Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lokalt nätverk

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag har två datorer, en stationär i sovrummet med Xp Home och en ny bärbar i vardagsrummet med Vista.
Delar internet till båda via en switch och nätverkskabel.

Nu är jag trött på att springa med ett usb minne mellan datorerna.

Hur kan jag komma åt delade filer via nätverket?

I XP finns ju en guide hur man konfigurerar ett lokalt nätverk.

Där får man info att man ska köra guiden på alla datorer i nätverket.

Kan inte hitta motsvarande i Vista kanske beroende på att det är en engelsk Vista jag har.

Nu har jag aldrig använt Vista, men det fungerar väl som i andra Win-versioner...

1. Högerklicka på den mapp/enhet du vill dela ut och välj "Delning"

2. Ta reda på vilken IP-adress du har på den utdelande datorn. Öppna ett kommandofönster (Kör... cmd) och skriv ipconfig.

3. Anslut den andra datorn till den första. Kör... \\IP-adress\

Du måste tillåta fildelning i Vista också. Det ligger i kontrollpanelen, och i engelska vista heter det "Network and Sharing Center". En bit ner finns det några olika punkter, där man kan slå av/på olika säkerhetsgrejer.

Väcker liv i en gammal fråga... Hoppas någon kan svara.

Jag har, precis som trådskaparen, en stationär dator med XP och en laptop med Vista. Normalt har jag den stationära uppkopplad med sladd till routern, medan laptopen kör trådlöst. Nu har jag dock testat med alla tänkbara kombinationer (båda trådlöst, båda med sladd och nu har jag båda datorerna med trådlöst + sladd...).

Båda datorerna är konfigurerade för nätverk, har delade mappar och de tillhör dessutom samma arbetsgrupp. Jag har även testat att köra med guiden i XP, men den verkar inte fungera på Vista.
Brandväggarna stängde jag tillfälligt av när jag höll på att testa. Dessutom testade jag med Vistas alternativ för ett "trådlöst ad hoc-nätverk.

Problemet: Ingen av datorerna kan överhuvudtaget se att det det finns en annan dator ansluten till nätverket.

Är det någon som hittat en lösning på detta? (som inte kräver byte av operativsystem)

Väcker liv i en gammal fråga... Hoppas någon kan svara.

Jag har, precis som trådskaparen, en stationär dator med XP och en laptop med Vista. Normalt har jag den stationära uppkopplad med sladd till routern, medan laptopen kör trådlöst. Nu har jag dock testat med alla tänkbara kombinationer (båda trådlöst, båda med sladd och nu har jag båda datorerna med trådlöst + sladd...).

Båda datorerna är konfigurerade för nätverk, har delade mappar och de tillhör dessutom samma arbetsgrupp. Jag har även testat att köra med guiden i XP, men den verkar inte fungera på Vista.
Brandväggarna stängde jag tillfälligt av när jag höll på att testa. Dessutom testade jag med Vistas alternativ för ett "trådlöst ad hoc-nätverk.

Problemet: Ingen av datorerna kan överhuvudtaget se att det det finns en annan dator ansluten till nätverket.

Är det någon som hittat en lösning på detta? (som inte kräver byte av operativsystem)

Det här är tyvärr ett vanligt fel i nätverk (eller är det nät värk?) där Windows Vista blandas med äldre Windowsversioner.

Prova med att installera LLTD (Link Layer Topology Discovery) från Microsofts hemsida http://www.microsoft.com/downloads/...1D-EE46-481E-BA11-37F485FA34EA&displaylang=en på XP-datorn.

Du kan eventuellt också behöva ta bort IPv6-protokollet om det är aktiverat i nätverket.

Glöm inte att starta om datorn efter installationen bara.

//Johan

Plötsligt dök laptopen (vista) upp på den stationära (xp), men inte vice versa. Så nu kan jag föra över information via xp, men inte via vista.
Men överföringen går extremt långsamt.

Det här är tyvärr ett vanligt fel i nätverk (eller är det nät värk?) där Windows Vista blandas med äldre Windowsversioner.

Prova med att installera LLTD (Link Layer Topology Discovery) från Microsofts hemsida http://www.microsoft.com/downloads/...1D-EE46-481E-BA11-37F485FA34EA&displaylang=en på XP-datorn

//Johan

Tack för tipset. Men XP lät mig inte installera det eftersom att den påstod att mitt senast installerade service pack var nyare än programmet. Så jag antar att LLTD på något sätt redan funnits med i någon tidigare uppdatering?

Notera också att modernare routers med trådlös anslutning kan ha en setting som förhindrar att trådlöst anslutna enheter kan se varandra. Du kan behöva disabla den funktionen genom att logga in i routerns gränssnitt.

Nu låter det ju inte som det är det som är problemet här eftersom du tydligen etablerat kontakt men det kan vara bra att känna till. Har lurat mig en gång i alla fall.

Mvh
Anders

Notera också att modernare routers med trådlös anslutning kan ha en setting som förhindrar att trådlöst anslutna enheter kan se varandra. Du kan behöva disabla den funktionen genom att logga in i routerns gränssnitt.

Ja, tänkte också på det. Men det fungerade till slut, nu åt båda hållen. Lösningen var att inte nöja sig med att stänga ner alla brandväggar en gång, utan först stänga ner alla en gång, sedan starta om datorerna och stänga brandväggarna på nytt. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto