Annons

Ljussättningsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Titta i ögonen.

Det ser ut som en stor softbox ganska nära modellen (den ser så stor ut). Dock känns det som den är lite bakom henne då skuggan från näsan är lite hård.

Kanske någon upplättning på vänster sida med för att lyfta upp skuggorna, men jag är inte säker på det.

/ Marcus

Ok, tack för svaren! Jag provade att ta en liknande bild med bara en softbox men tyckte inte det blev riktigt samma. Men det kanske bara handlar om att jag måste ha softboxen närmare.

Ok, tack för svaren! Jag provade att ta en liknande bild med bara en softbox men tyckte inte det blev riktigt samma. Men det kanske bara handlar om att jag måste ha softboxen närmare.

Hur nära hade du softboxen och vilken storlek är den?

Om du tittar på mina innomhus-bilder har jag oftast softboxen precis utanför bild. Dvs knappt en halv meter från modellen eller mindre. Den är 80x80 cm stor.

/ Marcus

Jag hade den nog en meter ifrån minst. Jag får prova att ha den ännu närmre då.
Hehe, pinsamt nog vet jag inte riktigt hur stor den är, det är alltså inte min box och jag har bara använt den en gång, men jag tror på kanske 120x60? är det rimligt?

jag tycker ljuset är rätt hårt (kort övergång mellan ljus och skugga) och bilxten i ögonen är avlång i horisontell riktning, det är lite ovanligt att rigga upp en box så den blir avlång på det hållet. Jag håller nog mitt tips på att det äe en kamerablixt på ett stativ utan någon ljusmodifiering alls, det stämmer med formen och hårdheten på ljuset en softbox på nära håll borde ge mycket mjukare övergångar.

här är det kamerablixt rätt på ögonen kolla formen på ljuset.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1029155.htm?set=mp

softbox nära i en vinkel som kommer från sidan sett från kameran modellen har solen bakom sig.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1408552.htm?set=mp

posta ett av dina egna försök så är det lättare att säja hur du ska flytta ljuset för att få något som liknar din exempelbild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar