Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Locka ekorre

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Ja, jag har sökt:

Forummeddelande
Inga inlägg funna. Prova med andra sökord.


Var ute på en promenad utan kameran pga att objektivet är lite tungt att ha runt halsen för kamerans bajonett och självklart händer det.. jag svär på alla möjliga språk och alla möjliga dialekter nu..

Ekorren sitter 2-3 m ifrån mig och käkar och vägrar flytta på sig. Jag hade haft tid att fota massor under tiden jag stod där, men kameran var ju hemma *suck*. Ekorrar är riktigt fina, så hur gör man för att locka på dem?

Andra tips är mer än välkomna, dock ej sådana som märker stavfel och meningsbyggnadsfel osv.

// Jocke
 
The Champ skrev:
Gå du tillbaks till samma ställe och vänta ,dom brukar vara ganska stationära och väldigt nyfikna.
Kolla här får du se....
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=58986
I ekbackar brukar dom gräva efter nötter som dom gömt och då är dom ganska upptagna.
Lycka till.

Haha, bästa serien jag sett hittills!! Superbra rubrik och trevliga bilder!

Ska nog knata ut direkt då jag gärna vill ha den där ekorren på bild :) Yviga svansar och len päls kan man ju inte motstå på små krabater :)

// Jocke, som tänkte locka med någe mat?
 
-lite Off topic

Åk till New york, och besök central park,
så skall du få se näst intill tama ekorrar

tror jag tog några bilder med mer en 4st samtidigt i bilden på nära håll....

/Nicklas
 
Ähh!
Hör med Bigitta Edelman, hon har flera fina bilder på ekorrar (visserligen från Boston men..)

Men egentligen undrar man vad du ska med 100 DIN till om du inte orkar bära alla objektiv??!!

Glada hälsningar
nic
 
canic skrev:
Ähh!
Hör med Bigitta Edelman, hon har flera fina bilder på ekorrar (visserligen från Boston men..)

Men egentligen undrar man vad du ska med 100 DIN till om du inte orkar bära alla objektiv??!!

Glada hälsningar
nic

Va??

Det var inte det som var problemet. Läs igen och igen om du inte läste ordentligt. Har startat en annan tråd för att lösa problemet och hoppas på bra svar där.

// Jocke
 
Hej!

På Skansen har vi många ekorrar och de är väldigt tama och tigger mat av besökarna. De verkar gilla all sorts mat och godis, vi har ekorrar som snattar godis av oss i försäljningsbodarna (till besökarnas stora förtjusning, och min med eftersom jag älskar djur). På Skansen ser man ofta ekorrar, prova att locka med nötter av alla slag eller något mariekex. Lycka till!

Hälsningar Anna
 
The Champ skrev:
Gå du tillbaks till samma ställe och vänta ,dom brukar vara ganska stationära och väldigt nyfikna.
Kolla här får du se....
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=58986
I ekbackar brukar dom gräva efter nötter som dom gömt och då är dom ganska upptagna.
Lycka till.

Haha, gjorde som du sa och gick tillbaka till trädet där korre var..

Hörde genast lite knaprande i en glänta en bit ifrån och där satt korre igen :)

Tog ca 100 foton, dock var ljuset lite mysko. Ska se om det blev några bra bilder :)

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Haha, gjorde som du sa och gick tillbaka till trädet där korre var..

Hörde genast lite knaprande i en glänta en bit ifrån och där satt korre igen :)

Tog ca 100 foton, dock var ljuset lite mysko. Ska se om det blev några bra bilder :)

// Jocke
kul....jag har en ekbacke här i Nyköping som jag är vid minst en gång i veckan och träffar nästan alltid 2 korrar där..dom känner nog mig snart
 
Jag har nog gjort lite av en generaltabbe.. många av bilderna hamnade på 1/50 i slutartid, på tok för lågt vid 300 mm :( Många blir skakiga..

Det "dumma" är att jag körde ISO 100, kunde ökat till ISO 400 iaf.. *surt*

// Jocke
 
Jag matade korrarna med jordnötter (varianten med skal, obehandlade). Enda problemet med det var att jordnötter är lite 'tå-lika' så när jag sedan gick barfota på sommaren försökte dom bita långtån av mig!
Jisses, så mycket jordnötter dom grävde ner i trädgården! Säckvis! (Dom kom in i huset också och satt i vardagsrummet och glodde på mig när jag satt och läste. Väldigt störande för koncentrationen...)

I (Gamla) York, UK., brukade det i alla fall för ett par år sedan sitta en äldre man på en parkbänk. Han kom dit varje dag och ekorrarna kände igen honom. Dom sprang in i hans väska, hans fickor, mm. och plockade för sig. Jag kom ju helt nära och tog ett par bilder, men ekorrarna litade bara på gubben och kom absolut inte på mig, eller ens fram till bänken ifall gubben inte var där.
Så, du kan nog bli bekant med specifika exemplar.
Trägen vinner!

Obs dock, dom ekorrar jag talar om är av den grå varianten. Dom är lite mer 'laid back' än de nervösare röda. Dom röda är mer aggressiva och ettriga.

Grå ekorrar finns också på Harvards campus område i Boston. Där hittar dom en massa pizza o dyl snabbmat som studenter kastar kring sig. Såg där en övertjock ekorre som satt bakåtlutad mot en trädstam och pustade. Jag trodde den var skadad, men den hade bara käkat för mycket pizza! (Tomatsås kring munnen, kartong med rester bredvid sig...) Och, precis som du: JAG HADE INTE KAMERAN MED MIG!
Vi vet bättre nu, eller hur???!!!
Mvh
/Gitte
 
Hej

Ursäkta att jag blandar mig i någon annans inlägg.
Ser att Jeppe har svarat på detta, så nu är min fråga.
Var hittar jag ekorrar i närheten av Helsingborg eller Bjuv?

Mvh Agneta
 
Vi har två väldigt tama i sommarstugan. De har väl gått i generationer och det är nog inte samma vaje år, för tydligen har de funnits där och varit tama ända sedan 50-talet då mormor och morfar byggde stugan.

"Våra" gillar nötter, knäckebröd och kanelbullar. Lämna lite sånt på samma plats så kommer du nog närmare och närmare eftersom. De verkar hålla sig på samma plats för det mesta.
 
Re: Första försöket blev totalt misslyckat..

Joakim A skrev:
sitter på nu, men inte laptopen. Någon som kan verifiera hur bilden ser ut egentligen? :)

// Jocke

På min skärm är den inte för mörk.
Den har fin min - synd på oskärpan. Det tar nog en hel del försök innan bilden sitter helt perfekt.
Har du försökt med enbensstativ? Man har ju en hel del rörlighet med det och samtidigt möjlighet att undvika mjölsyra i armarna.
/Gitte
 
Re: Re: Första försöket blev totalt misslyckat..

gitte edelman skrev:
På min skärm är den inte för mörk.
Den har fin min - synd på oskärpan. Det tar nog en hel del försök innan bilden sitter helt perfekt.
Har du försökt med enbensstativ? Man har ju en hel del rörlighet med det och samtidigt möjlighet att undvika mjölsyra i armarna.
/Gitte

Problemet var delvis det, men annars hade jag bara kunnat öka ISO lite så hade jag inte sabbat bilderna totalt. ISO 400 funkar helt ok enligt mig. Får mitt enbensstativ imorgon förhoppningsvis. Ska ut och fota lite mer då :)

// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.