Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning av pappbakrunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaJohansson

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har turen att ha tillgång till ett stort antal (ca 40) pappersbakgrunder i massor av olika färger. Dock har jag alltid tyckt att det varit svårt att ljussätta dessa så att det blir sådär kanonbra som man önskar. Är heller inget fan av efterarbete och tycker det är direkt tråkigt att sitta framför datorn med bilder och vill därför att bilden från början är så bra som möjligt. Utrymmet är ganska begränsat i lokalen jag använder men olika tillbehör (reflexskärmar, blixtar, lampor m.m.) finns det gott om.

Min fråga är helt enkelt om det finns någon som har bra tips på hur man ljussätter bakrunder i färg på bästa sätt? Kom med tips och idéer, och dela gärna med er av era hemligheter :).

MVH
Lotta

Jag tillhör nog den tråkiga skaran och har en väldigt enkel ljussättning på bakgrunden.

1. Till exempelvis vit bakgrund. 2 blixtar "rakt på" bakgrunden. Antingen genom reflektor eller paraply. Allt för att få en jämn vit bakgrund. Mer eller mindre bränna ut bakgrunden.

2. Låter bakgrunden vara obelyst och riktar en blixt med antingen ett raster eller snoot på bakgrunden lite från sidan och snett uppifrån. Får liksom en ljuskägla/ljusfinger som jag försöker lägga bakom modellens huvud. Storleken på ljuskäglan varieras med vinkel och avstånd v.s. snoot/raster. För min del använder jag denna tekniken till 80%. (Använder väldigt sällan vit bakgrund)

3. En kompis ställer en stor krukväxt framför blixten. Slår blixten rätt igenom växten och får lite skuggor/ljus i bakgrunden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar