Annons

ljusstark allround och porträtt glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Det känns som att mina gluggar inte riktigt räcker till när det gäller ljustyrkan när man ska fotografera inomhus eller utomhus när det är lite mörkare utan blixt. En mer ljus starkt glugg skulle sitta fint och då är det de fasta brännvidderna som gäller om jag inte ska spräcka semester budgeten helt förstås.

Det finns tre alternativ som jag ser det.
Sigma EX 30/1,4 som i det närmaste verkar perfekt för inomhus foto utan blixt. Brännvidden skulle kunna funka till porträttfoto också.
Olympus Zuiko Digital 25/2,8 som inte är riktigt lika ljusstakr men säkerligen minst lika skarp.
Olympus Zuiko Digital 35/3,5 kanske aningen för ljusvag. Har dock fått bra omdömen och brännvidden är perfekt för porträtt.

Har jag glömt något alternativ? Skulle vara kul att höra vilken av de tre ni på forumet skulle ha föredragit för inomhusfotografering och porträtt. Tacksam för synpunkter!
 
Det sägs att Sigma 30/1.4 saknar det där yttersta i skärpa (tester i Kamera&Bild m.fl.). Frågan är om det är något som vi icke-proffs behöver bekymra oss för. Det lär också vara kantskärpan som fattas mest och det behöver ju inte vara något problem vid porträttfoto.

Själv har jag Zuiko 25/2.8 men har inte hunnit utvärdera det än. Är lite sugen på att komplettera med Zuiko 50/2 för t.ex. porträtt, men det saknar ju(?) allround-egenskaperna du efterfrågar. Jag har prövat den på mitt kamerahus och tycker också att den växer irriterande mycket på längden vid närfokusering.
 
30/1,4 täcker ju en större yta än 4/3 sensorn, och eftersom man då utnyttjar sweetspot, så torde inte kantskärpan vara något problem (det är ju framför allt den som kritiserats, medan gluggen anses som snorskarp i mitten). Själv gillar jag inte riktigt brännvidder runt 60mm på FF, men det är ju bara smaksak. Anledningen är att den inte är tillräckligt vidvinklig för allround, men för kort för att vara renodlad normal eller porträtt.
 
Leican är nog aningen för dyr för mig men Sigma 24mm/f1.8 EX DG Macro och Zuiko 50mm/f2.0 Macro skulle kunna vara alternativ. Synd att inte Olympus Zuiko Digital 35 är ljusstarkare. Hade den haft ljusstyrka motsvarande 30/1,4 hade det inte varit mycket att fundera över.
 
Det var ett tag sen ni skrev men jag gör ett inlägg ändå.

Jag har Zuiko 50mm/f2.0 och det är en av de grymmaste gluggarna jag använt. Jag kör den ofta-ofta eftersom den alltid sitter på ett av mina kamerahus.

I min drömvärld så skulle jag vilja att Olympus (som med 50mm-gluggen BEVISLIGEN kan tillverka objektiv i absoluta världsklass) också skulle kunna tillverka följande fasta gluggar med samma skärpa som 50 mm:

12 mm 2.0
25 mm, 1.4 eller 2.0

Då skulle jag snabbt som blixten kasta bort mina zoom-objektiv till förmån för fasta brännvidder...
 
Det blev olympus 35 macro för mig. Den är aningen ljussvag men väldigt prisvärd och skarp. Jag har kompleterat med sigmas 18-50 2.8 som är en anständig allround zoom. Förvisso finns det bättre alternativ men de är aningen dyra.

Det skulle vara bra om olympus ville släppa en ljusstark fast kompakt 12 mm. Den skulle stå högt på min önskelista.
 
Det var ett tag sen ni skrev men jag gör ett inlägg ändå.

Jag har Zuiko 50mm/f2.0 och det är en av de grymmaste gluggarna jag använt. Jag kör den ofta-ofta eftersom den alltid sitter på ett av mina kamerahus.
Har hört att den gluggen ska vara rejält skarp. Men frågan om skärpedjupet vid full öppning och tex porträtt motsvarar en fx-kamera (sensor/film 24x36 mm) med ett 100/f4.0?
 
skärpedjup

Ja, det motsvarar skärpedjupet nästan till 100%.

Jag testa ett program som räknar ut skärpedjup för olika sensorstorlekar, bränvidd och bländare.

Jag tog bara ett exempel
35 mm (FF): 100/f4 och 5 meter till motivet= 0,650m skärpedjup.
4/3: 50/f2 coh 5 meter till motivet= 0,656m skärpedjup.

Du kan testa själv på denna länk (i slutet av sidan)

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm

PS. Jag äger själv 50/f2 och är mycket nöjd. Visst är atoufokusen lite långsam ibland( från makro till oändligt) och motorn låter lite mycket. Men optiskt är den fantastisk och mycket vanebildande.
Skickar med en test

http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_50_2_o20/
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.