Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lock-on (a5) när ni fotar sport, nikonanvändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
använder ni lock-on, ni som kör Nikon, när ni fotograferar sport? Jag tycker inte alls om det.

Har oxå brottats med "Lock-on" funktionen på min D200, har kommit fram till att för bilder där föremålet kommer emot mig, tex, bil, cyklist eller ensam anfallande fotbollsspelare, så funkar det bäst att ha "lock-on" på OFF! Det verkar som att kameran tolkar avståndsökningen/minskningen i höga hastigheter som ett "ointressant" föremål att fokusera på har "råkat" komma mellan kameran och det du vill fokusera på, och därmed inte bryr sig om att fokusera om, om du förstår vad jag menar?

/johan

Jag har kommit fram till exakt samma sak! Typ =)

När motiv rör sig i mot än är lock-on inte alls bra.

Frågan blir då hur man gör vid fågelfotografering? Flygande fåglar kan dra snabbt åt olika håll. Kan kanske vara ide att testa med "Off"

Tack för det tipset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar