ANNONS
Annons

Low Light fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag söker köptips och information om just low light fotografering.

Det som ska göras är att fotografera mat på restauranger i sin naturliga miljö.
Fånga så mycket av atmosfären som det riktiga ljuset ger.
Det kommer inte under några omständigheter användas blixt.

Lite info:
Bilderna kommer enbart att hamna på nätet och de kommer inte printas.

Prisklass: Hus + objektiv får högst kosta 20.000

Frågor:
Behövs det verkligen en fullformat kamera till detta ändamål?

Tack på förhand / Sonni

Nä det kommer inte finnas utrymme till stativ... tyvärr
Utan stativ eller bra stöd(påse med makaroner) så att kameran är stilla så har du tyvärr inga chanser att få det bra.
Har du stativet så kan du blända ner objektivet till 8-11 o öppna slutaren tills bilden är färdigexponerad. I princip kan du använda vilken kamera som helst som tillåter manuell hantering.
Problemet är om man vill ha med statister. De kommer att ha svårt att sitta stilla tillräckligt länge.

Vi bortser från stativ.

Säg att jag tar bilder i vilket fall.
Vad spelar det för roll att ha en full frame kamera vs en APS-C?

Hur stor är skillnaden mellan en kamera som kan fotografera effektivt utan nios vid 2600 ISO vs en som bara har 1300 ISO ?

Och kom gärna med tips om vilka kameror som är värda att köpa! :)

Om det handlar om att fånga miljö, stämning och mat tillsammans, kanske inklusive personer så är det inte säkert att stativ är rätt lösning.

En modern fullformatskamera, en ljusstark normalzoom borde ge goda förutsättningar. Om målet är webbilder går det ju att använda grymt höga ISO utan att det blir alltför eländigt.

Vad har du för kamera idag? Det är väl bara att göra några tester och se hur bra det blir?

Vi bortser från stativ.

Säg att jag tar bilder i vilket fall.
Vad spelar det för roll att ha en full frame kamera vs en APS-C?

Hur stor är skillnaden mellan en kamera som kan fotografera effektivt utan nios vid 2600 ISO vs en som bara har 1300 ISO ?

Och kom gärna med tips om vilka kameror som är värda att köpa! :)

Vilken erfarenhet har du av fotografering?

Visst är utrustningen viktig men kunskap är nog minst lika viktigt för ett bra resultat.

Vilken erfarenhet har du av fotografering?

Visst är utrustningen viktig men kunskap är nog minst lika viktigt för ett bra resultat.

Det har fotats ett tag men enbart med en Panasonic DMC-LX7
Av erfarenhet så har det funkat bra, projektet som jag håller på med har nyligen nått en ny nivå så därför tänkte jag att det skulle vara bra att investera i ny utrustning för att helt enkelt få bättre bildkvalitet.

Det planeras givetvis en foto/kamera kurs i samband med köp av ny utrustning.

Hej!
Jag söker köptips och information om just low light fotografering.

Det som ska göras är att fotografera mat på restauranger i sin naturliga miljö.
Fånga så mycket av atmosfären som det riktiga ljuset ger.
Det kommer inte under några omständigheter användas blixt.

Lite info:
Bilderna kommer enbart att hamna på nätet och de kommer inte printas.

Prisklass: Hus + objektiv får högst kosta 20.000

Frågor:
Behövs det verkligen en fullformat kamera till detta ändamål?

Tack på förhand / Sonni

Hej!

Jag fotograferar mycket i svagt, för att inte säga extremt svagt ljus. Ofta i form av eventfotografering där jag till exempel skall flyta runt i en fest- eller middagslokal och fånga människor belysta av levande ljus.

Som för all fotografering handlar det mycket om vana - vana att hålla kameran stilla (det är verkligen en träningssak), vana att tajma både sina egna rörelser och andras, vana att bedöma hur motiv rör sig (och när de är stilla), om hur man tar stöd överallt där man kan och om att bedöma det lilla ljus man har att jobba med.

Men det är också en genre av fotografering där det verkligen hjälper att ha bra utrustning. Du vinner mycket på ljusstarka objektiv (som är mycket dyra), du vinner på att ha en småbildskamera (fullformat), du vinner på att ha stabilisering och ibland kan man ta hjälp av enbensstativ.

Du kan fota med en ganska enkel kamera - jag tog den här typen av bilder redan med Nikon D200 som med dagens mått mätt var rätt usel i svagt ljus. Men då får man dålig utdelning med många, många misslyckade bilder och relativt låg teknisk kvalitet på de som man lyckas med. Med dagens grejer blir det bättre utdelning och lite högre kvalitet på de bilder där man lyckas.

Men en sak skall sägas direkt: Att fota i svagt ljus sänker alltid den tekniska kvaliteten på bilderna jämfört med att fota i bättre ljus - ingen utrustning eller vana kan kompensera för den enkla grundsanningen. Men ofta kan man med lite träning och bra grejer få helt acceptabla resultat.

Behövs småbild/fullformat? Tja, det beror förstås på budgeten, men jämför du en modern småbildskamera med en aps-c-kamera av samma generation så ger den ungefär ett steg till. Vilket innebär halva slutartiden, vilket ibland är skillnaden mellan en hyfsad och en för suddig bild. Som alltid - utrustning kan aldrig garantera ett bättre resultat, men den kan förbättra oddsen och förbättra utdelningen (andelen lyckade bilder).

Kan du få ihop det budgetmässigt så är det ideala en utrusning med småbildssensor (fullformat), ljusstarka objektiv (f/1,4, f/1,8, f/2, f/2,8), gärna stabilisering (i kameran eller i optiken). Plus ett enbensstativ, de gånger man kan använda ett sådant är de en enorm hjälp.

Blir det för trångt budgetmässigt, börja med en aps-c-kamera, men se till att få tag i ljusstarka objektiv och gärna ett paket med stabilisering.

Oavsett vilket, sedan är det bara att träna, träna och åter träna ... :)

Multishot

Jag har en Sony a57 systemkamera och den har en funktion som jag tycker är väldigt användbar i just svagt ljus, nämligen att den kan ta sex bilder i snabb följd som sedan läggs ihop till en bild.

Klart att detta kan göras bättre och med mer kontroll i datorn, men det är väldigt användbart att kunna se resultatet direkt.

Särskilt handhållet blir det bättre på detta viset än att ta en bild med lång slutartid. De sex bilderna blir var för sig skarpare eftersom de använder kortare slutartid, sedan alignar kameran upp dessa vid sammanslagningen, och slumpmässigt brus jämnar ut sig en del.

Resultatet blir bara i jpeg, och det kan bli en del artefakter och spår av brusutjämning. Men nedskalat till webbstorlek bör inte det vara något problem.

Mitt lilla tips på något att tänka på.

Lite luddig beskrivning på vad som ska fotas. Är det renodlade matbilder på tex en miljö ( bord) på restaurangen så skulle jag tex använda en optik med bra oskärpa bokeh en 50mm eller kanske en 85mm o det är ff annars 35mm eller 50mm. Jag tycker att sigmas art objektiv är prisvärda o riktigt bra.

Sedan så skulle jag använda tex en studioblixt från elinctome d lite one liten o snuskigt billig runt 1600 kr den o lite egenhändigt tillverkade reflektorer räcker långt. Om du ska köra befintligt ljus så blir du väldigt beroende av vad det är för ljus på platsen du fotar. Har du tex möjlighet till fönsterljus o lite reflektor skärmar så kan,det räcka men problemet är att få till omkring miljön om du är så beroende av tex fönsterljus.

Därför är blixtljus blandat med befintligt ljus oftast det som är det bästa ljuset eftersom du kan styra det själv men har du ingen vana av blixtljus så blir det svårt.

Så en aps-c kamera med en sigma art optik en blixt från elincrome d one + lite egna reflektorskärmar där kan du tex använda papper från konstbutik tjockare ark. Om du ska använda längre slutartider för att få med lite känsla av befintligt ljus så behöver du ett stativ där funkar ett enkelt manfrotto stativ.

Men ett bra ljustarkt optik med befintligt ljus kan funka om kameran är bra på högre ISO men jag anser att med stativ o blixt så får man kontroll dels på ljus o man kan bygga sin stilleben i lugn o ro o när det gäller mat så är det mycket meck runt omkring med att få sakerna se fräscha ut o man har inte tid med själva tekniken då den måste bara funka då.

Om en största tanke är viken kamera man ska ha så Saknas det nog lite kunskap men någonstans måste man börja. Mitt förslag är att tittar på andras bilder o får tips där hur du kan göra o via nätet finns mängder med tutorial. Lycka till

Hej!

Jag fotograferar mycket i svagt, för att inte säga extremt svagt ljus. Ofta i form av eventfotografering där jag till exempel skall flyta runt i en fest- eller middagslokal och fånga människor belysta av levande ljus.

Som för all fotografering handlar det mycket om vana - vana att hålla kameran stilla (det är verkligen en träningssak), vana att tajma både sina egna rörelser och andras, vana att bedöma hur motiv rör sig (och när de är stilla), om hur man tar stöd överallt där man kan och om att bedöma det lilla ljus man har att jobba med.

Men det är också en genre av fotografering där det verkligen hjälper att ha bra utrustning. Du vinner mycket på ljusstarka objektiv (som är mycket dyra), du vinner på att ha en småbildskamera (fullformat), du vinner på att ha stabilisering och ibland kan man ta hjälp av enbensstativ.

Du kan fota med en ganska enkel kamera - jag tog den här typen av bilder redan med Nikon D200 som med dagens mått mätt var rätt usel i svagt ljus. Men då får man dålig utdelning med många, många misslyckade bilder och relativt låg teknisk kvalitet på de som man lyckas med. Med dagens grejer blir det bättre utdelning och lite högre kvalitet på de bilder där man lyckas.

Men en sak skall sägas direkt: Att fota i svagt ljus sänker alltid den tekniska kvaliteten på bilderna jämfört med att fota i bättre ljus - ingen utrustning eller vana kan kompensera för den enkla grundsanningen. Men ofta kan man med lite träning och bra grejer få helt acceptabla resultat.

Behövs småbild/fullformat? Tja, det beror förstås på budgeten, men jämför du en modern småbildskamera med en aps-c-kamera av samma generation så ger den ungefär ett steg till. Vilket innebär halva slutartiden, vilket ibland är skillnaden mellan en hyfsad och en för suddig bild. Som alltid - utrustning kan aldrig garantera ett bättre resultat, men den kan förbättra oddsen och förbättra utdelningen (andelen lyckade bilder).

Kan du få ihop det budgetmässigt så är det ideala en utrusning med småbildssensor (fullformat), ljusstarka objektiv (f/1,4, f/1,8, f/2, f/2,8), gärna stabilisering (i kameran eller i optiken). Plus ett enbensstativ, de gånger man kan använda ett sådant är de en enorm hjälp.

Blir det för trångt budgetmässigt, börja med en aps-c-kamera, men se till att få tag i ljusstarka objektiv och gärna ett paket med stabilisering.

Oavsett vilket, sedan är det bara att träna, träna och åter träna ... :)

Tack så hemskt mycket! Bra punkter och bra info! Tack!

Varför är blixt helt bortvalt? En blixt skulle verkligen kunna lyfta dessa typer av bilder.

Det som ska fotograferas är mat på tallrik vid bordet i restaurangmiljö. dvs Det ljus som finns på plats är det som jag kommer att fotografera i.

Det kan röra sig om en sjukt bra burgare vid lunch eller liknande, och det kommer definitivt gälla 20 rätter avsmakningsmenyer fine dining.

Där av så är blixt uteslutet. Vill inte störa andra middagsgäster mer än nödvändigt ;)

Det som ska fotograferas är mat på tallrik vid bordet i restaurangmiljö. dvs Det ljus som finns på plats är det som jag kommer att fotografera i.

Det kan röra sig om en sjukt bra burgare vid lunch eller liknande, och det kommer definitivt gälla 20 rätter avsmakningsmenyer fine dining.

Där av så är blixt uteslutet. Vill inte störa andra middagsgäster mer än nödvändigt ;)

vissa resturanger är väldig mörka med många olika ljustemraturer att försöka bara lita på befintlgt ljus är en chansning. Jag har gjort uppdrag för resturanger o skulle säga att det krävs en del om det ska bli bra sedan beror det på vilka krav kunden har. Varför köra plåtningen just när det finns massa kunder som kan störas? när jag körde så gjorde vi det på en tid när det är mindre kunder där samt vi hade byggt en miljö plats där bilderna skulle tas dessutom krävs det rätt så mycket tid av kockarna för att få allt i rätt tid till fotningen om köket har full fart så blir det svårt för dom att hinna med.

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker.

"Mat på tallrik vid bordet" - för mig borde prio ett vara att det blir en lockande bild. Om det innebär att ni trixar med ljuset eller inte borde vara sekundärt. Huvudsaken måste väl vara att det är en bild som säljer er produkt. Autenticitet borde vara sekundärt - tycker jag. Den typen av bilder borde väl tas när restaurangen är stängd så ni verkligen kan jobba på att få till bra mat-bildern.

Sedan kan det väl finnas andra bilder där det handlar mer om miljö och stämning. Dessa kanske kan tas under öppettide med gäster/statister.

Om restaurangen erbjuder 20-rätters menyer och fine dining - då skulle jag som gäst bli grymt sur om det kom någon fotograf och rantade runt och fotade mat - blxit eller ej.

Bara mina tankar.

En Canon EOS 6D med en Sigma 50/1,4 Art eller en Tamron 24-70/2,8 borde du kunna få för max 20´

Har själv denna uppsättning och får bra bilder i dåliga ljusförhållanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar