Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstyrka på Optiken. Vad e bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra101

Medlem
Vad ska det vara så högt eller lågt som möjligt??

Som Pentax optio 555 har ljusstyrka optik 2,8-4,6 medans Casio Exlim 600 har Vidv: 2,8-8 tele: 4-11!? Vilken har bäst där då? Ska det vara höga eller låga "värden"??

Man vill ha så låga siffror som möjligt. Låg siffra betyder stor bländare. Blända ner kan man alltid göra. Så även om det står 1,4 som största bländare så kan man använda bländare som 11 osv också. Så man vill ha en så låg siffra som möjligt.

Gurra101 skrev:
Vad ska det vara så högt eller lågt som möjligt??

Som Pentax optio 555 har ljusstyrka optik 2,8-4,6 medans Casio Exlim 600 har Vidv: 2,8-8 tele: 4-11!? Vilken har bäst där då? Ska det vara höga eller låga "värden"??

De värden man anger som ett objektivs ljusstyrka är värdena för objektivets största bländare.
Bländaren är den öppning i objektivet, som släpper in ljuset och ju lägre detta värde är, desto större är bländaröppningen. Därför brukar man eftesträva låga bländarvärden, dvs lågt siffervärde på ljusstyrkan.

Fördelen med ljusstarka objektiv är att man kan fotografera i sämre ljus med dem, samt att bildkvaliteten ofta blir bättre om man "bländar ned" - dvs medvetet väljer en mindre bländaröppning än objektivets största.

De siffror du anger innebär att bländaren varierar mellan 2,8 och 8 i vidvinkelläget och mellan 4 och 11 i teleläget.

Vad som är bra eller dåligt är svårt att säga - det är enklare att jämföra två objektiv och avgöra vilket av dem som är ljusstarkast. De kameror du nämner är digitalkompakter och en ljusstryka på 2,8 är helt OK.

mvh Janne

Edit: Oops, Johan hann före! Men nu har jag suttit i 10 minuter och skrivit, så nu får det stå kvar! ;-)

Men vad betyder dom högre värdena som dom anger? Om man nu strävar efter så låga värden som möjligt är det inte bra då om kan variera som på casion 2,8-8? För jag kollade lite på dyrare kameror och dom kunde tex ha 2,8-3,5? eller det e så på billigare kameror att det är större "felmarginal" alltså då 2,8 upp till 8?? Hoppas ni förstår vad jag menar!!

Jan: Ditt svar va mycker mer givande än mitt :)

Om det står 2,8-8 så är det 2,8 vid vidvinkel läget och 8 vid tele läget. Och därimellan så varierar bländaren. Om det står 2,8-3,5 så är den 2,8 vid vidvinkel och 3,5 vid tele. Alltså lite bättre ljusstyrka vid tele.

Gurra101 skrev:
Men vad betyder dom högre värdena som dom anger? Om man nu strävar efter så låga värden som möjligt är det inte bra då om kan variera som på casion 2,8-8? För jag kollade lite på dyrare kameror och dom kunde tex ha 2,8-3,5? eller det e så på billigare kameror att det är större "felmarginal" alltså då 2,8 upp till 8?? Hoppas ni förstår vad jag menar!!

2.8-4 (exempelvis) på ett zoomobjektiv betyder att den har 2,8 som största bländare i vidvinkelläge och 4 som största i teleläget.

f/8 anger minsta bländare.

sjohan skrev:
Jan: Ditt svar va mycker mer givande än mitt :)

Om det står 2,8-8 så är det 2,8 vid vidvinkel läget och 8 vid tele läget. Och därimellan så varierar bländaren. Om det står 2,8-3,5 så är den 2,8 vid vidvinkel och 3,5 vid tele. Alltså lite bättre ljusstyrka vid tele.

Men värdena säger ju Vidv: 2,8-8 tele: 4-11 på Casion??

Gurra101 skrev:
Men värdena säger ju Vidv: 2,8-8 tele: 4-11 på Casion??

Japp..Vidv: 2,8-8..alltså 2.8 som största bländare i vidvinkel och 8 som minsta!

tele: 4-11..alltså 4 som största bländare i tele och 11 som minsta!

tjenare va trött jag är.. Kim har rätt! Borde gå och lägga mig men jag har deadline på mitt projektarbete imorrn och det är inte på långa vägar klart..

Men om jag frågar så här då att omdet som det nu står på Casion att den har Vidv: 2,8-8 tele: 4-11 är dom höga värdena dåligt då för som jag sa så på en dyrare kamera jag kollade på så var värdena 2,8-3,5 alltså "bara" 3,5 som högsta medans casion har 8 som högsta eller det har mindre betydelse?

2,8-3,5 anger största bländare vid vidvinkel resp tele..inte minsta bländare, den anges inte i det fallet.
Den lär dock ligga på minst 8.

I det första fallet har alltså både minsta och största bländare angivits..medan i det senare fallet endast största bländare angivits.

Gurra101 skrev:
Men om jag frågar så här då att omdet som det nu står på Casion att den har Vidv: 2,8-8 tele: 4-11 är dom höga värdena dåligt då för som jag sa så på en dyrare kamera jag kollade på så var värdena 2,8-3,5 alltså "bara" 3,5 som högsta medans casion har 8 som högsta eller det har mindre betydelse?

Nej, det betyder att största bländaren för vidvinkeln är 2,8 men 3,5 i teleläget.

På Casion skulle motsvarande vara 2,8 - 4.

De har också skrivit ut de minsta möjliga bländartalen för Casion. 8 i vidvinkelläget och 11 i teleläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar