Annons

Ljusskadat negativ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Litchen

Aktiv medlem
Hej.

Är ny inom området.
Jag har börjat att framkalla själv hemma.

Första gången nu blev det helt genomskinligt.
Jag vet att när jag tog ur rullen ur kameran var det ca 10 cem av den som ej var helt indragen när jag
vevat tillbaka rullen när den var full.
Blir hela rullen förstörd av det ljuset då? Eller bara den bit som ej är indragen?

Hela rullen blev genomskinlig, förstörd.

Den filmen som är i rullen är väll alltid säker? Man måste väl inte ta ut rullen och sätta i den i dosan i mörkrum?

Någon som kan tänka sig vad som hänt?
Kan de ha med eventuellt feltemeredade vätskor att göra? Är det jätteviktigt? Eller med agiteringen?

Jag får för mig att det är ljusskadat men vet inte riktigt när det blev det, om det inte vart när jag öppnade och inte allt var indraget.

Tack på förhand

/Lite ny inom detta:

Hej.

Är ny inom området.
Jag har börjat att framkalla själv hemma.

Första gången nu blev det helt genomskinligt.
Jag vet att när jag tog ur rullen ur kameran var det ca 10 cem av den som ej var helt indragen när jag
vevat tillbaka rullen när den var full.
Blir hela rullen förstörd av det ljuset då? Eller bara den bit som ej är indragen?

Hela rullen blev genomskinlig, förstörd.

Den filmen som är i rullen är väll alltid säker? Man måste väl inte ta ut rullen och sätta i den i dosan i mörkrum?

Någon som kan tänka sig vad som hänt?
Kan de ha med eventuellt feltemeredade vätskor att göra? Är det jätteviktigt? Eller med agiteringen?

Jag får för mig att det är ljusskadat men vet inte riktigt när det blev det, om det inte vart när jag öppnade och inte allt var indraget.

Tack på förhand

/Lite ny inom detta:

Förstår ju att man måste ladda in den i rullen i mörkrum såklart. det gjorde jag ju.
Men som sagt, den verkar ha blivit ljusskadad.

Om hela filmen inkl startsladden är genomskinlig och inte heller numreringen syns är filmen inte framkallad. Ljusskadad negativ film blir svart. Antingen har du gjort det klassiska misstaget att använda fixet före framkallaren eller så var det något fel på framkallaren.

Men menar du att du laddade filmen i ljus? I så fall borde hela filmen ha blivit svart efter framkallningen eftersom den utsatts för ljus. Filmen måste laddas på spiralen i absolut mörker.

Olle

Som Olle skriver, mest troligt är att du fixerat filmen utan att framkalla den. Kan vara fel på framkallaren eller så har du fixerat den före du framkallat.

Exponering av filmen gör den svart.
Om det är genomskinligt har du antingen inte exponerat den eller gjort helt fel i framkallningsprocessen.

Temperaturen är viktig, o de viktigaste är att man alltid framkallar i samma temperatur (samma termometer) OCH att du håller dig på eller över 18 grader Celsius. Normalt är 20 grader.

Agiteringen påverkar kontrasten. Men det är knappast ngt som du som nybörjare märker.

Det viktigaste inom filmframkallning är att ALLTID göra likadant.

Mest troligt nu är att du antingen:
Rullen är oexponerad.
kört fixet först.
har blandat vätskorna i fel proportioner.

Okey okej.

Jag förstår

Jag satt såklart på rullen i totalt mörker. O siffror syntes men inte en bild. Helt blank.
Jag ska göra ett till försök nu.

Grejen är att jag ej har termometer men hällde upp vatten innan, så alla tre vätskor hade samma temp.
Men om den var 18 - 20 blir svårt att svara på. Jag gick på känsla (Då jag inte har nån termometer.) Då var det nog det som var fel kanske.

Ska prova igen nu.

Angående om jag hade i fix först så stämmer inte det.
Allt var i rätt ordning. Och mängden framkallare och vatten m.m mätte jag ordentligt.

Ska prova igen nu. Få se om det går bättre.

Tack för svar.

..

Är mina tider orimliga tro?

Lästa att framkallaningstid för rullen va 8 min, kan det stämma? Tmax400
Sen stopbad i 40 sek ca.

fix i 3 till 5 min..

låter det rimligt?

Ja, klar precis. negativet helt genomskinligt igen.

Kan jag på något sätt få reda på om filmen ens blir exponerad? eller om den inte ens är exponerad i kameran,
Den kanske inte dras fram.?

Fast när jag vevar tillbaka den vevar jag ett tag (ganska länge, längre tid än bara nån exponering) tills den tar stop, o då när jag öppnar är den inmatad ...

Om siffrorna syns har filmen blivit framkallad. Att den för övrigt är blank tyder på att den inte har blivit exponerad. Men startsladden bör ju ha blivit mörk såvida du inte laddade filmen i kameran och tog ur den i mörker. Lite fel i framkallningstid skall inte ge helt genomskinliga negativ. Bara lite över- eller underframkallade. När det gäller tillbakavevningen av filmen verkar du inte göra något fel.

Olle

Om siffrorna syns har filmen blivit framkallad. Att den för övrigt är blank tyder på att den inte har blivit exponerad. Men startsladden bör ju ha blivit mörk såvida du inte laddade filmen i kameran och tog ur den i mörker. Lite fel i framkallningstid skall inte ge helt genomskinliga negativ. Bara lite över- eller underframkallade. När det gäller tillbakavevningen av filmen verkar du inte göra något fel.

Olle

Okey.
Startremsan är svart. resten genomskinlig.
Som tur är var det inte viktiga rullar detta.

Jag tror inte att filmen har blivit exponerad. Helt enkelt. Tycker även det är krångligt när man vevar in den.
det är en liten "knapp" i botten, sen ska tryckas in eller hur? .. Det går segt, men jag brukar hålla in den.

Får se om det går nästa, tredje gången!

tack för svar

Då är det ju inte framkallningen som är problemet utan något med kameran.
Vet du om den matar fram filmen ordentligt mellan exponeringarna? På en del kameror finns det en indikator som visar detta, annars kan man se om tillbakaspolningsvredet rör sig när man matar fram filmen. Det är viktigt att filmen är ordentligt fastsatt på upptagningsspolen.

Olle

Ja nu funkar det.
Filmen var nog inte exponerad. Kollade noga så att filmen åkte fram. att veven rörde sig.
Allt ser bra ut.

Tack tack.

Ja nu funkar det.
Filmen var nog inte exponerad. Kollade noga så att filmen åkte fram. att veven rörde sig.
Allt ser bra ut.

Tack tack.

Du är inte den förste som gör detta misstag (om nu filmen inte varit fäst vid upptagningsspolen). Det är viktigt att kolla att veven rör sig då man drar fram filmen. Notera hur tjejen sträcker filmen innan hon stänger luckan genom att veva på veven sedan filmen fästs ordentligt. På så vis kan man se hur veven roterar då man drar fram filmen sedan luckan stängts. Man skall offra två exponeringar på denna kontroll, då drar man också fram filmen till icke vid laddningen ljusskadad film.

Skönt att mysteriet löstes!

Vill säga något om temperatur på framkallningsvätskor och detaljer när det gäller framkallningen, eftersom det kom upp lite grann tidigare. Jag skaffade min första termometer för ett tag sedan och har "kört på känsla" innan dess. Jag har aldrig mig veterligen misslyckats för att det har diffat någon grad hit eller dit. Märker ingen skillnad alls sedan termometern hamnade i arsenalen. Samma sak med framkallningstiden, faktiskt. Men då kör jag oftast med xtol 1+3 och har ofta tider upp mot 15-20 minuter också.

Man kan göra foto till vetenskap och regler. Det viktiga är att man lär sig av misstag och sakta men säkert bygger upp en rutin. Och har kul!
/M

Vill säga något om temperatur på framkallningsvätskor och detaljer när det gäller framkallningen, eftersom det kom upp lite grann tidigare. Jag skaffade min första termometer för ett tag sedan och har "kört på känsla" innan dess. Jag har aldrig mig veterligen misslyckats för att det har diffat någon grad hit eller dit. Märker ingen skillnad alls sedan termometern hamnade i arsenalen. Samma sak med framkallningstiden, faktiskt. Men då kör jag oftast med xtol 1+3 och har ofta tider upp mot 15-20 minuter också.

Man kan göra foto till vetenskap och regler. Det viktiga är att man lär sig av misstag och sakta men säkert bygger upp en rutin. Och har kul!
/M

Äj precis. Håller med. Nu funkar allt.
Tempererar på känsla m.m..
Det blir som jag vill att de ska se ut, rätt skräpigt.. o "fult".

Brukar lägga upp lite bilder här ibland, om man vill se

http://robinhast.tumblr.com/

.../R

/M
Under 17 grader celsius(har jag för mig) så slutar Hydrokinon att vara verksamt.
Jag tror inte att Xtol innehåller Hydrokinon, som för övrigt är ett cancerframkallande ämne.

Äj precis. Håller med. Nu funkar allt.
Tempererar på känsla m.m..
Det blir som jag vill att de ska se ut, rätt skräpigt.. o "fult".

Brukar lägga upp lite bilder här ibland, om man vill se

http://robinhast.tumblr.com/

.../R
Fina bilder! Det verkar dumt att köra på känsla när en termometer och en klocka är såpass enkelt att hantera. Förr eller senare tar du någon pangbild som du sjabblar bort med usel framkallning. Det blir inte kul.

Fina bilder! Det verkar dumt att köra på känsla när en termometer och en klocka är såpass enkelt att hantera. Förr eller senare tar du någon pangbild som du sjabblar bort med usel framkallning. Det blir inte kul.

Tack. Ja precis, Ne men klocka använder jag! annars hade det nog gått åt skogen.
Men termometer vet ja inte, man kan ju rätt enkelt känna hur 20-24 grader känns. Så fortsätter nog så.

Men som du säger, inte kul om man sjabblar bort nått...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar