Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt långt objektiv - men dyrt

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag trånar efter ljusstarkt fast 300mm objektiv till min Nikon. Tanken är att jag skall kunna sätta på en 2X telekonverter och få 600mm med en bibehållen bra ljusstyrka.

Ett objektiv som finns är ju Sigma Af 300/2,8 APO EX För Nikon men det kostar ju väldigt mycket pengar om det inte går att hitta det begagnat.

Jag kan iofs tänka mig att lägga mycket pengar på ett bra objektiv, men kanske ni känner till andra objektiv som kanske är något billigare.

Har ni tips?

Hej Janne
Du borde kunna få tag på ett beg nikon 300 2,8 för 20-23 000 och ibland dyker det ju upp riktiga fynd också, och med tanken att du vill använda en 2X konverter så tror jag att du får ett bättre resultat med nikons 300a. Bara ett tips från mig.

Om du offrar ett enda stegs ljusstyrka sparar du 15-20000 kr! En 300/4 (Nikon, Sigma, Tokina) ger nästan lika skarpa bilder. Med 2x konverter (= 600/8) tappar du autofokus men det gör du i praktiken ändå med 300/2,8 + 2x på en F-401x.

Skulle nog också satsa på en beggad Nikon. En 2,8 definitivt.
Du kan nog hitta en beg AFED för under tjugo och den är skarp!
I stort sett alla mina bilder är tagna med en sån.
Kenkos pro konv funkar fint med bibehållen AF, lite slöare dock speciellt med 2X.

Och värdet står sig fint på Nikonoptiken.

Lycka till!

Måste du ha autofokus. Begagnade manuellt fokuserade Nikon 300/2,8 finns för under 10 000, ofta en bra bit under. Skärpan är ju lika bra.

Den tidigaste modellen av Nikons AF 300/2,8 borde du hitta för runt 15 000.

Jo, jag vet det är mycket billigare med 300/4, men ett steg är dubbla tiden ;)

MF är ju ett alternativ, men det känns fel att ge upp AF på grund av att jag nu har 401:an. Möjligen kan jag ge upp AF om jag kan jobba lika bra med MF.

Mitt långsiktiga tänk är att skaffa bra objektiv nu, som tillsvidare får sitta på 401:an, men i framtiden även på en D-SLR.

Autofokusen på den första versionen av 300/2,8 är ingen hit, sportfotograferna körde ofta den manuellt. Jag är inte ens säker på att man får autofokus med konverter. Det var det inte på den jag brukade använda i början på 90-talet.

401:är väl heller inte så snabb (inte ens jämfört med F4), så frågan är om du har så stor nytta av autofokusen. Det går faktiskt riktigt bra utan. Ett större problem är avsaknaden av matrixmätning, men det får du med en Nikkor 500/4 P....

Jag suger tacksamt år mig alla tankar. Häng bara inte upp er på 401:an, den är inte lika långlivad i min fototrunk som objektivet skall bli.

objernulf skrev:
Uppsala Fotokompani har en manuell Nikon 600/5,6 IF-ED för 25000:-.

Jösses.. Hade det varit ett som passade till EF-fatting hade jag slagit till direkt ;)

Janne: Du får väl börja använda ISO200-film istället, då har du tjänat in det där steget ;)

Schoenherrs säljer en AF 300/2,8 för 16900.

Jespers lösning med att kompensera med snabbare film är inte heller så dum. T ex Provia 400F istället för 100 eller Velvia.

Om du köper ett 300/4.0 så får du ett objektiv med bättre närgräns, som väger mindre och är billigare.

Jeppe skrev:
Janne: Du får väl börja använda ISO200-film istället, då har du tjänat in det där steget ;)

Visst är det så, och jämfört med Velvia 50 så tjänar jag t.o.m 2 steg! men...

om jag nu skall köpa ett bra objektiv som jag kommer vilja ha länge så känns det inte så roligt att låsa upp sig till vissa filmer.

Just nu känns det så att jag hellre offrar AF än ljusstyrka, men än så länge kan allt omprövas ;)

Mmm men det är fortfarande bara ett steg Janne. Om du får 1/15 eller 1/8 när du plåtar fåglar spelar inte så stor roll.. det blir rörelseoskärpa ändå ;)

Just nu har jag 1/60 f8 ISO100 utan för fönstret ;)

Ljusstyrkan är nackdelen men fördelarna överväger tycker jag. Jag har själv funderat på att köpa ett 300/2.8 men har kommit fram till att det är för dyrt, men framförallt för stort och tungt när man vandrar omkring i naturen.

scandinavianphoto säljer ett begagnat Tokina 300/2.8 för 12000:-. Det kanske kan vara ett alternativ?

Ja, det känns som att det blir något i den stilen.
12.000:- är hanterbart. Jag får min ljustyrka men kompromissar bort AF. Det kommer väga en del, men man är ju inte ute och fotar för att ha det bekvämt ;)

Blir det inte just det som Scandinavian har inne nu så något annat snarlikt. Tack för alla tankar och tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar