Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning vid fotografering av konst

Produkter
(logga in för att koppla)

zeonmilo

Medlem
Hej!

Jag är konstnär och vill nu kunna fota mina målningar för att kunna trycka fine art prints och posters, och jag vill att de ska hålla en bra kvaliet så måste satsa på ljuset.
Kommer att fota i min studio som är ca 15kvm, den går att mörklägga helt.
Tänkte satsa på ett fast ljus och har hittat två alternativ, jag är inte jättehaj på det mer än att jag fotat lite mest på skoj tidigare med min canon500. belysning kan jag inte alls. Räcker det med det billigare paketet eller inte ens med det dyra, har ni bättre förslag? jag tänker mig att man riktar belysningen in i väggarna eller upp i taket för att få ett indirekt ljus. det är CRI 95 på båda paketen. Mina målningar håller måtten 60x80 till 120x150 i både olja och akryl. Men jätteviktigt att inte få blänk i målningarna ( jag finns på instagram zeonmilo)


det biligare paketet
https://www.cyberphoto.se/foto-vide.../led-belysning/dorr-led-belysning-dlp-820-kit

det dyrare
https://www.cyberphoto.se/foto-vide...lysning/dorr-led-studiobelysning-dlp-2000-kit
 
Hej
Jag antar att du ska fotografera ett antal målningar och inte ett kontinuerligt arbete så att säga. Jag är konstnär själv och när jag behöver fotografera av mina bilder gör jag det en mulen dag utomhus med bilden på ett ateljéstaffli så att jag får bildplanet i princip lodrätt. jag använder stativ och trådutlösare och viktigt, såväl gråkort som en färgreferens. Jag tar alltid bilderna i rawformat då jag har en större möjlighet att göra färgjusteringen efteråt. Min kamera är duktig på att hitta rätt färgtemperatur även med autoläget på.
Om man vill fortsätta till printar är det väldigt bra att diskutera lite med den som ska trycka om eventuella färgprofiler, upplösning etc. innan.
Lycka till!
 
Grundidé

Grundidén är att ha kameran på stativ och två ljuskällor. Den ena snett in från vänster 45 grader mot motivet, den andra på samma sätt spegelvänt från höger. Snett för att inte få reflexer. Mörk bakgrund för att inte få in onödigt ströljus.

Då behövs inte extremt mycket ljus, men man vill ju ha det jämnt fördelat. CRI 95 låter bra. Att hitta lagom avstånd mellan belysning och tavlor kan hjälpa.

Med kameran på stativ och gärna en enkel kabelutlösare (finns t ex från kreativfotografi för 79:- plus frakt) kan man ställa in manuellt och vara noga med att allt blir vinkelrätt, exakt fokuserat, kameran på bas-ISO och bländaren där objektivet är skarpast ( t ex f 8). Att fälla upp spegeln kan vara bra.

Efterbehandling: RAW är bäst, då går det att justera bilden och skärpa den i efterhand. Jpg kanske kan funka om man ställer in ljuskällornas ljustemperatur i kameran och experimenterar lite.

Jag har sett på då dom plåtat för en auktionssajt, kanske idé att försöka få titta på och få tips.
 
Grundidén är att ha kameran på stativ och två ljuskällor. Den ena snett in från vänster 45 grader mot motivet, den andra på samma sätt spegelvänt från höger. Snett för att inte få reflexer. Mörk bakgrund för att inte få in onödigt ströljus.

Har man glansiga målningar som t.ex. olje eller akryl målningar kan man behöva öka vinkeln (mot tavlans normal dvs 0 grader är rakt uppifrån, 90 grader helt från sidan)
Eventuellt kan även ett polarisationsfilter hjälpa mot reflexer.

För att få rätt färger skapa en icc profil för din kamera och applicera den på din bild i ditt bildbehandlingsprogram (använd dng profil för adobe produkter). Lämplig programvara/färgreferenskort är X-rites color checker passport.

Fotgrafera även något vitt på tavlans plats, som kan avändas för vitbalanering.

Vad det gäller belysningen som TS föreslår är de kanske i minsta laget, ju större ljuskälla i förhållande till motivet desto mjukare ljus, Försök minska ljusspridningen i rummet så mycket som möjligt t,ex genom mörk bakgrund och mörka draperier läns väggarna, evetuell kan man fotografera genom ett hål i ett mörkt draperi för att hindra ljus bakifrån som eventuellt reflekteras från tavlan mot kameran.

Fotografera i RAW
 
Vet inte om polarisationsfilter släcker blänk av ljuset i dina målningar som någon föreslagit här. Har inte provat det själv.
Själv har jag fotograferad de flesta av mina tavlor på balkongen en mulen dag med kamera på stativ och ett skarpt objektiv. Viktigt att bilden blir skarpt ut i hörnen och att hela ytan är jämt belyst som kan bli ganska bökigt. Du får laborera med reflexskärmar för att släcka ev blänk i målningar. I studio med en extern ljusmätare kan du justera din belysning ganska exakt. Neutral bakgrund hjälper dig frilägga bilden sen och ev små korrigeringar av objektivets distortion kan du fixa lätt i RAW konverterare eller Photoshop. Fotografera i RAW för bättre kontroll över vitbalans och dyl. Klarar du inte det till 100 då är det bättre lämna ut det till en firma som du kan hitta på nätet.
 
tack för många bra svar. Jag kommer behöva fota ofta vilket jag inte nämnde och då oftast på kvällar, att fota uta och vänta på det perfekta vädret funkar inte, inte heller att få med alla målningar till fotograf. Måste ha grejerna framme så jag kan fota någon dag i veckan iallafall och tror fast belysning är att föredra. Det är huvudsakligen bilder till posters jag ska ta, så vill kunna ha skarpa bilder, måste inte vara perfekt färgåtergivning. Men studion kan va för liten för att kunna ställa lamporna vid sidan och rikta mot målningen, kanske kommer för nära, då kanske de funkar att lysa in i väggar tak för indirekt ljus, men då måste ju lamporna ha rätt bra kräm, Vilka skulle ni rekommendera om ni få välja fritt. Är de billigaste varianten här helt utesluten? är även de för 9000:- för klena?
 
tack för många bra svar. Jag kommer behöva fota ofta vilket jag inte nämnde och då oftast på kvällar, att fota uta och vänta på det perfekta vädret funkar inte, inte heller att få med alla målningar till fotograf. Måste ha grejerna framme så jag kan fota någon dag i veckan iallafall och tror fast belysning är att föredra. Det är huvudsakligen bilder till posters jag ska ta, så vill kunna ha skarpa bilder, måste inte vara perfekt färgåtergivning. Men studion kan va för liten för att kunna ställa lamporna vid sidan och rikta mot målningen, kanske kommer för nära, då kanske de funkar att lysa in i väggar tak för indirekt ljus, men då måste ju lamporna ha rätt bra kräm, Vilka skulle ni rekommendera om ni få välja fritt. Är de billigaste varianten här helt utesluten? är även de för 9000:- för klena?

Men! Tavlorna står ju förhoppningsvis stilla, kameran lika så (stativ!).
Därför behöver du inte någon kraftigt ljuskälla. Viktigare är att ljuset har ett bra RA-värde (Googla!) Så mindre, billigare kan gott duga.
 
Men! Tavlorna står ju förhoppningsvis stilla, kameran lika så (stativ!).
Därför behöver du inte någon kraftigt ljuskälla. Viktigare är att ljuset har ett bra RA-värde (Googla!) Så mindre, billigare kan gott duga.


Exakt de står blixt stilla och kamera på stativ. Provade faktiskt igår med två bygglampor , en från varje håll 45 grader och blev faktiskt bra förutom en del blänk. Nu kanske inte bygglampor är de jag tänkt men kanske ändå räcker med de billigare alternativet trots allt om man riktar de direkt mot tavlorna och inte studsar ljuset. Kan man sätta på filter/softboxvariant på lampor för att helt få bort blänk? Upplevde att blänket inte försvann hur mkt jag än gick in med vinkeln på lamporna.
Kanske behöver ett annat objektiv, upptäckte att mitt Canon 18-55 inte är skarpt , något har hänt med det. Har även ett Canon 50mm fast 1,8 som ska testas ikväll, kan va så att de inte går i studion då jag måste stå såpass långt ifrån de största målningarna. Finns de skapligt billiga bra objektiv för ändamålet som är som mitt 1,8 fast kanske runt 20-30mm?
 
Hej, jag har mailat dig via din hemsida.

Hej, jag har mailat dig via din hemsida. Kontakta mig så har jag några bra tips.

Jag är konstnär och vill nu kunna fota mina målningar för att kunna trycka fine art prints och posters, och jag vill att de ska hålla en bra kvaliet så måste satsa på ljuset.
Kommer att fota i min studio som är ca 15kvm, den går att mörklägga helt.
Tänkte satsa på ett fast ljus och har hittat två alternativ, jag är inte jättehaj på det mer än att jag fotat lite mest på skoj tidigare med min canon500. belysning kan jag inte alls. Räcker det med det billigare paketet eller inte ens med det dyra, har ni bättre förslag? jag tänker mig att man riktar belysningen in i väggarna eller upp i taket för att få ett indirekt ljus. det är CRI 95 på båda paketen. Mina målningar håller måtten 60x80 till 120x150 i både olja och akryl. Men jätteviktigt att inte få blänk i målningarna ( jag finns på instagram zeonmilo)


det biligare paketet
https://www.cyberphoto.se/foto-vide.../led-belysning/dorr-led-belysning-dlp-820-kit

det dyrare
https://www.cyberphoto.se/foto-vide...lysning/dorr-led-studiobelysning-dlp-2000-kit[/QUOTE]
 
Exakt de står blixt stilla och kamera på stativ. Provade faktiskt igår med två bygglampor , en från varje håll 45 grader och blev faktiskt bra förutom en del blänk. Nu kanske inte bygglampor är de jag tänkt men kanske ändå räcker med de billigare alternativet trots allt om man riktar de direkt mot tavlorna och inte studsar ljuset. Kan man sätta på filter/softboxvariant på lampor för att helt få bort blänk? Upplevde att blänket inte försvann hur mkt jag än gick in med vinkeln på lamporna.
Kanske behöver ett annat objektiv, upptäckte att mitt Canon 18-55 inte är skarpt , något har hänt med det. Har även ett Canon 50mm fast 1,8 som ska testas ikväll, kan va så att de inte går i studion då jag måste stå såpass långt ifrån de största målningarna. Finns de skapligt billiga bra objektiv för ändamålet som är som mitt 1,8 fast kanske runt 20-30mm?

Det som är mindre bra med bygglampor är att de varierar i färgtemperatur mellan exemplar och säkert även över tid på samma exemplar. Det är inte kul att ha två ljuskällor med olika färgtemperatur och sedan försöka få rätsida på det i efterbehandlingen. Även billiga blixtar skiljer en del, men mindre än bygglampor. Dyra blixtar skiljer ofta betydligt mindre. Men ser man det inte så är det kanske inte ett problem...
Om du tänker - som du skriver - ta det steget längre och göra tryck så ställer det rätt stora krav på ljuset - men även skärmen (som måste gå att kalibrera - inte bara profilera) och rummet du arbetar i, dör skärmen står (färtemperatur på belysning och även väggfärg). Då krävs en rätt välkalibrerad och definierad kedja för att trycken någorlunda ska efterlikna originalet. Det blir då svårt med billiga bygglampor eller dagsljus då det inte är samma från gång till gång.
Tänk på att det är först på skärmen som du ser hur bilden verkligen ser ut och hur det kan ta sig ut i tryck.
Nu låter det kanske rätt jobbigt - men man ska veta att det faktiskt är precis så jobbigt om man vill få ett resultat som går att återupprepa från gång till gång.
 
Tack alla för svar! Jag kommer trots allt att ta mina bilder ute ett tag till, provade och tycker bilderna blir tillräckligt bra. Nu ett annat preblem. Det blir bra mkt snyggare/ skarpare bilder med min iphone xr på stativ jämfört med min canon 500 med de två objektiv jag provat, måste ju kunna blåsa upp bilderna till iallfall 80x120 posters, detta duger iphonen till precis men moin canon e helt kass, kan de va fel på den eller är den bara för gammal?
Vill ju kanske kuna erbjuda mina kunder något bättre än bilder tagna med mobil, så vad rekommenderar ni då, kan va en kamera som bara ska användas för detta ändamål, finns ju kameror med fasta objektiv på som man inte kan byta. vad tror ni?
 
Tack alla för svar! Jag kommer trots allt att ta mina bilder ute ett tag till, provade och tycker bilderna blir tillräckligt bra. Nu ett annat preblem. Det blir bra mkt snyggare/ skarpare bilder med min iphone xr på stativ jämfört med min canon 500 med de två objektiv jag provat, måste ju kunna blåsa upp bilderna till iallfall 80x120 posters, detta duger iphonen till precis men moin canon e helt kass, kan de va fel på den eller är den bara för gammal?
Vill ju kanske kuna erbjuda mina kunder något bättre än bilder tagna med mobil, så vad rekommenderar ni då, kan va en kamera som bara ska användas för detta ändamål, finns ju kameror med fasta objektiv på som man inte kan byta. vad tror ni?
Som jag skrev tidigare:
”Klarar du inte Så du blir nöjd till 100% då är det bättre lämna ut det till en firma som du kan hitta på nätet”.
 
Som jag skrev tidigare:
”Klarar du inte Så du blir nöjd till 100% då är det bättre lämna ut det till en firma som du kan hitta på nätet”.

Det är inte möjligt för mig att frakta målningar som inte ens går in i en bil till en fotograf var och varannan vecka därför måste jag hitta ett bra alternativ. Och jag är är bra bit på väg. Hade jag velat att en firma gör hela jobbet hade jag väl inte behövt fråga om råd här?
 
Tack alla för svar! Jag kommer trots allt att ta mina bilder ute ett tag till, provade och tycker bilderna blir tillräckligt bra. Nu ett annat preblem. Det blir bra mkt snyggare/ skarpare bilder med min iphone xr på stativ jämfört med min canon 500 med de två objektiv jag provat, måste ju kunna blåsa upp bilderna till iallfall 80x120 posters, detta duger iphonen till precis men moin canon e helt kass, kan de va fel på den eller är den bara för gammal?
Vill ju kanske kuna erbjuda mina kunder något bättre än bilder tagna med mobil, så vad rekommenderar ni då, kan va en kamera som bara ska användas för detta ändamål, finns ju kameror med fasta objektiv på som man inte kan byta. vad tror ni?

Hej. Låter lite konstigt att bilderna blir bättre med en iphone men du har säkert rätt. Min absoluta rekommendation är att du diskuterar med den tryckare som ska printa bilderna. Vissa gärna olika versioner. Hen om någon kommer att kunna avgöra den här frågan. Lycka till!
 
Tack alla för svar! Jag kommer trots allt att ta mina bilder ute ett tag till, provade och tycker bilderna blir tillräckligt bra. Nu ett annat preblem. Det blir bra mkt snyggare/ skarpare bilder med min iphone xr på stativ jämfört med min canon 500 med de två objektiv jag provat, måste ju kunna blåsa upp bilderna till iallfall 80x120 posters, detta duger iphonen till precis men moin canon e helt kass, kan de va fel på den eller är den bara för gammal?
Vill ju kanske kuna erbjuda mina kunder något bättre än bilder tagna med mobil, så vad rekommenderar ni då, kan va en kamera som bara ska användas för detta ändamål, finns ju kameror med fasta objektiv på som man inte kan byta. vad tror ni?

Vad jag tror så har din kamera 14-15 megapixlar. Om du satsar på ett bra objektiv (kan köpas begagnat till överkomligt pris) då får du bättre bilder än från den bästa mobilen. Bilder från mobile kan se bra ut på mobilen, plattan och även datorskärm men vid förstoring ser man skillnad. Det handlar om mer än bara antal pixlar. Det är kvalitet på objektivet, elektronik som DA omvandlare och dyl. Att kunna ta bilder utomhus ger dig möjlighet att satsa på bättre objektiv i stället studiobelysning.
 
Till TS!
Jag är mycket intresserad av vad din lösning blir. Tror att båda paketen räcker men för egen del skulle jag ta det större för att ha resursen så att säga.
Jag står inför samma situation och ska avbilda konst åt en vän i hans studio, tavlorna bör inte fraktas hur som helst och det är bättre att jag åker dit. 15m2 friggestudio.
Har fått tips om 2 till 4 diffuserade ljuskällor och att fota med minst 50mm men helst 85m, samt att lämna god marginal ut i kanterna så att man kan beskära bort objektivens kantoskärpa. Har båda i fast mm, utöver det så har jag 4 st Godox Led260c och 2 st Godox Slb60w. Bortabla men inte superstarka. Fotar med en Sony A7riv fullformatare, sigma Art 85mm och senaste versionen av Canons plastic fantastic 50mm (tror mest på 85:an men den kräver avstånd)
Låter skumt att din iphone tar bättre bilder än kameran, kan vara mjukvaruskärpning i telefonen, har du tillräkligt stadigt stativ? Pröva trådutlösare eller fördröjd slutare kanske.

Som sagt, aldrig fotat liknande och tar gärna del av din erfarenhet utifrån dina val sedan :)
 
Till TS!
Jag är mycket intresserad av vad din lösning blir. Tror att båda paketen räcker men för egen del skulle jag ta det större för att ha resursen så att säga.
Jag står inför samma situation och ska avbilda konst åt en vän i hans studio, tavlorna bör inte fraktas hur som helst och det är bättre att jag åker dit. 15m2 friggestudio.
Har fått tips om 2 till 4 diffuserade ljuskällor och att fota med minst 50mm men helst 85m, samt att lämna hod marginal ut i kanterna så att man kan beskära bort objektivens kantoskärpa. Har båda i fast mm, utöver det så har jag 4 st Godox Led260c och 2 st Godox Slb60w. Bortabla men inte superstarka. Fotar med en Sony A7riv fullformatare, sigma Art 85mm och senaste versionen av Canons plastic fantastic 50mm (tror mest på 85:an men den kräver avstånd)
Låter skumt att din iphone tar bättre bilder än kameran.

Som sagt, aldrig fotat liknande och tar gärna del av din erfarenhet utifrån dina val sedan :)

Jag kommer köra ute ett tag till men återkommer om det blir köp av belysningen. Jag tror att mina objektiv jag testade är kass. Har även ett teleobjektiv som jag provade och det blir skarpt, ett Canon 67mm 70-200 1:4 L USM. Vet inte om det är optimalt, man får ju stå en rejäl bit ifrån
 
En mobilkamera är fantastisk och det ser jättefint ut.
tills.... vi zoomar in lite i bilden. då faller kvalitén rätt fort och skulle bilderna vara tagna i dåligt ljus så kan det se för djävligt ut inzoomat.
Uppskärpningen av bilderna är på gränsen av vad det klarar av.

En systemkameras rawbilder måset man jobba med.
 
Hej!

Jag är konstnär och vill nu kunna fota mina målningar för att kunna trycka fine art prints och posters, och jag vill att de ska hålla en bra kvaliet så måste satsa på ljuset.
Kommer att fota i min studio som är ca 15kvm, den går att mörklägga helt.
Tänkte satsa på ett fast ljus och har hittat två alternativ, jag är inte jättehaj på det mer än att jag fotat lite mest på skoj tidigare med min canon500. belysning kan jag inte alls. Räcker det med det billigare paketet eller inte ens med det dyra, har ni bättre förslag? jag tänker mig att man riktar belysningen in i väggarna eller upp i taket för att få ett indirekt ljus. det är CRI 95 på båda paketen. Mina målningar håller måtten 60x80 till 120x150 i både olja och akryl. Men jätteviktigt att inte få blänk i målningarna ( jag finns på instagram zeonmilo)


det biligare paketet
https://www.cyberphoto.se/foto-vide.../led-belysning/dorr-led-belysning-dlp-820-kit

det dyrare
https://www.cyberphoto.se/foto-vide...lysning/dorr-led-studiobelysning-dlp-2000-kit
Vad blev ditt beslut av belysning och hur blev resultatet? Jag står nämligen inför samma problem. Min kamera är en Canon 7D och jag har ett Sigma 50mm och Canon 85mm
 
Jag skulle ha lagt till ett gråkort och ett svart tygstycke som du kan lägga bakom tavlorna så att golvet eller nått annat inte reflekteras.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar