Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljussättning, smycken, ljustält?? macroobjektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Jag behöver lite tips och råd om hur man ljussätter smycken, både med och utan stenar. Har försökt läsa in mig på ämnet både på denna siten och andra, har blivit lite klokare men vill gärna ha fler tips.
Bla har jag kollat lite på hur man kan använda ljustält men förstått att om man t ex vill fotografera smycken med stenar ska man gärna ha ett hårt ljus som reflekteras i stenarna. Stämmer det??

Hur får man ringar att "stå" på bakre kanten så att man ser även insidan av ringen?? Lutar man ringen mot något som man sen retuscherar bort eller hänger man upp den i en fiskelina t ex??

Vilka lampor rekomenderar ni om man ej har tillgång till blixtlampor. Halogenlampor??
Jag kanske kan låna en studio men vill gärna ha tips på hur man kan lösa ljussättningen hemma oxå utan en massa fancy utrustning.

Måste jag ha ett macroobjektiv? De objektiv jag har i dagsläget är nikon 18-70 och nikon 70-200 VR/2,8
(jag har ett D70-hus)

Som sagt alla tips är välkomna och har ni bilder som kan visa på olika exempel är det toppen!

/eva

Har jag ställt en konstig fråga eller är det ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter kring just detta ämnet???
Jag har en del erfarenheter av studiofotografering sen innan men ej just smycken eller macrofotografering. Ni behöver ju inte avslöja alla era hemligheter men det vore trevligt om nån hade lust att ge något litet tips!

/eva

Jag har aldrig fotat smycken, så några direkta tips har jag svårt att ge.

Däremot är det väl inte så svårt att prova om du tycker att närgränsen på dina objektiv räcker till. För det behöver ju inte ljussättningen vara perfekt, det är ju bara storleken som räknas :)

Ljustält skulle jag tro är att rekommendera, om du inte har full koll på omgivningen. (De kan bli trist med en massa mystiska reflexer.) Samtidigt kan det kanske bli lite sterilt. Fota vissa smycken ute i naturen?

Nåja, jag har som sagt ingen aning egentligen, bara spånar.

Hua- Vad länge sen någon svarade dej....

Så här:

Allt guld glimmar. Därför måste du bygga det med högdagar och skuggor. Testa att fästa tex. en ring med en häftmasse-kludd på ett (stort) fondvikt papper, alltså vikt som ett svagt böjt J. Jobba gärna på golvet, jag brukar dra fram en goe madrass och ett macro-objektiv...

Lägg ett allmänljus uppifrån, eller en "liggande" bouncer från sidan. Lek rundor med små svarta pappers-ark resp. pappersark med fastklistrad folie på, en sisådär A4 i storlek. Fäst dom på tändsticksaskar, objetivslock eller snusdosor, så står dom stadigt. Placera dom just utan för bild... Nu kan du bygga upp svarta och vita konturlinjer runt ditt smycke.

:) det är bara att leka...

yip// staffan

ps. Med refleterande ytor blir ljustält ofta för mjut och tråkigt....)

Jag har inte fotat smycken men jag har försäkt fota ädelstenar en helg. Jag fick aldrig någon fokus på själva stenen, även om skärpan läg rätt.

Här är ett utsnitt ur en bild på en slipad ädelsten, man ser att skärpan ligger vid stenen (man kan se skärpedjupet på filten) men ingen skärpa på stenen. Eftersom jag bara kan ladda upp en liten bild så är det kanske lite svårt att se, men ni fattar nog.

Bilagor

• _mg_4717 tryck.jpg
    _mg_4717 tryck.jpg
    55.1 KB · Visningar: 923
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar