ANNONS
Annons

Locka ekorre

Produkter
(logga in för att koppla)
Om korren blir bjuden på nötter?
Tänk på att det ibland kan slinka med en bittermandel i nötpåsen, som korren kan bli mycket dålig av. Bästa är att själv provsmaka en liten hörna av nöten innan.

StaffanW skrev:
Om korren blir bjuden på nötter?
Tänk på att det ibland kan slinka med en bittermandel i nötpåsen, som korren kan bli mycket dålig av. Bästa är att själv provsmaka en liten hörna av nöten innan.

Ok, nyttigt att veta! Inga nötter blir det, körde på solrosfrön för fåglarna och det gillade Kurre tydligen väldigt mycket :) Man kunde lägga frön i rader, slingrande så följde den glatt efter. Hade Kurre bara någon meter ifrån mig som närmast. Äpple var en annan populär maträtt, har en del häftiga bilder när jag hängde upp äppelbiten i ett träd, lite lurigt placerad så den fick kämpa lite :) Kurre kastade sig för att få tag i äppelbiten och tillsist fick han tag i den smala grenen jag hade hängt upp den i och då försökte den gnaga bort bit för bit :)

// Jocke

Osquar skrev:
"Okänd 2" är en Koltrast hona.
Oscar

Det var som attan! Jag tittade på bilden och kunde inte identifiera fågeln annat än till 'någonslags trast'. Koltrasthonen jag har utanför fönstret ser helt jämnbrun ut - som doppad i choklad.
Varierar dom (förutom med ålder) familjevis, regionalt, eller lite hur som helst?
Och, ja, jag är säker på att det är en koltrasthona; dom är ett par och bygger just boet. Jag är glad att dom rensar mossa ur gräsmattan, till madrassen tydligen - och så ser dom ganska roliga ut när dom utför en slags parningsdans på skjultaket. Vid läggdags blir det ett förfärligt hullaballoo, som om elden var lös! Typiskt koltrast, alltså. (Om dom sedan kunde hålla truten på morgonen, eller åtminstone inte sitta PRECIS utanför sovrumsfönstret och gasta, skulle vi vara ännu bättre vänner...;) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar