Du betalar en väldigt stor premium för att vinna 1/3 bländarsteg, det är sedan inte helt lätt att fokusera på så stora bländaröppningar (sökaren kan inte återge så kort skärpedjup).
Jag umgicks länge med tanken på att skaffa ett Canon EF 50/1.2L, främst var jag irriterad på autofokusen hos min Canon EF 50/1.4. Förutom priset var det storleken och tyngden som gjorde att jag tvekade, att 50/1.2L dessutom inte presterar speciellt bra på full öppning gjorde att jag avstod.
När nya Sigma 50/1.4 EX dök upp väcktes åter mitt intresse för en ny 50:a, till skillnad från 50/1.2L är Sigmat verkligen konstruerat för att prestera bra vid stora bländaröppningar. Enligt flera tester är det då den bästa 50:an, på mindre bländare (mindre än f/4) så finns det andra objektiv som presterar bättre. Därtill ger Sigman väldigt vacker oskärpa, och (viktigt för mig) objektivet är utrustat med HSM (Sigmas version av "riktig" USM).
När så min 50/1.4 gick till de sälla jaktmarkerna tvekade jag inte länge, ett Sigma 50/1.4 EX införskaffades. Jag använder objektivet främst på stora bländaröppningar och där har det verkligen svarat mot mina förväntningar, autofokusmotorn är tyst och exakt (om än lite långsammare än Canons USM) definitivt bättre än Canon EF 50/1.4. Generellt är byggkvaliteten god, objektivet har även innerfokusering (den svaga punkten hos 50/1.4).
Nackdelen är storleken, det är nästan lika stort och tungt som 50/1.2L. Vet inte vad du använder för kamerahus, men med 5D är balansen utmärkt.
Jag kan varmt rekommendera Sigma, du får klart mer för pengarna än 50/1.2L även om den sistnämnda förstås har en röd ring...