Annons

Ljustätning till analoga kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Brun

Medlem
Jag sitter för nuvarande på ett par äldre analog kameror jag gärna skulle vilja fota med, men tätningsmaterialet (anno tidigt åttiotal av ryskt snitt) har skrumpnat ihop och självdött.

Jag undrar om det finns några bra tips på material som kan tänkas passa för denna typ av ändamål. Någonting som helst har lim/annat på ena sidan och bara är att klippa till, finns det någonting sådant färdigt att införskaffa?

Alla ideer mottages gärna x)

Hej

John Goodman säljer på Ebay, har köpt av honom vid ett par tillfällen, fungerar superbt. Han har dessutom en del guider för hur man gör med olika kameror. Man får ett helt kit, med olika sorters tätningsmaterial.

Han säljer under namnet Interslice på Ebay, kostar nästan inget, frakten inte mycket heller. Tror jag köpte ett kit för 50kr eller ngt sådant.

//Alexander

Har ringt runt till diverse olika reparationsfirmor/fotobutiker i jakt på information om vad man skulle kunna tänkas använda.

Just nu så verkar Zieger-teknik i linköping vara det bästa kortet, de har eventuellt lite gamla tätningsgrejer till konica-kameror jag kanske kommer kunna använda mig av.

Annars så får jag försöka hitta någon vettig tätningslist, eltejp har jag redan provat på tyvärr :p Då tejpade jag igen utsidan av kameran lite fint, men fick ändå ljusläckor så, det var inte så värst framgångsrikt.

Panduro

Panduro (butiker finns i de större städerna plus via Internet) säljer svart ca 2-3 mm tjock "skumplast" som fungerar mycket bra att täta med. De säljs i format ca 15 x 20 cm och man skär till lagom långa 2 - 3 mm breda remsor som man sedan delvis "punktfäster" med vanligt kontaktlim. Har tätat många kameror på detta sätt och det fungerar bra. (Äldre skumlister tas bort mekaniskt.)

Nää köp Goodmans kit. Då finns alla tjocklekar med. Har man fel tjocklek på tätningarna kan man få problem med att stänga bakstycket och att det kan börja läcka pga det. Det är jättesmidigt att beställa från honom det tog ca 1 vecka att få hem kitet. Betalar gör man med paypal och det är inte särskilt krångligt det heller.

M

Håller med. Det finns ingen anledning att klydda med grejor från Panduro. I goodmans kit finns riktiga grejor. Dessutom billigt.

//Alexander

Jag har skurit tumma lister från en musmatta. En svart med "finkornigt" skum. Använd en vass brytblandskniv och skär lister som går att trycka ner i springorna så sitter de fast av sig själv. Skär med måttligt tryck flera ggr per snitt så att inte skumgummit deformeras av kniven. Man kan få perfekta lister.
ett annat alternativ jag funderat på, är den svarta självhäftande temperturisoleringstejpen som rörmokaren har föra att isolera köldbärar rören på värmepumpar och AC aggregat. eller rättare sagt försegla springor i isolationskålarna.
Finns i olika bredder och kan skäras med en vass kniv, har dessutom en självhäftande sida med avdragbart skyddspapper. brukar finnas i 2 - 5 mm tjocklek.
Det borde gå att tigga några dm av denna hos liokal rörkrökare.

Har för någon vecka sedan bytt tätning i 2 mätsökarkameror och det jag har använt är:
Dubbelhäftandetape

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1716&iItemId=85863

På ena sidan som jag inte vill ha klibbig har jag lagt på optikduk(svart microfiberduk) från clas ohlson

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-4534

sedan bygger man bara upp med lager till den tjockleken man vill ha. Lister som sitter nere i spår limmas med fördel ej. dom har jag satt microfiberduk på båda sidor om tapen och dom sitter kvar i spåret av presspassningen.

Och en rullbladskniv är helt klart värt dom 40-50kr dom kostar.

ANNONS