Annons

Ljusskadat negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Luzac

Aktiv medlem
Antagligen inte helt korrekt forum för den här frågan, Men det var den sektion jag tyckte passade bäst

Fotar med en hasselblad 2000FCM med ett hasselblad 80F (versionen utan inbyggd centralslutare)

solen befinner sig snett utanför till vänster, kanske 30grader ut då jag tar bilden. eftersom att kanterna på negativet är oskadda så känns det som att det är något som hänt i kameran och inte den vanliga ljusläckan från darksliden.
värt att tillägga att båda bilderna från det här tillfället ser likadant ut, Men sen så syns inte problemet alls på resten av rullen som är porträtt i öppen skugga

länk till en 1000x1000px version av bilden; http://fragmentsfromlife.com/wp-content/uploads/2013/03/flareish.jpg


skulle bli glad av någon som har förslag på vad som kan vara orsaken till det här.
 
både främre och bakre elementet var helt rena, inget filter samt ett kompendium utdraget så långt som möjligt.

är hasselblad så fruktansvärt känsliga för motljus? har aldrig haft problem med varken min rz67 eller min mamiya6 i betydligt värre situationer.


avskrev att det var en vanlig lensflare eftersom att du inte fick några cirkulära mönster utan bara kraftiga sträck. kan det vara reflektioner inne i kameran som orsakar det här?
 
Spekulerar lite i denna fråga: Kan det vara en ljusläcka någonstans i kameran eller magasinet? Eller är det framkallningsdosan som inte hållit tätt från ljus vid framkallningen? Borde i så fall synas på mer än just denna exponering.
 
Dosan kan vi utesluta, har framkallat en 30rullar efter den här och ett hundratal rullar innan utan problem.
rent spontant så känns det som att det kanske är att det smiter in ljus runt slutarridån? iom att kanterna på negativet är oskadda

eller är det så enkelt som att det är en väldigt väldigt kraftig och märklig lensflare?
 
Det har hänt mig att dosans lock inte satt på ordentligt och den filmen såg inte kul ut efter det. Men enligt vad jag hört kan bladare inkl magasin behöva servas ibland när ljustätningslisterna blir gamla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.