Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lomokameror, var köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag vet att man kan beställa Lomokameran via Intenet, men jag tyckte någon skrev att den går att köpa på kulturhuset i Sthlm!?? Stämmer det?? Någon som vet!

Jag kan då svara på min egna fråga!

Både Lomo och Holga finns att köpa i Kulturhuset i Stockholm, de finns i bok och prylbutiken på våningsplan 5.

Men tyvärr är de lite dyra, en Lomo kostar 1750 kr och en Holga 395 kr. Detta ska jämföras med att priset på lomography.com (deras återförsäljare) är 1365 kr för en Lomo och 274 kr för en Holga Flash. Visserligen tillkommer fraktkostnad, men det lär ändå bli billigare.

Har beställt en Lomo, den kostade 1439 kr inklusive frakt!

Så här stod det i bekräftelsemejlet man fick!

Dear Lomographer!

Yipee-yahip-hooray! We received your online order. Thank you!

Lite roligt var det! :-D

Är Lomo bra?
Äger en Lomo som min far köpte i Sovjetunionen på 80-talet för en billig penning.

Den är väl egentligen inte så dålig om man ska vara ärlig, men den har ju sina små egenheter, fast det är just dessa som gör den så populär.

För det första är den väldigt liten och robust, enkel att ta med sig överallt. Den är mekaniskt simpel och borde nog därför vara ganska pålitlig (men jag reserverar mig på den punkten).

Optiskt sett är den helt okej, men på full bländaröppning uppstår vinjettering (bilden blir mörkare i kanter och hörn). Till skillnad från många andra pocketkameror kan man använda längre slutartider, vilket ökar de kreativa möjligheterna.

Kontentan är att Lomo är en rolig, underhållande och (som redan nämnts) ganska charmig kamera. Den lämpar sig utmärkt för snapshots och situationsbilder. Själv tänker jag främst använda den som en rolig vardagskamera, en kamera som man ofta kan ha med sig och ta lustiga bilder med.

Du kan läsa mer om Lomo, Holga och andra kameror här: http://www.lomography.com

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar