Annons

Ljussättning inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Jaha, efter ytterligare några misslyckade försök med inomhusfotografering får jag be er på fotosidan om tips. Vad ska man använda för ljuskällor för att fotona inte ska bli gula? Lampor, hur pass ska man rikta dom mot motivet? Blixten i kameran? (Fotar med en Canon EOS300v)
Har du några "hemma-fixar-tips" till en tvättäkta inomhusnybörjare så är jag mycket tacksam!
God fortsättning och tack på förhand!
 
Problemet med glödlampor och halogen är att dom har en färgtemperatur som skiljer sig från dagsljusets. Vanlig färgfilm och diafilm är "kalibrerad" för dagsljus. Dagsljusets färgtemperatur (vid middag) ligger på ca 5500 K medan glödlampor avger ett ljus som ligger runt 3200-3400, och halogen mellan 2800 och 3400 K.

För glödljus behöver du altså antingen ett färgkorringeringsfilter (som tyvärr stjäl ljus) eller en film som är tillverkad för glödljus.
Lämpliga filter är 80A för glödljus, och 80A eller 80B för halogen.
 
Alla lampor ger ett relativt gult ljus (med undantag för halogen och lysrör). Blixtar har ett kallt ljus som är någolunda nära soljuset.

Det du kan göra är att använda ett blåfilter eller färgbalansera i datorn.

Ett enkelt sätt att arbeta med modellen vid ett fönster och en vit skärm för att reflekter in lite ljus i skuggsidan.

Men eftersom det blir ganska lite ljus (speciellt så här års) så gäller det att antagligen använda stativ /och eller ljusstarka objektiv.
 

Bilagor

  • untitled.gif
    untitled.gif
    10.7 KB · Visningar: 294
Fredrik, även halogen ger ett gult ljus. I den här bilden har jag använt 500 W halogenbelysning, och färgkorrigerat med ett 80B-filter. Hade jag inte använt ett färgkorrigeringsfilter hade den blivit väldigt gul.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.