Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Loopia webhotell

Produkter
(logga in för att koppla)

desktopmental

Aktiv medlem
Tre webhotell i toppen av Internetworlds test är Loopia, Aleborg Solutions och Spray.
Loopia framstår inte direkt som en vinnare vid min egen jämförelse, tvärtemot vad testen säger.

Loopia
för 83 kr/månad får man 100MB utrymme, 3 månader uppsägningstid, ingen databas, max 5GB/mån överföring
http://loopia.se/webbhotell/paketochpriser/?action=unix

Aleborg
för 100 kr/mån får man 250MB utrymme, 1 månad uppsägningstid, 5 databaser, max 15GB/mån överföring
http://www.aleborg.se/default.aspx?id=0.2.1.1&aid=1

Spray
för 75 kr/mån får man 1000MB utrymme, 1 månad uppsägningstid, 1 databas, max 20GB/mån överföring
http://webbhotell.spray.se/consumer/starter/?details=1#full

Man får 10 ggr mer utrymme hos Spray jämfört med Loopia, ingen databas hos Loopia, lång uppsägningstid hos Loopia.
Med 1 databas hos loopia blir kostnaden istället 115 kr/månad. http://loopia.se/webbhotell/extratjanster/
Är Loopias driftsäkerhet och support verkligen så mycket bättre än alla andras att man ska nöja sig med en tiondel i lagringsutrymme?

Och uppsägning måste göras minst 3 månader innan periodens utgång hos Loopia annars krävs man på en årsavgift till oavsett om man flyttar till annat webhotell.
Nedgradering från Företagsabonnemang till Privatabonnemang hos Loopia måste även det göras 3 månader innan periodens utgång annars är det bara att betala för ytterligare ett års Företagsabonnemang.
Uppgradering går däremot bra att göra närsomhelst.
http://loopia.se/omloopia/allmannavillkor/
se punkt 3.3
I punkt 3.1 försöker dessutom Loopia friskriva sig från ångerfristen som lagen förskriver för distansavtal.


Någon mer som står inför val av webhotell eller kan kasta lite ljus på saken?
 
Jag kör med one-hosting.com. För $5.95 i månaden (med dagens dollarkurs, ca 47 kronor) får jag 500 MB utrymme, 50 GB transfer i månaden, 500 emailaddresser, 50 mySQL-databaser, hur många subdomains jag vill, ImageMagick & GD, och en massa annat. Supporten är väldigt snabb och bra.

Jag har använt dom för flera projekt, och har alltid varit väldigt nöjd!

OM det skulle bli några problem så kan man SMS'a dom från hemsidan, så åtgärdar dom problemet omedelbart, givetvis har dom 24/7 jour!

one-hosting.com
 
Glöm allt det där med utrymme och trafik volym. Det som i särklass ställer till mest problem är supporten och vad som händer när du försöker byta webhotell fast behålla domänen. Och där ligger Loopia dåligt till, de övriga har jag inte hört något om. Men kräver inte spray att man har reklam, eller är det bara på deras gratis tjänst?

Jag har provat www.patrikweb.se under stund, har inte kört så länge att jag kan ge något profftyckande, men supporten svarar på 24h, ingen downtime hittils. Priset är också förmånligt.
 
Funderar på om man ska påpeka för Loopia att punkt 3.1 i deras allmänna villkor är i strid med 8§ i Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal.
 
davidvpt skrev:
Funderar på om man ska påpeka för Loopia att punkt 3.1 i deras allmänna villkor är i strid med 8§ i Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal.

Nu är det gjort, du kan sluta fundra :)

Vad är det som står i punkt 3.1?
 
davidvpt skrev:
Funderar på om man ska påpeka för Loopia att punkt 3.1 i deras allmänna villkor är i strid med 8§ i Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal.

Du ska kanske läsa §14:1

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM
 
Ok, men om man inte fått handlingar i retur från Loopia så borde det iaf gå att ångra tjänsten då avtal enligt Loopia inte anses vara ingånget förrän bekräftelse är utfärdat (vilket torde vara då konsumenten har det tillhanda).
Ångerfristen går inte heller helt att avtala bort, utan den försvinner först i det ögonblick som Loopia påbörjar tjänsten, men det kan de knappast göra utan ingånget avtal, vilket enligt de själva är först när handlingar utfärdats.

Min fundering är om man kan hindras från att ångra ett avtal som inte är ingånget?
 
davidvpt skrev:
Ok, men om man inte fått handlingar i retur från Loopia så borde det iaf gå att ångra tjänsten då avtal enligt Loopia inte anses vara ingånget förrän bekräftelse är utfärdat (vilket torde vara då konsumenten har det tillhanda).
Ångerfristen går inte heller helt att avtala bort, utan den försvinner först i det ögonblick som Loopia påbörjar tjänsten, men det kan de knappast göra utan ingånget avtal, vilket enligt de själva är först när handlingar utfärdats.

Min fundering är om man kan hindras från att ångra ett avtal som inte är ingånget?

Jag misstänker att bekräftelsen kommer omgående via email...
 
Re: Re: Loopia webhotell

Najjt skrev:
Om du är ute efter tips på andra webbhotell så kan du testa http://www.oderland.se/ eller http://www.ballou.se

Mycket bra erfarenhet av båda dessa.
Ballou hostade tidigare www.globalartglass.com, glömde att betala för domänen varpå den kvickt snappades upp av ett företag baserat i Warszawa som använde den till att länka vidare till en holländsk porrsajt (sajten tycks vara fri nu, du får inte se porr om du surfar dit, sorry). globalartglass.com fick byta till .se och visserligen betalade Ballou för den nya domänen men det hela innebar en hel del merarbete men även skam när en seriös konstglassajt omdirigeras till en grov porrsajt. Pinsamt för Ballou och inte så förtroendeingivande, tycker iaf jag.
 
Tror du kan köra ms accessdatabas hos loopia utan vidare. Det gör i alla fall jag.

Sen om dom är prisvärda i övrigt vet jag ej, i alla fall inte sett till lagrinmgsutrymme.

Supporten funkar utan anm och jag har i allafall aldrig sett att dom har haft några problem med tillgängligheten.

Mitt omdömme är att loopia är bra men lite dyrt.

Stefan
 
Svenska webbhotell är dyra jämfört med utländska.

Ni som har svenska webbhotell sitter nog med max 500 MB och kanske 10 GB trafik per månad. De flesta kan nog bara ha en domän per konto.
Kostnad för detta kan vara ~ 100-200 kr/månad.

Jämför ovanstående med det webbhotellet jag har:

Jag har 12 gigabytes utrymme på servern och 120 gb trafik per månad. Kan lägga upp hur många domäner jag vill. Hur många MySQL-databaser jag vill. Hur många underdomäner och e-postkonton jag vill. Och så vidare....

Kostnad: 170 kr/månaden.

Hotellet ligger i USA.

Skriver bara detta för att ge lite perspektiv på den prisskillnad som finns.
 
Senast ändrad:
Fredrik, vilket webhotell är det? Låter mycket bra i mina öron, vad är haken?

Jag kör med ett amerikanskt webhotell, jag har 500 MB utrymme, 50 GB transfer i månaden, 50 mySQL-databaser, 500 emailaddresser, obegränsat antal underdomän. För 5.95 dollar i månaden.
 
Det finns ingen hake, vad jag vet.

Hotellet är : www.site5.com

Site5 har fått ett antal utmärkelser för sin excellenta service och prisvärdhet. Tror att det tillhör ett av de bättre webbhotellen i världen.
 
Jag använder mig av Loopia för mig och mina kunder. Jag har aldrig upplevt någon downtime hos dem, och deras support och flexibilitet har alltid varit föredömlig då jag haft kontakt med dem.

Kanske finns det bättre alternativ, och helt säkert billigare. Men om man är beredd att betala en liten slant extra skulle jag välja Loopia för tryggheten (stort webbhotell), stabiliteten och supporten (alltid bra svarstider för mig i både tele och mail).

EDIT: Tilläggas skall att jag inte gjort någon särskilt vetenskaplig jämförelse, utan endast baserar mig på mina egna erfarenheter med olika webbhotell.
 
Jo, väljer du att betala kostnaden per årsbasis, kommer du betydligt billigare undan än de 170 kronorna jag betalar per månad. Jag betalar, dum nog, per månadsbasis - men ska ändra det snart till årsbasis.

Kanske bör tillägga det att jag inte är nån "affiliate" till dem. ;)
 
Fredrik:

När jag jämför deras tjänster så kan jag bara hitta en som har unlimited domäner, och den har 27GB utrymme, och 750 GB transfer i månaden. För ca $17 i månaden. Altså ÄNNU bättre än det du just skrev :D
 
Jo, det verkar vara ännu mer fördelaktigt nu - än det var när jag registrerade mig där för ett halvår sedan. (!)

Sen kan jag meddela att de har 100% uptime.

Jäklar vad jag gör reklam för dem nu....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.