ANNONS
Annons

ljussättning!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robot

Avslutat medlemskap
har aldrig fattat hur man utlöser en blixt trådlöst om man inte har pocket wizards?
tex om jag kör med min nikon d70s, hur ska jag då tex kunna utlösa en sb-24/sb-26 utan synkkabel eller pocket wizard ?

grymt tacksam försvar!
 
hur funkar denna? är det bara att montera den i hotshoen och köra? och funkar den med dom blixtarna jag nämnde?
 
i den andra länken du skicka, måste man ha en till blixt i den skon, för att tända den trådlösa?
men inte i den andra mojängen?
 
Första grejen på kameran, den andra på blixten.

Grejen på kameran skickar en ir signal till grunkan på blixten, Tror att man måste ha grejen på blixten, men har inte provat. Kanske någon annan vet om SB24 har inbyggd ir mottagare ?

McRill
 
Köp billiga kinesiska radiosändare om du inte har råd med Pocket Wizards. Jag har använt sånna här ett år ungefär. De duger upp till max 30-40 meter utomhus utan föremål ivägen. Ställer du blixten högt på ett stativ når de lite längre.

Går att använda flera mottagare till samma sändare, bara köpa flera kit. De kostar ju nästan inget.

http://cgi.ebay.com/Digital-Radio-S...9QQihZ004QQcategoryZ30086QQrdZ1QQcmdZViewItem

På SB-24/SB-26 kan du använda den gängade PC-synk anslutningen på sidan av blixten. Klipp av en gammal synkkabel med gänga och löd ihop med kabeln på mottagaren bara.
 
Hmm... placeringar av blixtar

Nu kanske en dum fråga men, måste blixtarnas placeringar vara på nogot speciellt sätt för att den IR-sändare skall fungera...

Om jag använder en blixt med ditmonterat paraply och riktar blixten så att den slår IGENOM paraplyet, då står blixten bort mot kameran, känner den ändå av IR-signalen?

Tack på förhand för era svar!

Mvh
Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.