Annons

Ljusstyrka - Bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas D

Medlem
Hej.
Jag undrar om jag har fel på min utrusting eller något grundläggande jag missat ?
Jag har testat två av mina objektiv och blir inte riktigt klok på resultatet,
Det är EF 70-200 L 2,8 vs EF 24-70 L 2,8.

Vid samma tider bländare och ISO blir 24-70 ljusare exponerad
se bilderna i mitt album test objektiv där jag fotat en stenlägging.
Även färgtonen skiljer...
Är detta normalt ?

http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=367218

Mvh Tomas

Direktlänken fungerar inte för mig. Men jag gick via din sida in på fotona och det syns ganska tydligt att de är olika exponerade. Jag antar att diagrammen i ditt bildredigeringsprogram visar samma. Kanske lite annorlunda moln hann komma fram mellan exponeringarna?

Annars så är ju "f" bara ett värde på bländaröppningen i förhållande till brännvidden. Själva ljusgenomsläppet mäts via "t". Det kan ju skilja beroende på hur mycket glas som ljuset passerar i objektivet. Verkar skilja 0.4 i t-stop mellan de två objektiven enligt dxo, kanske förklarar lite av skillnaden?

T "transmission"- värdet kan skilja en del mellan olika objektiv. Men det ser ändå ut som skillnaden i exponering mellan bilderna är väl stor.

Du kanske ska testa objektiven även vid ändlägena 24mm resp. 200mm

Att färgtonen kan skilja sig mellan objektiv är helt normalt (och avhjälps till exempel genom att skapa egna färgprofiler för objektiven med Colorchecker Passport eller QPCard). Att det skiljer sig så mycket i exponering som i dina bilder känns dock lite galet, så jag gissar att ljuset helt enkelt inte är detsamma.

Testa under mer kontrollerade förhållanden i konstljus (manuell blixt eller glödljus som inte flimrar).

T "transmission"- värdet kan skilja en del mellan olika objektiv. Men det ser ändå ut som skillnaden i exponering mellan bilderna är väl stor.

Du kanske ska testa objektiven även vid ändlägena 24mm resp. 200mm

Tycker 0,4 låter lite väl mycket, så det är antagligen en kombination av flera effekter, t ex att objektiven inte håller märkt bländare över hela omfånget och TS hamnat i ändlägena.

En annan möjlighet är att något av objektiven helt enkelt har en trasig bländare som fastnat i nedbländat läge. Men det är ju enkelt att kontrollera, bara ta några bilder med olika bländartal och kontrollera att du får samma exponering på alla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar