Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar kring ljussättning.

Mitt konkreta exempel är porträttbild, en person eller ett ansikte rakt på, i icke-studio, kanske ett vanligt rum.

Med kamerans (Minolta 700si) vanliga blixt rakt på blir det röda ögon eller för hårt ljus.

Om jag sätter på den 'riktiga' blixten (Minolta 5600) kan jag rikta den mot det vita taket, och därmed få lite mjukare ljus. Alternativt kan jag använda en omnibouncer på blixten och rikta den rakt på modellen.
Om jag slår blixten i taket, tycker jag att skuggorna blir konstiga i ansiktet.

Så, hur ljussätta en person/ett ansikte bäst?
Ska jag ta av blixten och sätta den bredvid, och köra på båda blixtarna? Ger inte det röda ögon?
Ska jag göra en reflektor av nåt vitt och lägga under personen/personens ansikte, riktat uppåt?
Ska jag köpa en liten extrablixt (typ Minolta Sf-1) och blixtra med den underifrån?
Ska jag köpa en bygglampa eller två och ljussätta med konstant sken från olika håll tills det ser bra ut innan exponering?

Hur gör ni andra, ni som lyckas med porträttbilder? Vill ni dela med er lite av er kunskap och era erfarenheter?
 
ah, Martin... du skulle hängt med på kursen förra veckan, där lärde vi oss allt om blixtar och ljus! ;-)
Huvudregel: stor ljuskälla på kort avstånd ger bäst resultat, med mjuka skuggor.

Över huvudtaget är ljus rakt på sällan särskilt spännande, motivet plattas till. Sidoljus ger snyggare resultat med mer djup, och en reflektor på andra sidan gör det ännu snyggare!

Bygglampor borde vara en hyfsad fattigmans-lösning, jag funderar på det själv.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.