Annons

Ljusstyrka 1.4 vs 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjo!

Är det bara jag som tycker att det är lite lurigt att två olika objektiv på det sättet? Sure att det är 2 bländarstegs skillnad mellan 1.4 & 2.8 och att den snabbare optiken borde ge kortare slutartider,men är det nödvändigtvis så att lika mycket ljus når bländaren på ett EF 24-70 som t.ex. ett Sigma 50 1.4?

Alltså, är det garanterat att man får samma 2 ggr snabbare slutartid om det är två olika typer av objektiv, tex ett fast vs en zoom? (anta i övrigt samma kamera, ljusförhållanden, ISO, brännvidd, men två steg större bländare en av gluggarna)

Bara en tanke

Min personliga erfarenhet är att det i praktiken kan skilja i ljusstyrka mellan två objektiv på samma bländare. Har inte mätt några värden eller så, mest en känsla.. Säg tex att jag fotar i studion med mitt 85mm f1.8 på f5.6, byter sen till mitt 70-200VR f2.8 och låter kamerainställningarna vara orörda, då upplever jag att bilden tagen med Zoomen blir något mörkare.

mvh johan
 
Skulle gärna vilja veta hur pass mycket ljsstarkare ett 1.4 objektiv är mot ett 2.8. Vet ju att det skiljer i teorin ganska mycket men hur är det i praktiken?

Frågan gäller främst foton tagna inomhus i vanligt lampsken, vi har ingen fotobutik här nära som man kunde åka och testa till så jag tänkte fråga här istället.

Tänkte mig tex. objektiven nikon 50mm 1.4g alt. sigma 28-70 2.8.

1.4 mot 2.8 är 4 ggr skillnad i ljus, dvs två stop.
 
Vilka bilder är omöjliga att ta om man inte använder f1.4? Ladda gärna upp ett sådant foto och förklara varför den bilden inte var möjlig att ta med en annan bländare, på stativ, med blixt osv.


De bilder som är omöjliga att ta är framför allt de där du inte har med dig stativ eller där slutartiden som stativbilden ger är oanvändbar då motivet rör sig. Med rätt användning av en bra blixt kommer du förstås långt. Blixt är dock inte alltid poppis, kan störa stämningen i sällskapet eller vara "förbjuden", typ i en kyrka vid dop, vigsel, begravning etc.

Bilden nedan är tagen med 40D, EF 50/1.4, ISO6400, f/1.4 och 1/15s. Detaljerna i modellen är inte perfekta men nattbakgrunden syns då den krävde samma exponering som huvudmotivet.
 

Bilagor

  • Test_10.jpg
    Test_10.jpg
    15.3 KB · Visningar: 134
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.