Annons

lodjur

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt förslag att åka och kikarspana i sarek handlar också mycket om att du har koll på ett stort område med din kikare.
Det finns lodjur över nästan hela sverige, jag har sett spår här i mönsterås tex, men i lagom kuperad terräng med mycket skog -nej, hopplöst att få syn på ett så skyggt djur.

Ingen som har nämnt Blekinge!?

Här i Blekinge lär det finnas lodjur. Men att sedan hitta de är "en annan femma".

/Jonas

Lodjur

Om man har tid och råd och verkligen brinner för att få ett lodjur på bild så borde væl rumæninen vara rætt stælle. vet att de har många lodjur, inte hur många, men dæremot ska det finnas kring 3000 vargar.

Jag är ingen naturfotgraf, men att fånga ett lodjur på film (eller CCD, CMOS oxv, kära digitlavänner ;-)) hade varit en höjdare.

Jag undrar hur stor lodjursstammen är totalt i Sverige. Skulle ge lite perspektiv på möjligheterna att springa på ett lodjur. Inser iofs att det är svårt att veta eftersom de är så skygga.

Jag vet med säkerhet att det fanns ett lodjur i Mälardalen för något år sedan. Ett djur hade traskat in i ett villakvarter söder om Uppsala och satt sig i ett träd när uppståndelsen blev för stor. Blev naturligtvis vallfärd till trädet med det stackars djuret. För er lodjursvänner kan jag rekommendera att ni ringer Upsala Nya Tidning (jo, de stavar Uppsala med ett "p") om ni är nyfikna. De publicerade en bild på träd-lon.

Som gammal Ystadpåg föredrar jag nog dock Fyledalen om jag skall sitta på vakt efter lo, Det är finare där (skåningar=självgoda :)).

Till sist undrar jag en sak till. När jag var i Kalifornien såg jag en "bobcat". Påminde mycket om lo. Är det samma art?

Hälsningar

Fredrik Persson

Tyvärr säger alltid folk om de ser ett lodjur att det kryllar av dem. Saningen är att det är väldigt få lodjur i Sverige, jämfört med vad som är naturligt. Det har ju hänt att lodjur kommit ner till Skåne (jag känner till en del observationer) men det är nog inga stationära individer utan kringströvare (kanske för att hitta partner) men tyvärr skulle de troligtvis skjutas direkt om jägare fick reda på var de finns.

Bobcat är en annan art, dock relativt lik.

Senast ändrad:
Du kan ju alltid fråga en av medlemmarna här på fotosidan.se, Göran Ekström. Han är väl en av landets främsta lodjursfotografer om jag inte minns fel.

Sen har du ju Staffan Widsrand och Magnus Elander.

/Stefan

Det är ju det här problemen med lodjur at dom är:

• nattdjur
  • inte möjliga att åtla, d v s locka fram med kadaver eller köttrester eftersom dom bara äter färskt nyfångat kött
  • enormt skygga

Med det säger jag inte att det är omöjligt, men vad jag läst om folk som fotar lodjur så ägnar dom väldigt mycket tid till att spåra lodjur på vintern till skidor eller snöskor. Räkna med att lägga några veckor på det för att ha en rimlig chans.

På senare årt så har antalet lodjur stigit ganska kraftigt här i Jämtland och det är inte längre så ovanligt att se spår hemma runt gården.
Min bror som är mycket aktiv jägare har sett lodjur vid något enstaka tillfälle.

Lodjur

Här i Västragötaland finns det lodjur , jag har själv sett ett , men det var iochförsig några år sedan.

jo jag vet det gunte men det känns lite som fusk, man kan kanske dresserat kaniner att springa iväg o sen när den märker att det hänger på ett lodjur då springer den hem till husse......dvs en mer riktad/dresserad åtel.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar