Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstark zoom till Canon. Köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
min första reflektion var; trist, ännu ett proffs vars Hasselblad porträtt är en inspiration och går till Canon DSLR (vilket är vad jag också använder men blir ändå lite glad i hjärtat när jag springer på folk som fortfarande kör på film :))

17-40:an är ditt bästa alternativ i denna klass om du inte behöver en snabbare glugg. knivskarp, bra färg, gedigen kvalitet gör den till en vinnare. priserna här i USA är mycket bättre så kolla in www.photo.net och www.fredmiranda.com där de ofta säljer denna glugg för runt 500-600 USD, går att posta via US Postal Service Global Express för runt 40 USD om du hitter en säljare som är villig att skeppa till Sverige.

MVH,

Patrick
 
Jag körde länge med Hasselblad, för proportionerna på formatet, bildkvaliten och inte minst för det suveräna känslan i kameran. Dock så orkade jag inte scanna och film kändes samtidigt mer oaktuellt varpå jag fick ta den digitala utvecklingen på allvar. Något bakstycke var inte att tänka på eftersom den inte finns några till Hasselblad 203FE och kommer aldrig finnas.

Skaffade en Canon 10D och lite olika objektiv som test, blev nöjd och bytte till Canon 1Ds.

Jag kan inte påstå att jag kan sakna eller ha fått sämre bild-kvaliten eller bygg-kvalite, möjligen den stora sökaren. Det ända kruxet för att inte bli missnöjd i ett sådant byte är att skaffa rätt objektiv.

Jag säger det igen, har man inte testat så är Canon TS-E objektiv (24mm 45mm 90mm) det närmaset man kommer en Hasselblad. Arbetstättet tempot och fokuseringen blir det samma. + att man kan förställa skärpeplanet nästan som på en storformatare.

Annars så skulle jag satsat på någon av dessa
17-40/4 L
24-70/2,8 L eller 28-70/2,8 om pengarna tryter
70-200/2,8 L
100-400/4-5,6 L vid <300mm
70-300/4-5,6 DO vid <200mm

Eller om man vll ha fasta
24/1,4 L
35/1,4 L
50/1,4
85/1,8 eller 100/2
135/2 L
200/2,8 L
300/4 L
300/2,8 L
 
Besservisserjanne får nog läsa på.

I Hasselblad 500-serie så känner det digitala bakstycket av blixtsynken på objektivet. Den ger en signal när det skall ta blixten och en när den har avslutat exponeringen.

I Hasselblad 200-serie sitter inte blixtsynken på objektivet (förutsatt att man använder F eller FE objektiv) utan på kamerahuset. Den kontakten ger bara en signal, dvs när den skall synka.

Därför fungerar inte lösningen med sladd till FE objektiv och det är ju dem man vill ha om man kör med en 203 FE
 
Fel tyvärr!

Vill inte vara taskig men jag brukar försöka vara påläst när jag ger mig in i en debatt, annars brukar jag säja att ¨jag tror¨ si eller så.

Hello Janne,

The Imacon OneShot can be used with the FE lenses or any lens when using the focal plane shutter.

Best Regards,

Peat

Wm P Hammond (Peat)
Director of Marketing

Kapture Group Inc.
 

Bilagor

  • bild 4.jpg
    bild 4.jpg
    46.2 KB · Visningar: 122
Ser man på, det visste jag inte. Nu letade jag viseligen efter en lösning som använde den interna avtryckaren. Eftersom jag förträdevis använder min kamera till reportage, bröllop etc.

Det spelen mindre roll nu när den är såld för länge sedan.

Dock tvekar jag att jag valt en så kulmpig lösning med den där antennen och trådutlösare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.