Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljusstark och skarp normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Som svar till Albin så blir det nog inte fast. Jag är liksom ute lite efter zoomomfånget och min mamma har ett nikon 50/1,8 så jag kan låna det men ibland har jag störts på att inte kunna zooma ut.

Svar till Paul:
Tack för jämförelserna till att börja med.
Sen skrev du om sigmas macrofunktion men den är inget som riktigt intreserar mig eftersom jag äger ett Tamron 90mm/2,8 Macro. Jag har också lite som du också fått för mig att vissa objektiv har bättre optik än andra. Men i mitt fall har jag tidigare snarare varit lite tveksam mot sigma. Fråga mig inte varför =P. Men det kanske är dags att ta död på det nu.

Jag lutar nu nog ändå åt Tamron men jag vill gärna ha fler inlägg om jämförelse mellan Tamron och Sigma.

paul innergård skrev:
Om man flyttar upp lite på referensvärdena vad gäller skillnaden mellan 2,8 eller 5,6 blir skillnaderna än mer tydliga. Om du befinner dig i en ljussituation som tillåter 1/60 på bl 5,6, helt ok men du kan knappast frysa rörliga objekt. Tänk dig då under fotbolls eller hockeymatchen då du med bl 2,8 istället får 1/250. Lite skillnad eller hur. Alternativt 1/60 med iso 800 bl 5,6 eller 1/60 med bl 2,8 iso 200. Kan göra en del skillnad på bildkvaliten eller hur. Många tycks uppskatta Tamrongluggen, så den är säkert inte fel. Titta nogrant också på Sigman. Den är ute i ny tappning med en mycket användbar macrofunktion. Som tidigare nämnt så kan Tokinas nya 16-50 bli en riktig killer. Men av någon anledning är jag dock tvivlande till Tokina. Inte för att jag har någon egentlig anledning. Men jag tycker att på senare år så verkar Sigma och Tamron lyckats bättre med sina gluggar rent optiskt.

Handlar inte bildkvaliten på tokinas glugg till 99% om hur duktiga pentax varit på att designa sin 16-50?

ESS skrev:
Handlar inte bildkvaliten på tokinas glugg till 99% om hur duktiga pentax varit på att designa sin 16-50?
Min gissning är att det är tvärtom, dvs att Tokina gjort Pentax-gluggen. Pentax skulle knappast låta Tokina släppa en av deras egna produktioner. Deras samarbete bygger som jag tror mycket på att Tokina låter Pentax sätta sitt varumärke på deras produkter.

Finns det möjligtvis någon som orkar ta sig tid att ladda upp några testbilder från tidigare nämda objektiv? (Gärna likadana bilder med samma instälningar fast med olika objektiv.)

Jag försöker också välja mellan Tamron och Sigmas 17/18-50 och undrar om någon som har nått av dem skulle kunna berätta hur mycket autofokusen låter?
Har sedan tidigare ett sigma 18-125 och jag tycker att autofokusen låter ganska mycket.

Är ljudet från autofokusen på dessa objektiv störande?

Har nu hittat ytterligare två kandidater till mitt objektivköp.

- Sigma 24-70/2,8
- Sigma 24-60/2,8

Någon som känner sig manad att uttala sig om dessa?

miniman skrev:
Har nu hittat ytterligare två kandidater till mitt objektivköp.

- Sigma 24-70/2,8
- Sigma 24-60/2,8

Någon som känner sig manad att uttala sig om dessa?
Funkar säkert till FF eller 1,3x sensor. Men för en 1,6x sensor tycker jag ändå du skall satsa på optik som börjar på 17-18 mm för vidvinkelns skull Tycker personligen att ämnet börjar bli uttömt, de förslag du fått är de gluggar som finns att tillgå. det finns andra gluggar men då snackar vi tredubbla priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar