Annons

Locka rovfågel

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinS

Aktiv medlem
Tänkte höra efter lite hur man lockar rovfågel på bästa sett. det är ju stränga bestämmelser med att lägga ut kött.
just nu äre tänkt att jag ska fota ormvråk . kan ett alternativ va att lägga ut möss på vanliga sittplatser? har dom svårt o se en död mus på en sittpinne nära en åker?
har sett att det finns vråkpipor, lockas dom av en sån? eller kanske av muspip?

jag vet lite ställen dom kan tänkas sitta på . nu äre bara det praktiska.
gömsle har jag o planerat fram ett ställe jag ska sitta på.. nu vill jag bara ha förslag på bästa sätt att få vråken att landa .

mvh/ Robin
 
Vänta, vänta, vänta och åter vänta i gömslet på att den kommer. Låt gömlset stå uppe några dagar så vråken vänjer sig vid den. Ställ upp det i närheten av stolparna den brukar sitta på. Tänk på att vråken jagar med synen så rör dig försiktigt. De är uppmärksamsa.
Kan du vänta till sommaren får du ju behagligare väder. Dessutom kan du passa på när bönderna skördar och slår vallen. Då brukar vråkarna hoppa runt på fälten efter mössen.
 
tack för det svaret! .
jag har nog inte möjlighet att lämna gömslet på plats. risken är att nån tar det . tänkte sitta i helgen 5 timmar eller nåt. ska prova med ett par möss. funkar inte det så väntar jag tills lite varmare väder. sitta i gömsle så här års är inte skönt allt för länge så blir under förmiddagen .
 
Intressant tråd. Följer denna med intresse och hoppas på flera tips. Finns mycket rovfågel vid sommarstugan, men dom är svåra att komma nära.

Finns också mycket korp som jag skulle vilja komma nära, men dom är ju så himla smarta.

Robin: Hur får du tag på mössen? Hederliga råttfällor eller?
 
Intressant tråd. Följer denna med intresse och hoppas på flera tips. Finns mycket rovfågel vid sommarstugan, men dom är svåra att komma nära.

Finns också mycket korp som jag skulle vilja komma nära, men dom är ju så himla smarta.

Robin: Hur får du tag på mössen? Hederliga råttfällor eller?

Hej! jo vanliga råttfällor.
man sett sparvhöken försöka ta tättingarna vid foderplatsen på landet o lyckats med en bild. vill ju kanske inte ta fåglar i fälla o lägga ut för att få bilder på höken. eller vad säger moralen om det? folk lägger ju ut rådjur..
 
Olaga jakt

Hej! jo vanliga råttfällor.
man sett sparvhöken försöka ta tättingarna vid foderplatsen på landet o lyckats med en bild. vill ju kanske inte ta fåglar i fälla o lägga ut för att få bilder på höken. eller vad säger moralen om det? folk lägger ju ut rådjur..

Det är ett solklart fall av olaga jakt!
 
Jag har en föreläsare som är en rutinerad fågelfotograf. Då jag frågade honom om detta ämne så berättade han en anekdot som utspelar sig för en 20 år sedan.

Han hade precis som du funderingar om hur man lockar till sig olika rovfåglar, bland annat ormvråk. Han kom fram till att prova vänta ut den nog var den bästa och enda metoden. Därför gick han ut och satte sig en morgon med kameran i högsta hugg på en plats där han hade hört fanns mycket ormvråk.

Han hade tagit med sig matsäck då han väntade sig att sitta åtminstone några timmar. Efter uppskattningsvis 10 minuter kom ormvråken och satte sig 5-8 meter ifrån honom. Sen flög den iväg kom tillbaka efter nån minut med en sork/mus och käkade den. Han påpekade noga att detta för honom var en engångsföreteelse.

Så, med lite tur kanske det inte behöver bli ett långt sittpass för dig.
Lycka till!
 
Jag har en föreläsare som är en rutinerad fågelfotograf. Då jag frågade honom om detta ämne så berättade han en anekdot som utspelar sig för en 20 år sedan.

Han hade precis som du funderingar om hur man lockar till sig olika rovfåglar, bland annat ormvråk. Han kom fram till att prova vänta ut den nog var den bästa och enda metoden. Därför gick han ut och satte sig en morgon med kameran i högsta hugg på en plats där han hade hört fanns mycket ormvråk.

Han hade tagit med sig matsäck då han väntade sig att sitta åtminstone några timmar. Efter uppskattningsvis 10 minuter kom ormvråken och satte sig 5-8 meter ifrån honom. Sen flög den iväg kom tillbaka efter nån minut med en sork/mus och käkade den. Han påpekade noga att detta för honom var en engångsföreteelse.

Så, med lite tur kanske det inte behöver bli ett långt sittpass för dig.
Lycka till!

Tack för det svaret! . har ett par platser som ska testar . får hoppas att turen finns med mig.
 
kan ett alternativ va att lägga ut möss på vanliga sittplatser? har dom svårt o se en död mus på en sittpinne nära en åker?

Levande möss är väl vad fotografer som lyckas med riktigt bra närbilder använder. S.k. fodermöss som man kan köpa i djuraffärer tror jag. Jag vet inte hur de gör för att mössen inte ska springa bort.
 
Kan kanske vara bra att ha i bakhuvudet

Jag förstår så klart att det råder en skämtsam ton här, men man kan också påminna folk om vår lagstiftning (djurskyddslagstiftningen - läs mer på http://www.sjv.se ) och vad vi i vårt samhälle därmed kommit överrens om:

T ex om djurplågeri:

Djur får inte överansträngas eller hållas bundna på ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respekterar dessa regler kan dömas för vanvård eller djurplågeri.

/johan
 
T ex om djurplågeri:

Djur får inte överansträngas eller hållas bundna på ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respekterar dessa regler kan dömas för vanvård eller djurplågeri.

/johan

Då kan man fråga sig om att hållas bunden med sytråd är plågsamt?
Däremot så är jag ganska säker på att då musen blir tagen av en rovfågel är oerhört plågsamt.
Men att ha sätta upp en ruta som är 1x1 meter och rama in denna med trädplankor borde kunna funka. Musen hålls inte fast åtminstone.
 
Då kan man fråga sig om att hållas bunden med sytråd är plågsamt?
Däremot så är jag ganska säker på att då musen blir tagen av en rovfågel är oerhört plågsamt.
Men att ha sätta upp en ruta som är 1x1 meter och rama in denna med trädplankor borde kunna funka. Musen hålls inte fast åtminstone.

Skämtar du?!?

Att använda levande bete i form av smågnagare tror jag skulle anses vara djurplågeri utan tvekan!

Jägare som använder fällor med levande byte måste följa strikta regler m a p vilken art man får använda som lockbete, lockdjuren måste ha tillgång till skydd och ska ej komma i kontakt med ett rovdjur i fällan, lockdjuren måste få mat och vatten etc. Följs ej dessa regler är det straffbart djurplågeri.

Jag ser ingen anledning att andra regler skulle gälla för fotografer som vill komma nära rovfåglar m h a lockdjur än för jägare som vill jaga m h a lockdjur.

Om jag skulle höra något om att en naturfotograf använder sig av levande byten för att få bilder på rovfåglar så skulle jag skriva en polisanmälan om djurplågeri illa kvickt.

/johan
 
Personligen så vägrar jag att "manipulera" mig till en bildmöjlighet. Hellre än att privat och enskilt "muta" sig till bildmöjligheter så rekommenderar jag istället varmt att engagera dig/er i Örn 72 vilket finns i olika delar i Sverige. Förutom att bidra till utfodring för rovfågel vid tillförlitliga åtel så bidrar man också till en behjärtansvärd och mer kunskaps och/eller erfarenhetsbaserad verksamhet.

Jag tror personligen att "privata utfodringsprojekt" för att få till bilder riskerar att göra mer skada än nytta. Detta betyder naturligtvis inte att det behöver vara fel med utfodring/"mutor", men engagemang i en organiserad utfodringsverksamhet känns som en bättre kvalitetsgarant än mitt och/eller andras intresse av att få till en bild.

Besök gärna: http://www.eagle72.se

mvh Ricard
 
Att använda levande bete i form av smågnagare tror jag skulle anses vara djurplågeri utan tvekan!
Har du någon juridisk referens att hänvisa till för det troendet? Finns det prejudikat, t.ex., eller finns det något i förarbetena till djurskyddslagen?

Jägare som använder fällor med levande byte måste följa strikta regler m a p vilken art man får använda som lockbete, lockdjuren måste ha tillgång till skydd och ska ej komma i kontakt med ett rovdjur i fällan, lockdjuren måste få mat och vatten etc. Följs ej dessa regler är det straffbart djurplågeri.
Var kan man hitta dessa regler? Är fodermöss en av de arter man får använda som lockbete?

Jag ser ingen anledning att andra regler skulle gälla för fotografer som vill komma nära rovfåglar m h a lockdjur än för jägare som vill jaga m h a lockdjur.
Det låter helt rimligt.

Om jag skulle höra något om att en naturfotograf använder sig av levande byten för att få bilder på rovfåglar så skulle jag skriva en polisanmälan om djurplågeri illa kvickt.
Det är nog ingen idé att göra en anmälan bara på hörsägen. Det krävs lite mer bevis än så för att polisen ska göra något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.