ANNONS
Annons

ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Eftersom mitt största intresse inte ligger i fotografering i "studio" har ja aldrig tagit mig för att riktigt lära mig ljussättning. Men jag har börjat lite nu så därför vänder jag mig hit för att få tips. Min ljussättnings-utrustning är väldigt begränsad (en fotolampa, några skrivbordslampor och en hemmagjord reflexskärm :). Jag ska gå en kurs i ljussättning hade jag tänkt men det kan aldrig skada att vända sig hit först. Så, var kan jag lära/läsa om ljussättning och hur man går till väga? hur ska jag tänka?

Sedan är det framför allt en grej jag undrar över:

Med min väldigt starka fotolampa blir det ofta väldigt hårda skuggor, hur ska jag göra för att undvika dom om jag vill ha en jämn belysning utan skuggeffekter?

Jag känner till knepet att flytta motivet bort från bakgrunden så skuggan sprids ut och inte stör men annars då?

Skuggan beror (som du säkert vet) på avståndet mellan modell och bakgrund. Dock räcker det kanske inte bara att flytta ut modellen utan du måste kanske även belysa bakgrunden för att minska på skuggorna.

Sen beror skuggornas hårdhet hos modellen på hur stor belysningsytan är hos lampan.

När du flyttar lampan bort från modellen kommer lampans belysningsyta (sett från modellen) att bli mindre och därför kommer även skuggorna bli hårdare. Självklart händer motsatt sak om du flyttar lampan nära modellen.

Det är därför många fotografer använder stora softboxar mot sina modeller. Man vill ha mjuka skuggor...

/ Marcus

ok. men skuggor på underlaget då, hur blir man av med dem. belyser jag från andra hållet också blir det två skuggor, fast svagare.

Du belyser enbart bakgrunden

Om din modell står tex 1.5 meter från bakgrunden så kan du placera en lampa (helst från varje håll) som är kanske placerad 0.75 meter från bakgrunden (se bara till att ljuset inte når modellen (siffrorna är bara exempel).

Anledningen att du ska belysa bakgrunden från båda hållen är att ljuset avtar i styrka ganska fort och då kan du få en bakgrund som går från tex ljust vitt till en mörkare nyans av vitt (och det är kanske inte det du vill ha).

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar