Annons

ljusstyrka/maximal bländare Tamron 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Har en liten fundering. Har ett par st objektiv från tamron - 90 mm f/2,8 och 70-200 f/2,8
Grunnar lite över detta med ljusstyrka/maximal bländare.
Hade förstått det som att med dessa objektiv kan man alltid, oavsett brännvidd ha bländare 2,8 - men det måste jag någonstans ha missförstått - för det fungerar inte för mig med min Nikon d600.
Emellanåt kan jag t inte gå lägre än t ex 3,5 och jag funderar över hur det kommer sig.
Det finns säkert ngn logisk teknisk förklaring - och om ngn har den så dela gärna med er :)

Borde inte vara så på 70-200at, men 90mm macro ändras bländaren med 2 steg om jag minns rätt när man fokuserar mot närgränsen.

Största möjliga bländaröppning minskas vid korta fokuseringsavstånd, det är alltdå inget fel på din kamera, men jag trodde endast att det gällde för makroobjektiv. Du upplever alltså detta även på ditt 70-200? Möjligt att det också är normalt, jag har inte stenkoll på detta.

Citat från Nikon angående den "tekniska" förklaringen:

"Det här är normalt, eftersom Nikon-kameror visar det effektiva/faktiska bländarvärdet i sökaren och på LCD-kontrollpanelen, och då tas hänsyn till objektivets fokuseringsavstånd och utdrag i stället för att bara visa den bländarinställning som markeras på objektivet.
Den markerade bländarinställningen på ett objektiv är bländarvärdet när objektivet fokuserar på oändlighet. När objektivet fokuserar närmare ändras den effektiva bländaren. Objektivet förlängs och flyttar linselementen bort från bildplanet så att ljuset sprids över ett större område. Den totala mängden ljus som når det egentliga film-/sensorområdet minskar, och exponeringskompensation krävs. För de flesta objektiv krävs minimal förlängning, och alla ändringar av den effektiva bländaren är nominella och avspeglas inte i bländaren som visas på LCD-kontrollpanelen."

Borde inte vara så på 70-200at, men 90mm macro ändras bländaren med 2 steg om jag minns rätt när man fokuserar mot närgränsen.

Hej!

Ja, jag har precis blivit varse att det fungerar så på macroobjektiv - att avståndet påverkar.
Man lär sig ngt nytt hela tiden :D
Blev plötsligt osäker på om jag verkligen haft samma problem med zoomen så jag måste ut och testa imorgon.
Tack för input!

/Sara

Största möjliga bländaröppning minskas vid korta fokuseringsavstånd, det är alltdå inget fel på din kamera, men jag trodde endast att det gällde för makroobjektiv. Du upplever alltså detta även på ditt 70-200? Möjligt att det också är normalt, jag har inte stenkoll på detta.

Citat från Nikon angående den "tekniska" förklaringen:

"Det här är normalt, eftersom Nikon-kameror visar det effektiva/faktiska bländarvärdet i sökaren och på LCD-kontrollpanelen, och då tas hänsyn till objektivets fokuseringsavstånd och utdrag i stället för att bara visa den bländarinställning som markeras på objektivet.
Den markerade bländarinställningen på ett objektiv är bländarvärdet när objektivet fokuserar på oändlighet. När objektivet fokuserar närmare ändras den effektiva bländaren. Objektivet förlängs och flyttar linselementen bort från bildplanet så att ljuset sprids över ett större område. Den totala mängden ljus som når det egentliga film-/sensorområdet minskar, och exponeringskompensation krävs. För de flesta objektiv krävs minimal förlängning, och alla ändringar av den effektiva bländaren är nominella och avspeglas inte i bländaren som visas på LCD-kontrollpanelen."

Ja, som jag skrev på det andra svaret så har jag ikväll lärt mig att så är det med makros :)
Och jag är plötsligt osäker på om jag verkligen haft samma problem med zoomen.
Måste ut och testa imorgon.
Tack för hjälp och input!

/Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar