte var du tänkt få in tält och sovsäck? I Satori finns det gott om plats även med en insats storlek L, även om du nog får spänna fast tältet ovanpå. Jag har en Tilopa (snäppet mindre än Satori) och får plats med ett ombyte, termos och matsäck. I kamerainsatsen (Pro ICU L) har jag en D300 med normalzoom, telezoom och makro samt lite småplock, då är det dessutom en del plats kvar.

I din situation skulle jag valt Satori eller köpt en vanlig vandringsrygga på ~60L och lagt i en ICU från F-stop, Dakine eller något annat företag. Jag har inrett min ICU så att jag kan lägga ner kameran oavsett vilket objektiv jag har monterat, om du kan tänka dig att förvara kameran på annat sätt (ett visst objektiv eller inget objektiv monterat) kan du gå ner en storlek på ICU:n och få mer plats till packning.
 
Det är i mina ögon två ganska olika ryggsäckar du jämför. Satorin är en ryggsäck med kamerainsats i olika storlekar, Lowepron är en kameraväska med bärsystem. Utan att ha sett Lowepron i verkligheten, bara på bilder, så förstår jag inte var du tänkt få in tält och sovsäck? I Satori finns det gott om plats även med en insats storlek L, även om du nog får spänna fast tältet ovanpå. Jag har en Tilopa (snäppet mindre än Satori) och får plats med ett ombyte, termos och matsäck. I kamerainsatsen (Pro ICU L) har jag en D300 med normalzoom, telezoom och makro samt lite småplock, då är det dessutom en del plats kvar.

I din situation skulle jag valt Satori eller köpt en vanlig vandringsrygga på ~60L och lagt i en ICU från F-stop, Dakine eller något annat företag. Jag har inrett min ICU så att jag kan lägga ner kameran oavsett vilket objektiv jag har monterat, om du kan tänka dig att förvara kameran på annat sätt (ett visst objektiv eller inget objektiv monterat) kan du gå ner en storlek på ICU:n och få mer plats till packning.

Vet att dom är olika på det sättet, tält/sovsäck får man spänna fast utanpå båda ryggarna.
Om man kör med en M icu blir de "mycket" plats över i en satori då? En annan fördel med att köpa en satori är ju att jag kan ta ut icu'n o stoppa i en vandrigssäck.

Känns verkligen som satori är ett bättre alternativ?
 
Satori har en nominell volym på 62L, Pro ICU M 15L och ICU L 18,5 L. Sen finns även Shallow ICU som är lite grundare, 11,5L resp 14L, som inte rymmer proffshus eller hus med batterigrepp men i övrigt är lika stora.

Jag är grymt nöjd med min Tilopa, skulle aldrig byta tillbaka till en Lowepro (som jag hade tidigare). Dock kan det vara svårt att få tag på F-stops grejer, de är helt enkelt för populära. Ett tips är att kolla hos www.cameranu.nl, som också säljer F-stop (till ungefär samma priser).
 
Satori har en nominell volym på 62L, Pro ICU M 15L och ICU L 18,5 L. Sen finns även Shallow ICU som är lite grundare, 11,5L resp 14L, som inte rymmer proffshus eller hus med batterigrepp men i övrigt är lika stora.

Jag är grymt nöjd med min Tilopa, skulle aldrig byta tillbaka till en Lowepro (som jag hade tidigare). Dock kan det vara svårt att få tag på F-stops grejer, de är helt enkelt för populära. Ett tips är att kolla hos www.cameranu.nl, som också säljer F-stop (till ungefär samma priser).

svårt att få tag i grejer även direkt från deras hemsida?
får bli en satori med M&L pro icu :D
 
svårt att få tag i grejer även direkt från deras hemsida?
får bli en satori med M&L pro icu :D

Ja, det är F-stop själva som har problem med leveranserna. Enligt lagersaldo på deras hemsida har de dåligt med ryggsäckar men gott om ICU. Maila deras svenska representant och fråga, pelle snabela fstopgear.com, han har bättre koll på lagersaldot i Europa än deras amerikanska kundtjänst. Jag beställde själv från Cameranu i vintras, det gick hur smidigt som helst även om jag fick betala med banköverföring istf visakort.
 
Ja, det är F-stop själva som har problem med leveranserna. Enligt lagersaldo på deras hemsida har de dåligt med ryggsäckar men gott om ICU. Maila deras svenska representant och fråga, pelle snabela fstopgear.com, han har bättre koll på lagersaldot i Europa än deras amerikanska kundtjänst. Jag beställde själv från Cameranu i vintras, det gick hur smidigt som helst även om jag fick betala med banköverföring istf visakort.

Okay, man tackar för snabba, konkreta o bra svar
:)
 
Man måste ha mycket tålamod för att få deras ryggar men det är värt det.
Dom är väldigt vänliga och service minded, än så länge alla fall.
Man får betänka att företaget är ganska nystartat och när jag beställde för bara ca 1½ år sedan så hade dom inte ens hälften av den mängd produkter dom nu har. Dom hade ingen försälning någon annan stans än i USA heller och en av ägarna, Druid (vi skulle träffas lite bl.a.), skulle förra sommaren ut på Europa turne och fixa representanter runt om i Europa så att försäljningen kunde ske inom EU utan alla tullar m.m..

Jag köpte min Satori EXP och 4 ICU's och sen fick jag vänta tills dom kunde skicka det från inom EU. Då jag köpte det kostade produkterna ca hälften mot vad dom kostar idag och eftersom dom är så populära så varför inte höja priserna hela tiden.
Redan från det att dom startade med sin produktion så har det varit så högt tryck att dom aldrig kunnat leverera i tid. Det är en nisch som saknats och jag sökte i många månader innan jag såg detta nystartade företag som just hade det jag letat efter och antagligen är det så för väldigt många naturfotografer som jag.
Dom har anställt fler personer och utökat enormt både med filialer/representanter och med produkter men dom verkar inte hinna ikapp och man får förstå att dom vill skynda långsammt och inte stå med ett företag som expanderar för fort.

Jag väntade i över ett år på mina grejer, men det var helt klart värt det. Det fanns helt enkelt inga alternativ på marknaden. Själv har jag kört mycket med LowePro men för min jorden runt resa i det vilda så duger inte några andra för att bära kamera med 500mm på och dessutom en väska som inte synas att det är kamerautrustning i den.
Jag får tyvärr inte plats med något annat i min Satori, men tält, kläder, kök, och allt annat får jag fästa på utsidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.