Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning platt med vit bakrgund

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tycker lätt att ljuset blir platt när jag ljussätter med vit bakgrund, dvs med belyst vit bakgrund. Någon som har några bra tips?

Svårt att säga utan exempelbilder, beror lite på hur resten av ljussättningen ser ut. Men att ha ett hår-/ kantljus brukar ge en mer tredimensionell känsla.

Edit: Läste kommentaren under, och jag förutsatte att det var porträtt men det har jag egentligen inga belägg för.

Jag tycker lätt att ljuset blir platt när jag ljussätter med vit bakgrund, dvs med belyst vit bakgrund. Någon som har några bra tips?

Flertalet bilder här
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115
Klicka på ¨Portfoliobilder¨
är fotade mot vit fond, men ljuset satt så att den blir allt från kritvit till kolsvart.
Se helst till att ha modellen 2-3 m från fonden.
Oftast en blixt m liten softbox på modell, ibland hårdare ljus med rasterförsedd reflektor.

Bakgrunden belyst med 0-4 blixtar.
0-1blixt = svart till grå bakgrund.
2-4 blixtar =ljusgrå till vit bakgrund.

Hälsn.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar