ANNONS
Annons

Lofoten - ska jag tacka JA??

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Pearl

Aktiv medlem
Nu ber jag inte er att göra detta beslutet åt mig. Men jag skulle kanske behöva lite tips från personer som hamnat i samma situation som jag. Innan jag har hunnit skicka ansökan till en fotoskola i bergen, finland och då göteborgs högskola, så har jag fått ett ja från lofotens folkhögskola. De vill ha svar redan den 8 februari och då 1200:- i förskott.

Jag har tänkt länge på denna skolan men undrar om göteborgs utbildning inte egentligen är bättre. Men sedan känns det kanske dumt att tacka nej till lofoten när chansen att komma in på göteborg är så liten. Dessutom känner jag inte att jag har en portfolio bra nog för att kunna skicka in till Göteborg.

Är det då kanske inte bättre att jag går en ett årig utbildning på lofoten och bygger upp en portfolio och känner av vilken typ av fotografi som jag vill syssla med?

M v h // Ulrika

Om "om" inte fanns kan man tänka..Livet är fullt och kommer att fyllas av en massa "om" för dig.

Du kommer förmodligen att fundera många gånger i framtiden hur livet hade blivit om du tagit chansen...eller om du inte hade gjort si eller så.

Hoppas du väljer rätt..

Mvh/Gunte..som har ett "om" från forntiden att fundera på ibland..

Black Pearl skrev:
Är det då kanske inte bättre att jag går en ett årig utbildning på lofoten och bygger upp en portfolio och känner av vilken typ av fotografi som jag vill syssla med?

Om det är foto du vill syssla med så tycker jag att det låter som en utomordentlig strategi. J

ag tror att det ska till mycket för att ett år på någon folkhögskola, med en inriktning som man är intresserad av, ska kännas bortkastat efteråt. Och om det är så illa så är det ju trots allt bara ett år.

Lofoten helt klart! Bygg upp en superportfolio där o sök till Göteborg sen. De tar inte in folk som inte har gått något mer än foto på gymnasiet på HFF. Du måste ha något mer i bagaget (enligt lärare från HFF). Det finns ett fåtal fall i historien när de tagit in så unga personer, men de har varit extremt begåvade.

Detta beror på olika saker. Exempelvis så kan de vara kräsna för så många söker (och man blir i princip nästan alltid "bättre" av en tid på folkhögskola), men också pga att de inte vill ha in för unga personer som inte riktigt vet vad de vill o kanske hoppar av efter ett år.

Oj vilket landskap att hämta inspiration, spänning och dramatik ur. Det är som att hoppa in i sagornas värld, med trollkarlar och andra väsen.

Det är ju lite isolerat där ute... Men ett år av målmedveten nyfikenhet och utveckling borde ju gå undan, alla fall med lite trevliga vänner där ute.

Kika gärna in på min sida, där jag lagt en bildmapp med bilder från "Lofotr. Vikingamuseet i Borg, på Lofoten.

Ville bara visa bilderna... vill ej ge några egentliga råd.

Klart att du ska åka till Lofoten, iaf. om du är intresserad av häftig natur med nya berg att utforska varje dag.

Göteborg kan aldrig erbjuda ens 1% av Lofotens naturfoto-möjligheter med varierande ljus, djurliv, coola klippor etc. Det roliga är att allt ligger så sjukt nära! Vi kampade i Moskenes några dagar och behövde bara cykla 3-4 km för att komma till helt nya ställen därifrån man kunde påbörja en vandring.

IMHO ska alla duktiga fotografer ha några fina naturbilder i sin portfolio och Lofoten är bland de bästa platserna eftersom det är nära, alla pratar svenska och det är civiliserat.

Jag tycker du skall absolut tacka ja!

Skolan är bra, miljön är underbar.

Om du blir antagen i Göteborg kan du besluta vart du skall gå då. I det sammanhanget är kanske inte 1200:- en katastrof.

Men varför inte planera Lofoten fhs först och Göteborg sedan?

Lofoten fhs tror jag kommer ge dig så mycket mer än bara en fotoutbildning.

Jag är elev där nu och stortrivs.

/Michael

Åå är du elev? Jag som har letat efter någon att ställa frågor till.
Kan du inte berätta mer om skolan och vilken stämning det är och hur människorna är?
Är det svårt att lära sig norska? Vilken fotoinriktning går du?

Den här resan man ska göra till Polen, ingår den i priset?

Jag har många frågor... em, men jag kanske ska börja med bara dessa... du får gärna berätta mer!

Hälsningar // Ulrika

Black Pearl skrev:
Nu ber jag inte er att göra detta beslutet åt mig. Men jag skulle kanske behöva lite tips från personer som hamnat i samma situation som jag. Innan jag har hunnit skicka ansökan till en fotoskola i bergen, finland och då göteborgs högskola, så har jag fått ett ja från lofotens folkhögskola. De vill ha svar redan den 8 februari och då 1200:- i förskott.

Jag har tänkt länge på denna skolan men undrar om göteborgs utbildning inte egentligen är bättre. Men sedan känns det kanske dumt att tacka nej till lofoten när chansen att komma in på göteborg är så liten. Dessutom känner jag inte att jag har en portfolio bra nog för att kunna skicka in till Göteborg.

M v h // Ulrika

Carpe Diem!
Ta tillfället!! :)

/B

Black Pearl skrev:

M v h // Ulrika
Gå logfoten och bygg upp en portifolio. Gå sedan göteborg eller en skola i england

Ja basolut skall du tacka ja.

Jag kan den skolan utan och innan till, både de bra och de negativa aspekterna. Ingen skola eller instutition är perfekt.

Jag skriver på en längre mail till dig Ulrika men skall avslöja lite här som andra också får del av.

Här pratar vi tveklöst om ett av norra Europas absolut bästa och mest genomtänkta fotoerbjudanden. Detta begrundar jag på de konkreta fasseliteter (lärare, gästlärare, analog & digital utr,stn + +) som skolan erbjuder samt den geografiska positionen (unika naturvärden samt en fortfarande genuint levande kultur)...

Mycket av hur året till slut blir har att göra med de förväntningar man som elev går in med. Har man tillägnat sig förståelse om VAd en Norsk folkhögskola faktiskt är (tex hur den är olik svense!) och hur utbildningen är upplagd så tror jag att man inte blir besviken om man nu tackar ja.

Den skolan har generellt fullt med sökanden och det är kö på mer än de fotorelaterade linjerna.

Maila dig snart Ulrika:) Jag har så mycket jag vill,bör och kan berätta i ämnet!

http://www.lofoten.fhs.no/

Basinfo om fotolinjerna..
http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/intro_fotolinja.htm

Info om delar av skolans fotorelaterade utr,stn.. ruggiga möjligheter där,,,,! (Hitta en skola på den nivån som slår det!)
http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/interior_fotolinja/intrior_fotolinja.htm

Mvh Niclas,

Black Pearl skrev:
Åå är du elev? Jag som har letat efter någon att ställa frågor till.
Kan du inte berätta mer om skolan och vilken stämning det är och hur människorna är?
Är det svårt att lära sig norska?
Nej, du kommer in i det efter en vecka eller två, men det blir samtidigt med jämna mellanrum missuppfattning.

Mitt sätt att se på Norge, är att de pratar svenska, men missbrukar det totalt. ;-)

Norskans "roligt" betyder lugnt på svenska.
Norskans "bärs" är inte Öl som man skulle tro utan bajs, inte skit som man skulle kunna använda i skitviktigt eller skitkul, utan _bajs_.

Så när du kommer hem från Puben en stimmig kväll och säger att du haft det roligt och druckit några bärs, så stirrar de lite konstigt på en med öppen mun :)

De förstår svenska mer än vi förstår norska.
De ser mer på svensk film och lyssnar på mer svensk musik än vad vi lyssnar på norska motsvarigheter.

Vilken fotoinriktning går du?

Jag började på Fotofoto med tyckte att den var alldeles för "basic" för mig och hoppade över till "Proffoto" och känner att jag ligger efter lite. Men det har ingen större betydelse, du går på det _du_ tycker är intressant.
Skall Naturfoto eleverna åka på en kortare resa som man vill följa med på så gör jag (man) det.

Den här resan man ska göra till Polen, ingår den i priset?

Ja, den ingår.
Om man inte vill/kan så tillkommer det inga större kostnader för kursen eller levnadsutgifter, trots att det är ett dyrt land att leva i, en öl (40cl) 51 norska kronor en pizza med dricka runt 100:- norska, men mat finns det ju på skolan :)

Jag har många frågor... em, men jag kanske ska börja med bara dessa... du får gärna berätta mer!

_Varierande_ väder! Inte speciellt kallt, men det skiftar från timme till timme, man går inte ut utan att ha regnstället i benfickan!

/Michael

Se där, där har vi Niclas också.

Jag undrade just var du var när någon skrev ordet Lofoten i en tråd? ;-)

Var du Niclas i skolan och hade föredrag förra terminen?

/Michael

Tack för svaret Mikael.

Jag undrade just hur det var med affärer och liknande. Du nämnde bar och returang... men vad finns det förutom det?
Är det en stor eller liten stad? Jag har sett en flygbild men har ändå lite svårt att få rätt uppfattning.

Jag har anmält mig till proffoto då jag redan har rätt så mycket erfarenhet.

Bor du i singel eller dubbelrum? Funkar det ok mellan rumskameraterna...eller blir det lite jobbigt ibland? Jag har nämligen inga bra minnen från de tillfällen då jag fått dela rum ;-)

m v h // Ulrika

Michael f8 skrev:
Se där, där har vi Niclas också.

Jag undrade just var du var när någon skrev ordet Lofoten i en tråd? ;-)

Var du Niclas i skolan och hade föredrag förra terminen?

/Michael

Javisst var jag det. Fråga efter dig och väntade dig till föreläsningen men jag tror du var upptagen den dagen.

Peder (huvudläraren) var riktigt riktigt glad efteråt, att det kommer tillbaka en elev som verkligen menar och påstår ngt i livet utan att bara flyta med.. Jag har ju en tendens att "mena" om saker och ting:)

Pratade om "Den visuella estetikens frånvaro inom samtidens postmoderna konst/fotografi". "Förhållandet modernism & postmodernism".
TRor och hoppas att det var ngt som gick hem hos flera. Helt klart viktigt att skapa sig förståelse runt det men också ett väldigt tungt ämne. Inte alla höll med mig heller vilket gav ett än mer givande resultat.

Jag har gjort det förut och kommer helt säkert tillbaka om inte nästa år så tidigare:)

Det står en notis om min föreläsning bland nyheterna.
Skriv "niclas" i sökfönstret så poppar jag upp:)

http://www.lofoten.fhs.no/Nyheter/index.aspx

MVH Niclas,

Black Pearl skrev:
Tack för svaret Mikael.

Jag undrade just hur det var med affärer och liknande. Du nämnde bar och returang... men vad finns det förutom det?

Är det en stor eller liten stad? Jag har sett en flygbild men har ändå lite svårt att få rätt uppfattning.

Jag har anmält mig till proffoto då jag redan har rätt så mycket erfarenhet.

Bor du i singel eller dubbelrum?

Funkar det ok mellan rumskameraterna...eller blir det lite jobbigt ibland?

Jag har nämligen inga bra minnen från de tillfällen då jag fått dela rum ;-)

Då skall du ha singelrum tycker jag.

m v h // Ulrika

Det finns ett Konsum och ett pressbyrå liknade affär (MIX) med "stort" utbud.

Man åker till grannorten Svolvaer, 10 min med buss eller en halvtimmes promenad och man skall handla "grejer".

Det är en liten charmig by.

Ang. rum:
Jag bor i ett singelrum och tycker det är värt varenda krona.

Första terminen är alla glada, andra terminen märker man på flera, att de tycker det börjar bli jobbigt... Medans många också blivit vänner för livet genom att bo så tätt in på varandra.
Det kan man aldrig veta vad det blir.

Jag ska försöka maila dig med lite detaljtips senare i veckan.

/Michael

Tack Mikael för svaret.
Det skulle vara kul med lite detaljer :) Jag har tackat ja till platsen... så nu får jag väl förbereda mig. Jag har också ansökt om enkelrum och hoppas verkligen att jag får det. Vad skrev du som anledning för att du ville ha det? Hur stora är rummen förresten?

Ha en bra dag
// Ulrika

Jag hakar på diskussionen, och frågar om någon vet något mer om naturfotolinjen än vad det står på sidan?

Eller om någon kanske går där till och med som man kan ställa lite frågor till?

tacksam för svar / mvh johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar