Annons

Ljussättning??

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Är ganska nybörjare och har köpt mig en Nikon D50, tänkte ge mig på att ta lite studiobilder, men insåg ganska snabbt att blixtar, bounce och diverse utrustning är en ganska kostsam historia, min fråga är följande, skulle det gå lika bra att tex bygga upp en ljussättning med bygglampor på stativ?? finns det någon nackdel eftersom jag aldrig hört att studiofotografer använder lampor, utan blixtar??
Tacksam för alla svar

Det finns tre stora nackderlar och antagligen anledningar att fotografer inte använder bygglampor.

1. Det blir varmt och svettigt
2. Blixtens brinntid är mycket kort, vilket gör att man inte får någon skakningsoskärpa, eller om modellen skakar.
3. Blixtarna håller nog jämnare färgtemperatur, vilket borde vara viktigt om man vill kunna få bra färgfoto om man fotar under lång tid.

/ Marcus

xenon666 skrev:
skulle det gå lika bra att tex bygga upp en ljussättning med bygglampor på stativ??

Den ¨ljuskvalitet¨ du får med riktiga studioblixtar kan du aldrig få med bygglampor eller liknande!
Med riktiga studioblixtar kan du kontrolera såväl storlek, intensitet, riktning och karaktär på ljuset :)

Att fota porträtt med bygglampor är väl som att försöka sig på en hjärtoperation med slö brödkniv...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48331

/JH

Re: Re: Ljussättning??

Janne H skrev:
Den ¨ljuskvalitet¨ du får med riktiga studioblixtar kan du aldrig få med bygglampor eller liknande!
Med riktiga studioblixtar kan du kontrolera såväl storlek, intensitet, riktning och karaktär på ljuset :)

Att fota porträtt med bygglampor är väl som att försöka sig på en hjärtoperation med slö brödkniv...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48331

/JH

Jag håller nog inte med dig Janne. En blixt är bara en liten lampa i en punkt. Precis med en bygglampa. Man kan ändra storlek, intensitet, riktning och karaktär på bygglampor med (men det är kanske inte lika lätt).

/ Marcus

Re: Re: Re: Ljussättning??

Brummelisa skrev:
Jag håller nog inte med dig Janne. En blixt är bara en liten lampa i en punkt. Precis med en bygglampa. Man kan ändra storlek, intensitet, riktning och karaktär på bygglampor med (men det är kanske inte lika lätt).

/ Marcus

Ja att ändra intensiteten på en bygglampa med 5-6 bländarsteg är nog inte sååå lätt ;-)

Re: Bygglampor :-(((

Janne H skrev:
jaja minska intensiteten går ju alltid, och då kanske du tänder eld på pappret för att öka intensiteten ;-)

Nej bygglampor lämpar sig IKKE för fotografering!!

Fast man kan faktiskt få många bra bilder med bygglampor. Titta bara på Daniel Knutson här på FS. Han har tagit många bilder med bygglampor och det verkar funka.

Jag började också min fotografiska bana med bygglampor och det funkade för mig med. Sen har jag bytt till blixtar för att det blir smidigare/kallare/lättare/inte brandfarligt.

Men bygglampor lämpar sig visst till fotografering :)

/ Marcus

För porträtt använder jag aldrig bygglampor, till dem använder jag mina studioblixtar av olika fabrikat.
Förvånansvärt ofta använder jag min Nikon SB-24 för reportageporträtt, då använder jag en liten ljusbox för att få en större ljuskälla.

Men jag har fjorton bygglampor (500 W) och dem använder jag flitigt för stilleben, för att lätta upp vid interiörbilder och en del annat.

Karaktären på ljuset styr jag som vanligt med diffusorer och reflexskärmar. Styrkan brukar jag ofta inte behöva reglera för stilleben, exponeringstiden går ju att ratta på, annars använder jag gråfilter på rulle i olika densitet.

Jag har fotograferat åt Isadora, Dove, Beijer Electronics och andra med just bygglampor som ljuskälla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar