Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljustkänslighetsdioder Praktica strular?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forestman69

Medlem
Jag har "för skoj skull" införskaffat en gammal hederlig och robust "stridsvagn", en analog Praktica BCA "electronic" för analog film och tillhörande objektiv Pentacon 1:1.8 samt ett Sigma 20-210 zoomobjektiv. :)
Allt gammal finmekanik med rötterna i det sena 30-talet.. ;-)

I sökaren syns till höger lysdioder som lyser grönt när ljusförhållanden, känsligheten på filmen och bländaren är tillräckliga och så skall kameran själv välja tiden när man ställt den i "default"-läget "auto". Detta gjorde kameran med båda ovan objektiv tidigare men så den gångna helgen när den skulle ut och "luftas" så visade den rött hela tiden och detta oavsett objektiv. Detta trots att det var en solig och fin dag här i Göteborgstrakten och filmens känslighet rätt inställd samt inställd på "auto". Dock, när jag bytte från "auto" till "check" eller "B" så lyste dioden grönt..

Vad kan felet vara ? Tacksam för svar!

Japp! Satte i ett nytt fräscht batteri för mindre än 2 månader sedan!

Hej !

Prova då med nya, kolla även att det inte är någon oxid el dyligt vid batterikontakterna.

Oavsett om man tror det ät batterierna eller inte så bör första test vid fel av
denna typ vara batteribyte.

Vad är det för batterityp ?

I regel var k. från denna tid gjorda för silveroxidbatterier som har en rätt så rak
urladdningskurva, är då detta ersatt med ett alkalist som faller av mer, och
har en mindre kapacitet så är 2 mån en lång tid.

Är det inte batterierna så spara sen nått av dem.

//MW

Har nu testat med nytt fräscht alkaliskt "märkes"batteri och ävenså putsat kontakterna, visserligen inte någon oxidation på dem men ändå!

Tyvärr samma resultat! Dioden lyser rött trots att jag testat utomhus vid fullt solsken...
Även testat med teleobjektivet men med samma nedslående resultat!

Kameran fungerade tidigare utan mankemang!

Har nu testat med nytt fräscht alkaliskt "märkes"batteri och ävenså putsat kontakterna, visserligen inte någon oxidation på dem men ändå!

Tyvärr samma resultat! Dioden lyser rött trots att jag testat utomhus vid fullt solsken...
Även testat med teleobjektivet men med samma nedslående resultat!

Kameran fungerade tidigare utan mankemang!

Hej !

Se manual:
http://www.butkus.org/chinon/praktica/praktica_bca/praktica_bca.htm

är det ett eller 4 batteri du stoppat i ?

Här står det 6v, det är inte ett 12v du av misstag fått ?
6 restp 12 v ser rätt lika ut.

( är inte säker om det går att göra misstag, kanske helt olika storlekar )

//MW

Hej !

Se manual:
http://www.butkus.org/chinon/praktica/praktica_bca/praktica_bca.htm

är det ett eller 4 batteri du stoppat i ?

Här står det 6v, det är inte ett 12v du av misstag fått ?
6 restp 12 v ser rätt lika ut.

( är inte säker om det går att göra misstag, kanske helt olika storlekar )

//MW

Batteriet är 1 st. 6V!
När jag checkar med "check" så får jag grön LED på 1000/60
När jag sedan kör med "auto" så blir det bara röd LED (triangel ned)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar