Annons

Loppisfynd: Tamron SP 70-150 F2.8 Soft focus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Vill börja med att säga att jag är grön inom området. Gick en fotokurs och fotade en del för ett tiotal år sedan men inte fotat sedan dess. Nu däremot fick jag en trasig canon eos digital av en vän som jag lyckades få fart på och intresset vaknade.

Då jag gillar att fota manuellt fick jag tips om att leta efter gamla objektiv och använda adaptrar till den nyare kameran. Så nu har jag varit nere på den lokala loppisen och hittade en billig, gammal men till synes gedigen glugg.

Det följde med en 2xteleconverter och en nikon ai adapter.

Hur får jag enklast objektivet att passa min kamera? Tamron->Nikon ai->Canon eller Tamron->Canon? fungerar båda sätten?
Är det värt besväret?
Är det ett makroobjektiv jag hittat?
 

Bilagor

  • IMG_20130816_213103.jpg
    IMG_20130816_213103.jpg
    93.1 KB · Visningar: 145
Hej

Vill börja med att säga att jag är grön inom området. Gick en fotokurs och fotade en del för ett tiotal år sedan men inte fotat sedan dess. Nu däremot fick jag en trasig canon eos digital av en vän som jag lyckades få fart på och intresset vaknade.

Då jag gillar att fota manuellt fick jag tips om att leta efter gamla objektiv och använda adaptrar till den nyare kameran. Så nu har jag varit nere på den lokala loppisen och hittade en billig, gammal men till synes gedigen glugg.

Det följde med en 2xteleconverter och en nikon ai adapter.

Hur får jag enklast objektivet att passa min kamera? Tamron->Nikon ai->Canon eller Tamron->Canon? fungerar båda sätten?
Är det värt besväret?
Är det ett makroobjektiv jag hittat?

Hej !

Enklast, typ så här :
http://www.ebay.com/itm/AF-Confirm-...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item35c399f09d

eller så här:
http://www.ebay.com/itm/AF-Confirm-...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item2316f60550

Det finns massor av olika sorter, välj en med af-confirm, och helst den
programerbara sorten.

-----------

Lite äldre optik, 80-90tal, framförallt zoomar var upplevdes sällan
skarpa på filmtiden, nu är kraven mycket högre, så förvänta dej
inget underverk.

Men en adapter för 100-200 är väl inte kris & katastrof även om
man önskar bättre resultat.

Nja, macro menar man oftast avbildningar till 0,5 -1 ( naturlig storlek )
på fullformat, blir större på en aps, lika trovärddigt som när det
står "Racing" på de billigaste skidorna.

//MW
 
Senast ändrad:
Tack för bra svar!

Det kanske blir bättre med bara en adapter emellan så tror jag satsar på den i andra länken, adaptall-2 --> eos. Smidigt med fokuseringssignalen. Vad har man för nytta av en programmerbar adapter?

Sökte på ebay, en begär över 6k. Säkert ett samlarobjekt men det vore roligt om det presterar bra. Om det fungerar bra blir det mer loppisletande. Det verkar gå att få nästan allt att passa nya objektivfattningar?
 
Kommer kameran att veta vilken bländare man ställt in på objektivet med det där chippet?

Hej !

Det är väldigt trevligt med ett programerbart chip, det finns några olika
avancerade.

I de jag har kan man ange
-Bländare
-Bränvidd
-Justera fokuspunkten
-Välja om kameran ska ta bilden när den är i fokus, eller när
avtryckaren trycks.
-Och säkert nått mer.

Det är inte så smidigt att ställa in, men det går.

Nä, bländarvärdet är fast , inställt, det vore trevligt om det följde med
optikens inställning , men inte.

Just detta är inget större problem, problemet är däremot att Canon
behöver av någon anledning veta inställt bländarvärde för att beräkna
exponeringen rätt.

Det fungerar alltså inte vidare bra att ha ex 5,6 i adaptern och sen
justera exponeringen med bländarringen


---

Vad jag tycker är bra:
-Programera in bl 5,6
-Ställ optiken på denna.
-> fotogtafera .

Varför 5,6 ?
1 Af fungerar oftast ok, däremot oftast inte på 8 och mindre.
2 Oprik ofta skarpast här, oftast i spannet 5.6 - 8.
3 anständigt ljus sökarbild.

-------

Jag har en Adaptall - Eos på ett SP90 2,5, fungerar bra, bra kvalitet, konstigt vore annars,
den består av endast en del, likväl är passform och känsla lite "Vill ha".

Är det Nikon på från början kan det vara en poäng att gå via en
Nikon - Eos, den går att använda till andra nikonobjektiv,
förmodligen vanligare an Adaptall.
 
Tack för bra svar!



Sökte på ebay, en begär över 6k. Säkert ett samlarobjekt men det vore roligt om det presterar bra. Om det fungerar bra blir det mer loppisletande. Det verkar gå att få nästan allt att passa nya objektivfattningar?

Hej !

Prisspridningen är förvånansvärt stor, ofta så ser dessa grunkor
väldigt lika ut på bilderna ( dvs yta, bearbetning, skruvar och liknande detaljer )
så vad som motiverar skillnaden är lite svårbegripligt.

//MW



.
 
Ballt objektiv! Själv älskar jag Tamrons adaptall-objektiv från denna era. Inte för att de optiskt är så märkvärdiga, utan för att den exteriöra designen och mekaniska känslan i dem är så fin. Har ett gäng Tamron SP från 17mm till 300mm. Helst ska det vara från generationen med finribbat fokusgrepp, precis som det du har fått tag på. Har mestadels använd SP 90mm f/2,5 och SP 300 f/5,6 som sitter som en smäck på en NEX-7. Båda dessa levererar dessutom klart anständig skärpa i ett litet paket, om än dock en smula veviga att fokusera.
 
Eller om objektivet redan är gjort för Nikon, kanske skaffa en Nikon-kamera.

Vet inte vilken Canon du har, men om det är en lite äldre EOS-digital som du lyckats reparera kansne det inte är nån så supermodern variant och det är ändå läge att byta kamerahus om du ska fortsätta.

Med digitala kameror har ju utvecklingen gått rätt snabbt framåt där en modern relativt enkel kameramodell levererar mycket bättre bilder än en avancerad modell som är ett par generatio er äldre.

En Nikon D5100 t.ex. har en av marknadens finaste bildsensorer och kostar bara ett par tusen kronor splitter ny o h ännu mindre begagnad. Den har högre bildkvalitet än alla Canon med aps-c sensor, möjligen undantaget den allra nyaste 70D. (Finns dock andra fördelar med en del Canon-modeller)

/Mats
 
Prisspridningen är förvånansvärt stor, ofta så ser dessa grunkor
väldigt lika ut på bilderna ( dvs yta, bearbetning, skruvar och liknande detaljer )
så vad som motiverar skillnaden är lite svårbegripligt.

Man bör titta på avslutade auktioner/affärer om man vill få en uppfattning om marknadspriset. Vad folk begär har ibland väldigt lite att göra med vad det säljs för.
 
Tack för alla tips.

Jag köpte en adapter nikon-eos med AF-chipp från ebay. Tyvärr vägrade kameran att starta med adaptern och chippet monterad. Med andra objektiv fungerar kameran som den ska. Vet inte vad det beror på. Kanske ic-kretsen som är defekt, kontaktytorna verkade ligga rätt. Tog bort chippet och fotar nu utan AF-confirm. Lite meck med att hitta rätt fokus är det men det går. Lite synd även att man inte ser i exif vad man använt för inställningar. Hade nog underlättat för en nybörjare. Får nöja mig med ISO och slutartid. Ger iaf ett hum om bländarvärdet.

Försöker lära mig soft-inställningen nu. Steglöst med stödvärden 0,1,2,3. 3 blir väldigt "soft" för låga bländarvärden. Runt 1,5-2 fick jag till en lagom effekt. Verkar som att bakgrundsoskärpan(bokeh?) inte blir lika lugn med soft-funktionen, kan det vara så? Blev lite spretigt

Gillar skarpt den gedigna känslan och "looken" hos objektivet, tom. motljusskyddet är i metall. Ska försöka få tag på fler manuella objektiv. Skulle vilja få tag på en fast glugg runt 20-30 mm för lite vidare vyer. Kameran är en 1000D. Den får duga så länge, än är det jag som är flaskhalsen.
 
Tack för alla tips.

Jag köpte en adapter nikon-eos med AF-chipp från ebay. Tyvärr vägrade kameran att starta med adaptern och chippet monterad. Med andra objektiv fungerar kameran som den ska. Vet inte vad det beror på. Kanske ic-kretsen som är defekt, kontaktytorna verkade ligga rätt. Tog bort chippet och fotar nu utan AF-confirm. Lite meck med att hitta rätt fokus är det men det går. Lite synd även att man inte ser i exif vad man använt för inställningar. Hade nog underlättat för en nybörjare. Får nöja mig med ISO och slutartid. Ger iaf ett hum om bländarvärdet.

Försöker lära mig soft-inställningen nu. Steglöst med stödvärden 0,1,2,3. 3 blir väldigt "soft" för låga bländarvärden. Runt 1,5-2 fick jag till en lagom effekt. Verkar som att bakgrundsoskärpan(bokeh?) inte blir lika lugn med soft-funktionen, kan det vara så? Blev lite spretigt

Gillar skarpt den gedigna känslan och "looken" hos objektivet, tom. motljusskyddet är i metall. Ska försöka få tag på fler manuella objektiv. Skulle vilja få tag på en fast glugg runt 20-30 mm för lite vidare vyer. Kameran är en 1000D. Den får duga så länge, än är det jag som är flaskhalsen.

Har du inte fått lite kaka på kaka nu? Du har en Canonkamera? Om det stämmer skall du inte blanda in Nikon alls när du skaffar din adapter. Du tar bort Nikonadaptern från objektivet och sen på med lämplig Canonadapter.

Micke.
 
Har du inte fått lite kaka på kaka nu? Du har en Canonkamera? Om det stämmer skall du inte blanda in Nikon alls när du skaffar din adapter. Du tar bort Nikonadaptern från objektivet och sen på med lämplig Canonadapter.

Micke.
Spelar inte så stor roll så länge adaptrarna håller okej kvalle och ger rätt avstånd till filmplanet. Att köra nikonoptik på en canonkamera finns det flera som gör. Men visst, att köpa en Adaptall - EF adapter på EBay kostar småpengar.

Och till Jonas, trådskaparen, om det visar sig att du verkligen gillar att fota med manuella objektiv och vill fortsätta med detta, ta dig ut spegelträsket så snabbt du kan. Din 1000D duger gott som en början, men när det gäller manuell fokusering och anpassningsbarhet för en mångfald av gamla manuella gluggar så finns det inget som slår spegellösa kameror. Om du sen väljer Sony NEX (som jag), Fuji eller Samsung spelar inte överdrivet stor roll, de är alla långt mycket bättre än i princip samtliga spegelreflexer på marknaden. Självklart kan du kolla på micro four thirds också, men där bör du ha crop factorn i beaktande.
 
Har du inte fått lite kaka på kaka nu? Du har en Canonkamera? Om det stämmer skall du inte blanda in Nikon alls när du skaffar din adapter. Du tar bort Nikonadaptern från objektivet och sen på med lämplig Canonadapter.

Micke.

Jo visst är det så. Hade redan en adaptall-2 - nikon. Med nikon-canon kan jag nu även använda gamla nikonobjektiv(många billiga på loppis/ebay). Tror inte jag kommer hitta fler adaptallobjektiv. Oändlig fokus fungerar ändå.
 
Spelar inte så stor roll så länge adaptrarna håller okej kvalle och ger rätt avstånd till filmplanet. Att köra nikonoptik på en canonkamera finns det flera som gör. Men visst, att köpa en Adaptall - EF adapter på EBay kostar småpengar.

Och till Jonas, trådskaparen, om det visar sig att du verkligen gillar att fota med manuella objektiv och vill fortsätta med detta, ta dig ut spegelträsket så snabbt du kan. Din 1000D duger gott som en början, men när det gäller manuell fokusering och anpassningsbarhet för en mångfald av gamla manuella gluggar så finns det inget som slår spegellösa kameror. Om du sen väljer Sony NEX (som jag), Fuji eller Samsung spelar inte överdrivet stor roll, de är alla långt mycket bättre än i princip samtliga spegelreflexer på marknaden. Självklart kan du kolla på micro four thirds också, men där bör du ha crop factorn i beaktande.

Har din kamera samma crop som 1000d? Vore schysst med en tunnare kamera, inte för att det spelar så stor roll till just det här feta objektivet men i framtiden. Sen med risk att svära i kyrkan, filma. Klarar de spegellösa situationer med svagt ljus lika bra?
 
Har din kamera samma crop som 1000d?
Ja, samtliga nuvarande Sony NEX-sensorer är APS-C och faktiskt en aning större än Canons tolkning av APS-formatet.

Vore schysst med en tunnare kamera, inte för att det spelar så stor roll till just det här feta objektivet men i framtiden.
NEX-kamerorna är de kompaktaste i den spegellösa gruppen. Men kolla först IRL vilken kamera du gillar att hålla i och manövrera först, det är det viktigaste.

Klarar de spegellösa situationer med svagt ljus lika bra?
Filma i dåligt ljus är en utmaning för de flesta kameror, men med ett ljusstarkt objektiv och kameran i manuellt läge (NEX har manuella inställningar även för filmläge) så har man hyfsade förutsättningar. Ja, såklart kan du glömma AF i dessa situationer. Manuell fokus är ändå att föredra när man filmar!
 
Jo visst är det så. Hade redan en adaptall-2 - nikon. Med nikon-canon kan jag nu även använda gamla nikonobjektiv(många billiga på loppis/ebay). Tror inte jag kommer hitta fler adaptallobjektiv. Oändlig fokus fungerar ändå.

Ok! Förstår hur du tänker. Tänkte bara att det är en del till som kan störa elektroniken.

Använder själv Pentaxsystemet med en Tamron 300/2,8 Adaptall-2. Där fungerar det ändå rätt smidigt, jag får ljusmätning, inställning av bländaren med ratten från kameran (kameran vet alltså bländarvärdet) och om jag står ut med en viss förlust av skärpa även autofokus (1,7 teleconverter). AF confirm har jag i alla lägen med manuella objektiv.

Micke.
 
Ska kika lite närmare på NEX och eventuella jämlikar. 7an är utanför budgeten nu. Är 5an ett alternativ eller bör man spara?

Tog vägarna förbi loppisen däven denna lördag. Döm av min förvåning när där låg två objektiv, ett soligor 135 och ett tamron 28 mm 2.8 adaptall-2. Trodde jag köpte bara objektivet men tydligen även en minolta x-300 med kitobjektiv, blixt och motorgrepp. Finns det folk som använder analoga kameror fortfarande eller är det bara att hiva i återvinningen?

Imorn blir det ut på havsöringsfiske. Men off season som det är blir det nog mer fotande :)

Kommer nog att beställa en till adapter så jag har af confirm till 70-150 och köra den med trasigt(bortplockat) chip på 28 mm. Bara provat en kort stund men det verkar enklare att fokusera utan chip med den sistnämnda.
 

Bilagor

  • IMG_1603.jpg
    IMG_1603.jpg
    31.9 KB · Visningar: 38
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.