Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstark "normal" till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Har fotat en del nu med min 7D.
Men jag tycker att bildresultatet obarmhärtigt avslöjar optikens kvalitet på ett helt annat sätt än när jag hade min analoga Dynax 7.
Mitt gamla favoritobjektiv 50/1.4 levererar fortfarande högklassigt resultat, men med brännviddsförlängningen blir man lite begränsad med "75mm". Jag är nu på jakt efter ett nytt normalobjektiv, som motsvarar ca 50mm brännvidd.

Objektiv jag äger nu:

Minolta 50/1.4
Minolta 24-85/3.5-4.5 (NEW)
Sigma 90mm/2.8 macro
Tokina 12-24/4 (ska köpa)

Hur bra är Minoltas 28/2.8? (Jämfört med 50/1.4?) Är det stor skillnad i bildkvalitet mellan 28/2.8 och 28/2.0?
Finns det några bra fasta piratobjektiv, 28mm eller 35mm brännvidd som kan vara värt att kolla upp? Köper gärna begagnat.
 
Sigma är ju på g med ett 30/1.4. Det kanske kan vara ett alternativ? Annars finns ju Sigma 28/1.8 också, men den verkar det finnas rätt spridda uppfattningar om. Minolta har ju ett 35/2 också, det kanske också skulle kunna vara ett alternativ?
 
jimh skrev:
Sigma är ju på g med ett 30/1.4. [...]Minolta har ju ett 35/2 också, det kanske också skulle kunna vara ett alternativ?

Sigma-objektivet verkar ju helt klart intressant! Någon som vågar gissa ett pris?
35/2.0 jämfört med 28/2.8 då? Med 28mm får jag ju 42mm (1,5x), och det skulle vara en grym brännvidd att alltid ha på kameran.
 
Jag skaffade ett Sigma 28/1.8 till min 7D. Förutom att själva objektivet är ganska stort (drygt 8x8cm, 77mm filter), så tycker jag det är riktigt bra.
MTF-graferna brukar visa att den är lite suddig längst ute i hörnen (dock inget allvarligt), men det ligger ändå mestadels utanför sensorn på en 7D.
En lite udda detalj med det är att man måste köra en knappmanöver för "smooth focus". Det går utmärkt att snabbt koppla in MF som vanligt, det går bara inte riktigt lika lätt.
Sigma har samma fokusring som på en del andra objektiv, där man kan skjuta den framåt för att frikoppla den (så den inte snurrar vid autofokusering). Bra att ha, eftersom den är väldigt bred och det är svårt att hitta någon annanstans att hålla på objektivet
 
Tror det finns en beggad 28 eller 35 i Uppsala. Fast det går på nästan 9000:- om jag inte minns fel.

Har ingen aning om hur de är. Priset motsvarar inte alls intresset av att ha en normal. :)

/Maverick
 
Re: Hej!

KjellSn skrev:
På Photodo så fick 28/2,8 3,8 poäng medans 28/2,0 fick 4,1 så skillnaden är väl inte så stor!

kjellsn

Har fått tag på en begagnad 28/2.8 till rätt kurs, jag återkommer när jag har jämfört den mot min 50/1.4!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.